Pavel Matoušek: Díky mému projektu se měsíčně uskuteční obchody za půl miliardy

20. ledna 2012, 07:45 - Profit, kmb
20. ledna 2012, 07:45

Ačkoliv mu není ještě ani třicet let, v prostředí českého internetu je považován za ostříleného veterána. Díky jeho aktuálně klíčovému projektu Aaapoptavka.cz se každý měsíc uskuteční obchody za 500 milionů korun. Jak se dají vydělat milióny na internetu v Česku?

Foto: Aaapoptavka.cz

Vzpomenete si ještě dnes na své první setkání s internetem?

Bylo mi asi patnáct, když se mi u rodičů podařilo přes klasický a dnes tak pomalý dial up připojit k internetu. Samotný internet jsem objevil jen chvíli před tím a úplně jsem mu propadl. Do té doby jsem byl posedlý programováním, jenže jakmile jsem viděl internet, tak jsem začal místo vlastních programů dělat internetové stránky.

A co počítačové hry?

Tak to byl víceméně začátek asi nás všech. Období na druhém stupni základní školy a pak na střední byly hry na počítači důležitou součástí mého života. S internetem jsme pak začali „pařit“ hry on-line. Jednu dobu jsem byl dokonce pevně rozhodnutý, že sám budu počítačové hry i vyrábět. Což se mi opravdu na chvíli podařilo.

Jaké hry jste vytvářel?

Soustředil jsem se na ty jednodušší, které se nemusely programovat dlouhé měsíce a v početném týmu lidí. První hra, kterou jsem sám udělal, byly klasické piškvorky. Když jsem pak tu hru dal na internet, tak jsem se rozhodl udělat piškvorkám i vlastní internetovou stránku. A když jsem jí programoval, tak jsem zjistil, že mne vlastně výroba té stránky, kterou jsem zvládl úplně sám, baví víc, než programovaní samotných her. Hlavně jsem si uvědomil, že robustní web dokážu udělat sám nebo ve dvou, přičemž na hry to jsou týmy o desítkách lidí. A tak jsem se od her přesunul k www stránkám.

A jaké byly další stránky, které jste  vytvořil?

Jsem velký fanda filmů, takže jsem se vydal tímto směrem. V roce 2003 tak vznikla filmová databáze FDb.cz. S tou jsem začínal sám, potom se ke mně připojil Antonín Růžička, který měl databázi 40 tisíc filmů. Díky tomu jsme to na začátku mohli rozjet rychleji než ostatní.

A díky tomuto projektu jste zjistil, že se na internetu vlastně můžete slušně uživit?

To ne. FDb.cz fungovala spíš pro zábavu a z nadšení, než pro výdělek peněz. Mým prvním opravdu výdělečným projektem byla fotoseznamka Ukažse.cz, která byla inspirovaná americkým vzorem HotOrNot.com. Ukažse.cz vzniklo v roce 2003, kdy patřilo mezi první české fotoseznamky. Asi po půl roce jsme tam zavedli placené služby, kdy si lidé přes SMS mohli zaplatit nějaké prémiové služby navíc. Díky tomu jsme vydělávali jako studenti celkem slušné peníze, které jsme ale všechny dávali zpět do lepšího hardwarového vybavení, abychom mohli obsloužit více uživatelů. Zbývalo nám už jen na svačinu ve škole.

Jaká byla návštěvnost této seznamky?

Připravovali jsme to s kamarádem Jirkou Čejkou čtrnáct dní po nocích u něj doma a v prosinci 2003 jsme to spustili. Měsíc na to jsme měli návštěvnost 15 tisíc denně. V tu chvíli jsme věděli, že jsme se vydali správnou cestou. Pak už samozřejmě návštěvnost tak raketově nerostla, ale denně jsme dosahovali téměř dvacet tisíc návštěvníků. Všechno bez placených reklam, jen díky výměnné síti bannerů a šuškandě mezi lidma.

Pak jste ale celý server prodali skupině MAFRA.

Ukažse.cz jsme vlastnili tři roky. Pak jsme ho po pětiměsíčním velmi těžkém jednání prodali majitelům iDnes.cz.

Předpokládám, že se vaše představy lišily hlavně v ceně, ne?

Ano také, vždy se počáteční představy kupujícího a prodávajícího liší. My jsme nakonec z našich představ slevili zhruba dvacet třicet procent, oni museli oproti původnímu návrhu výrazně přidat. Pak se představa dvou studentů ČVUT potkala s představou nadnárodní korporace a došlo k prodeji a převzetí stoprocentního podílu ze strany MAFRA a mého odchodu z projektu.

Cenu transakce asi neprozradíte?

Rád bych tu cenu řekl, ale podepsal jsem mlčenlivost, takže se chci zachovat fér.

Proslýchávalo se, že to byly jednotky miliónů korun. Jak jste s nimi naložil?

Rozhodl jsem se je investovat do svého dalšího projektu. Tehdy jsem se rozhodoval asi mezi třemi možnostmi, z nichž jednu tvořily i mé dětské sny v podobě počítačových her. Nakonec jsem si ale vybral, že po seznamování lidí budu seznamovat firmy s jejich zákazníky. Založil jsem poptávkový server aaapoptavka.cz. Do té doby jsem vše dělal sám nebo s kamarádem, kde se střídala práce se školou. Po prodeji Ukažse.cz jsem začal dělat projekty o úroveň výše, tzn. začal jsem zaměstnávat další lidi.

Na jakém principu to funguje?

Lidé si na našem serveru zadají požadavek, že například chtějí rekonstrukci bytového jádra. Vyplní určité specifikace svého požadavku, resp. poptávky, tu my rozešleme u nás registrovaným firmám z daného oboru, které pak zákazníka napřímo osloví se svojí nabídkou. Zákazník si tak může porovnat více cenových nabídek a vybrat si tu, která mu přijde nejvýhodnější. Tím šetří čas a své peníze, jelikož nemusí pracně kontaktovat desítky různých firem. Tato služba je zdarma.

Na čem tedy aaapoptavka.cz vydělává?

Registrováno máme přes dvě stě tisíc firem. Registrace samotná je zdarma, ale aby pak firma mohla vidět poptávky včetně kontaktních údajů na zákazníka, tak si u nás musí zaplatit předplatné na odběr poptávek. Ten kdo nezaplatí, tak nevidí kontaktní údaje potencionálního zákazníka a tudíž ho nemůže ani oslovit a zaslat mu nabídku.

Kolik z registrovaných firem si tedy platí vaše předplatné a kolik to zhruba stojí?

Předplatné pro firmu stojí necelé tři tisíce korun na rok, tedy dvě stě padesát korun na měsíc. Kolik z registrovaných firem si ho platí, bych nechtěl zveřejňovat. Ale řeknu, že měsíčně se díky nám realizují zakázky za více jak pět set milionů korun. V tomto ukazateli a také v počtu registrovaných firem, kterým se poptávky zasílají, jsme jedničky na trhu.

Podíl z realizovaných zakázek nemáte?

Ne. V zahraničí je to u podobných služeb běžné. My jsme ale zvolili velmi jednoduchou a jasnou cestu zpoplatnění formou předplatného. To se dnes běžně používá a všichni tento princip znají.

Kolik lidí na tomto projektu pracuje?

Pracuje u nás více než 10 lidí na HPP a několik externistů. Největší část tvoří zákaznická podpora, kde prověřujeme a upřesňujeme poptávky tak, aby byly pro firmy dostatečně konkrétní a použitelné k vytvoření nabídky pro zákazníka.

Pavel Matoušek (28)

Pavel Matoušek je český internetový podnikatel známý především díky projektům Ukažse.cz, Hyperslevy.cz a AAApoptavka.cz.

Podniká i v zahraničí, zejména v Polsku a na Slovensku. Po maturitě na průmyslové škole elektrotechnické studoval ČVUT, školu však nedokončil.

Jednu z prvních fotoseznamek na českém internetu založil Matoušek v prosinci 2003 se spolužákem z ČVUT Jiřím Čejkou. Celkový počet uživatelů přesáhl čtvrt milionů registrací a přibližně 3 milióny vložených fotek. V roce 2007 odkoupila úspěšný projekt společnost MAFRA.

V roce 2003 obnovil Matoušek s Antonínem Růžičkou starší projekt databáze filmů, herců a tvůrců. Filmová databáze spolupracuje s Národním filmovým archivem.

V roce 2006 založil poptávkový server AAAPoptávka.cz, jenž se dle údajů zveřejňovaných společností stal největším poptávkovým serverem na českém internetu a největší databází veřejných zakázek v České republice.

V roce 2008 zakládá spolu s Jaromírem Muchkou server pro srovnání cen na internetu Hyperzboží.cz a později v roce 2010 slevový portál Hyperslevy.cz.

Loni odkoupil Matoušek od společnosti MAFRA alternativního mobilního operátora Klikniavolej.cz, jenž funguje na bázi zpětného volání v rámci ČR a zejména do zahraničí.

Jaká je v tomto segmentu služeb v Česku konkurence?

Největším naším rivalem je společnost b2m.cz s.r.o. Ta začala oproti nám o něco dříve a byla dlouho větší než my. Ale od poloviny roku 2010 se nám podařilo získat a udržet nadpoloviční podíl na trhu.

Vaším posledním velkým internetovým projektem byl vlastně dvouprojekt hyperzboží.cz a hyperslevy.cz. Jaká v něm byla vaše role?

V roce 2008 jsme s mým nejlepším kamarádem Jaromírem Muchkou spustili srovnávač cen produktů nazvaný hyperzboží.cz, který funguje na stejném principu jako zboží.cz nebo heureka.cz, kde se srovnávají ceny jednotlivého zboží v různých internetových obchodech. V roce 2010 jsme pak společnosti Hypermedia, která provozuje velmi úspěšnou hyperinzerci.cz, prodali 49 procentní podíl a uzavřeli strategické partnerství. Během jednání o prodeji tohoto podílu jsme spustili ještě server hyperslevy.cz, který vychází z principu veleúspěšného slevového serveru Groupon.com, a tady v Česku to byl jeden z prvních slevových serverů. Celkově jsme se pak stali čtyřkou na trhu slevových serverů v Česku, hned za Slevomat Group. Na konci prázdnin 2011 jsme se ale s Hypermedia dohodli, že jim prodáme náš zbývající podíl v obou projektech po úspěšné roční spolupráci.

Ptát se znovu na cenu, za kterou došlo k prodeji podílů je asi zbytečné…

Přesnou sumu neřeknu, ale myslím, že obě strany byly spokojené. Z hlediska času, který jsme projektům za ten rok věnovali, jsme dostali velmi dobře zaplaceno. Navíc jsme se rozhodli k prodeji, když měly obě dvě služby hezky našlápnuto v tomto novém segmentu, takže i to se pak ve výsledné ceně příjemně projevilo.

Stíháte kromě těchto projektů ještě pracovat na něčem jiném?

Ano, s kamarádem Honzou Fenclem jsme před rokem „na oplátku“ koupili od MAFRY telefonního operátora Klikniavolej.cz. Díky této službě mohou lidé ušetřit zejména při volání do zahraničí ale i v tuzemsku.

Máte nějaký univerzální recept na to, jak stvořit úspěšný projekt?

Důležitý je určitě nápad ve správnou chvíli, ale dle mého názoru úspěch více závisí na operativním řízení dané firmy nebo projektu. Protože i dobrý nápad může skončit krachem, pokud je špatně řízen.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče