Pavel Páral: Jak pražská Opencard dolítala

 Páral 26. ledna 2016, 08:20  -  Pavel Páral
26. ledna 2016, 08:20

Zlatý důl jménem Opencard je zřejmě dotěžený. Vedení hlavního města se rozhodlo odepsat miliardu a tři čtvrtě a za pár šupů zavést jednoduchou čipovou tramvajenku. Spousta lidí rozhořčených neodůvodnitelnou výší stále rostoucích nákladů na pražský systém předplaceného jízdného jistě jásá. Vždyť firmám, za nimiž se v dávné historii rýsuje profil legendárního a veřejně uznaného pražského arcilotra Romana Janouška, konečně dojde dech.

Jen ten název, připomínající nikoli starou dobrou pražskou tramvajenku, ale tříčlenné vojenské hlídky kontrolující vojáky základní služby na vycházce mimo kasárna, je trochu zvláštní. Hlavní město by si zasloužilo asi něco trochu serióznějšího. A také je třeba říci: Jen aby to jásání nebylo předčasné. Nový systém musí předvést, že je schopen fungovat při nasazení stovek tisíc karet, dokáže komunikovat s terminály Českých drah na příměstské dopravě a v neposlední řadě neporušuje cizí autorská práva.

S tím se hned ozvala společnost EMS, jež vlastní práva k Opencard. A také dopravní podnik se bude muset nějak vyrovnat s tím, že budou přinejmenším dočasně fungovat vedle sebe tři systémy v podobě Lítačky, papírových kuponů a dožívající Opencard. Do tohoto stavu jistě Prahu dohnala i nenasytnost EMS dožadující se stále dalších absurdně vysokých částek za své řešení.

To je jistě funkční a ve své době bylo nepochybně na špičkové úrovni, ale dnes, v době virtuálních karet na cokoli v jakémkoli elektronickém zařízení, se jeví jako poněkud archaické. O ceně, která mnohonásobně přesáhla původní rozpočty, raději nemluvě. Bylo jen logické, že magistrát zatlačený do kouta hledal nějaké řešení, jak se obejít bez držitele licencí k Opencard.

SMS jízdenky

Spíše se lze podivovat, že již dávno nenasadil to, co má k dispozici v podobě předplatných kuponů zasílatelných přímo do mobilů podobně jako jednotlivé jízdenky. Jediným důvodem, proč tato funkční a zcela zaplacená technologie nebyla využívána, je fakt, že také její dodavatel bývá spojován s nějakými pražskými kmotry.

To, že se snad konečně a dokonce dlouhodobě podaří vyřešit otázku předplatných kuponů, by ale nemělo zakrývat daleko podstatnější problém, kterým je jejich cena – zdaleka nejnižší v Evropě. Navíc pro jednu z nejhustších a nejkomfortnějších sítí městské dopravy.

I bez loňské absurdní slevy ročních kuponů dělal provoz městské dopravy pořádnou díru do městského rozpočtu. Dotace pražskému dopravnímu podniku polykají ve srovnání s jakýmkoli jiným evropským velkoměstem mnohonásobný díl příjmů města a podvazují do budoucna hodně zásadně rozvoj metropole. Prošustrované skoro dvě miliardy za slavnou Opencard jsou v tomto porovnání drobné.


Čtěte také:

Potvrzeno. Praha našla náhradu za opencard, začne vydávat Lítačky

Praha prý v tichosti vytvořila náhradu za opencard

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít