Pavel Páral: Domácí úkoly si musí každý dělat sám

05. listopadu 2014, 07:01 - Pavel Páral
05. listopadu 2014, 07:01

Asi málokoho z pozorovatelů ekonomického vývoje překvapila revize předpovědí Evropské komise, v níž předvídá citelné zpomalení růstu ekonomik v zemích eurozóny. Co však trochu překvapuje, je náhlá víra v další zrychlování Česka.

Aktuální předpověď je nesporně trochu diskutabilní, protože naše závislost na exportech zejména do Německa je hodně vysoká, a když Německo pojede na dvojku, tak Česko bude jen velmi těžko řadit trojku. Nicméně určité faktory, které by pro takové překvapení zavdávaly důvod, zde jsou. A jsou to právě důsledky politiky bývalé české vlády, která byla a stále je terčem nespravedlivé kritiky.

Česko drželo rozpočet na uzdě a citelně snižovalo sociální výdaje i veřejné investice. To vedlo k výrazné finanční restrukturalizaci firem jak finanční, tak věcné. Došlo k uzavírání provozů a propouštění, které bolelo a vyvolávalo nespokojenost. Jenže díky tomu jsou nyní české firmy v dobré finanční kondici a po snížení zadluženosti jsou schopny pustit se do investic a dokonce na ně mají i dost volných zdrojů. To může vést ke snížení nezaměstnanosti, zlepšení sociálního komfortu, a tím i ke zvýšení spotřeby domácností, která by právě spolu s investicemi firem mohla nahradit v roli tahouna ekonomiky zahraniční obchod.

Šrotovné a kurzarbeity

K takové restrukturalizaci v zemích eurozóny nedošlo. Jejich vlády šly spíše opačnou cestou šrotovných a kurzarbeitů. Korporátní sektor v eurozóně je proto v horším finančním stavu než ten český a na investice či nabírání zaměstnanců ani nepomýšlí. A tak se znovu a opět zcela chybně mají stát podle představ mnoha evropských politiků hospodářským tahounem veřejné výdaje. A zejména v největších ekonomikách v Německu a Francii. Kritice čelí v současnosti zejména Německo. Berlín by (zejména podle Francouzů a problémových jižních zemí) měl začít sekat dluhy, investovat do své údajně zanedbané infrastruktury a zvyšovat mzdy, a tím stimulovat svůj růst a táhnout poptávku v eurozóně.

Jenže i Němci mají státní dluh vysoko nad bezpečnou hranicí 60 procent HDP a hloupostí, jako je zavedení minimální mzdy či reforma zvyšující citelně určité penze, už nadělali dost. Jakkoli je doporučení investovat do infrastruktury akceptovatelné, tak zdrojem investic by mělo být krácení sociálních výdajů a transferů firmám, nikoli státní dluh. Jenže to by vedlo k dalšímu zvýšení konkurenceschopnosti Německa, zatímco zbytku eurozóny by to pranic nepomohlo. Navíc představa, že přetvořením Německa ve druhou Itálii začne ta první vzkvétat, hraničí s mentální nedostatečností.

Prostě domácí úkoly si musí každý odpracovat sám, jako si je odpracovalo Česko. A pokud tomu brání společná evropská měna, je to řešitelný problém. Ale to je už jiný příběh. Právě ten, jehož vyústění je pro potenciální evropskou prosperitu rozhodující.


Čtěte také:

Brusel srazil odhad růstu eurozóny, Česku ale přilepšil

MMF prý po finanční krizi příliš brzy prosazoval rozpočtové škrty

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít