Pavel Páral: Dobrá volba s velkým otazníkem

13. listopadu 2014, 07:32 - Pavel Páral
13. listopadu 2014, 07:32

Když se koncem ledna stal ministrem dopravy za hnutí ANO jeden středně velký špeditér, tušilo dost lidí v oboru, že to oproti předchozímu katastrofickému Zdeňku Žákovi nebude ten pravý krok vpřed. Realita předčila očekávání, protože Antonín Prachař předvedl jen opakování čistek a s ničím podstatným v rezortu nepohnul.

A zdá se, že pramálo pochopitelná změna šéfa Českých drah, při níž Daniela Kurucze vystřídal jeho vlastní náměstek, aniž by kdo věděl, proč vlastně, se mu stala osudnou. Podle drbů z rezortu mohlo Kuruczovi zlomit vaz to, že nechtěl odsouhlasit nevýhodnou koupi logistického centra v Lovosicích, které mělo v pronájmu ČD Cargo od slovenského miliardáře Ivana Chrenka.

Prachař tuto transakci údajně prosazoval, jenže přitom zjevně netušil, jak moc jeho šéf Andrej Babiš právě onoho Chrenka nemá rád. Tím si definitivně podřízl větev pod zadnicí. Nakonec teď Babiš může demonstrovat svou připravenost měnit slabé ministry a požadovat, aby totéž provedl Sobotka s nenáviděným Svatoplukem Němečkem na zdravotnictví. To je ale přece jen trochu jiná kapitola, v níž jde o zájmy samotného Babiše.


Čtěte profil Dana Ťoka: Čistič Ťok nastupuje na další krizovou misi


Vcelku dobrá volba

Volba Prachařova nástupce se jeví volbou vcelku dobrou, byť ne zcela nekonfliktní. A zejména v době, kdy veřejná očekávání střídají pravidelně hluboká zklamání, není důvod k jásotu. Dan Ťok je mužem z velkého byznysu, manažerem se zkušenostmi z mezinárodních společností a jistě bude schopen administrovat úřad o několik řádů lépe než jeho dva tragičtí předchůdci.
Jenže jeho působištěm je jedna z největších stavebních společností na českém trhu, pobočka švédské firmy Skanska, která je v dopravním stavitelství namočená až po uši. Obor považovaný za flagrantní rejdiště korupce dnes ve skutečnosti řeší trochu jiné problémy, za nimiž je hluboký propad státních zakázek.

Mnoho firem dnes soutěží s cenami na hranici svých nákladů, nezřídka i pod nimi. To má v zásadě dva důsledky. Tím prvním je trvalý pokles kvality staveb, protože firmy prostě hledají nejlevnější materiály a postupy. Tím druhým je pak defraudační chování managementu, který v honbě za vlastními bonusy úmyslně podcení kalkulaci a část materiálu do ní nezahrne, ale použije jej na účet svého majitele, který není schopen řadu položek účinně ohlídat. Právě tento problém řešil loni i Dan Ťok ve Skansce, kde auditor najatý švédskou centrálou odhalil ztracený materiál v hodnotě stovek milionů korun. Firmu to poslalo do hluboké ztráty, odpovědní manažeři letěli a Ťok přišel o bonus.

Pokud se Ťok stane novým ministrem, bude muset nastavovat vztahy státu s velkými stavebními firmami nově a lépe. Nevyhnutelně se pak ocitne v podezření z vážného konfliktu zájmů. Bude muset hodně vysvětlovat a přesvědčovat a nebude to mít vůbec snadné.


Čtěte také:

Prachař nedokázal zastavit rozklad ministerstva

Stanjura: Prachařův odchod je úlevou, resort dopravy nezvládal

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče