Article, show

Paušál, nebo kniha jízd?

12. září 2009, 14:00 - Petra Sýkorová
12. září 2009, 14:00

Jak je to s náklady na provoz auta po eventuálním zrušení knihy jízd (silniční daň, pojistné, opravy, …). Účtují se dále, nebo jsou zahrnuty v paušálu?

Autor: Artklee

Zdeněk Sedláček

Novela zákona o daních z příjmů, kterou 11. srpna letošního roku podepsal prezident, nezrušila knihy jízd jako takové. Kniha jízd představuje prostředek k prokázání skutečných výdajů (nákladů) na dopravu. Novela zákona umožní daňovým subjektům uplatnit jako daňový výdaj náklady na dopravu buď v prokázané výši (tedy nejčastěji pomocí knihy jízd), nebo u omezeného počtu vozidel v podobě paušálu – to znamená bez dalšího prokazování skutečných výdajů. Daňový poplatník si bude moci uplatnit náklady na dopravu paušálem ve výši 5000 korun za každý celý kalendářní měsíc, a to již za zdaňovací

období roku 2009.

Vozidlo musí poplatník v daném měsíci používat pouze k dosažení, zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů. Paušální výdaj na dopravu si může uplatnit právnická i fyzická osoba, pokud jí plynou příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, eventuálně z pronájmu. Výjimkou je poplatník s takzvanými ostatními příjmy (ty jsou uvedeny v § 10 zákona o dani z příjmů), mezi něž řadíme například příjmy z příležitostných činností či z prodeje nemovitostí. Obdobně nemohou uplatnit paušální výdaj na dopravu ani poplatníci, kteří uplatňují paušálem veškeré své výdaje. Další podmínkou je, že vozidlo nesmí být přenecháno k užívání jiné osobě, a to ani po část měsíce.

V případě, že poplatník používá vozidlo ke své podnikatelské činnosti pouze zčásti (svůj vůz tedy například používá i pro své soukromé cesty), může si uplatnit paušální měsíční výdaje pouze ve výši 4000 korun. Pokud však poplatník provozuje více vozidel a uplatnil u jednoho vozu zkrácený paušální výdaj, platí předpoklad, že ostatní vozidla používá výlučně pro podnikatelskou činnost. Paušální výdaj u nich již tedy nekrátí.

Paušální výdaj však lze za zdaňovací období uplatnit maximálně na tři vozy, přitom ale není důležité, zda jsou či nejsou zahrnuty v obchodním majetku nebo jsou v nájmu. V rámci daňového řízení se má za to, že poplatník užívá vozidlo, u kterého uplatňuje paušální výdaj, výlučně na dosažení, zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů. Stačí, že to prohlásí a není prokázán opak. Důkazní břemeno je v tomto případě na správci daně.

Uplatňuje-li poplatník náklady na dopravu silničním motorovým vozidlem v podobě paušálu, nemůže si pak jako daňový náklad uplatnit výdaje skutečně vynaložené na pohonné hmoty a parkovné. Ostatní výdaje – například na opravy a údržbu však nejsou součástí paušálu a zůstávají daňově uznatelné. Stejně tak je daňově účinným nákladem pojistné, silniční daň či odpisy.

V případě, že poplatník uplatnil zkrácený paušální výdaj na dopravu (ve výši 4000 korun), nemůže si uplatnit jako daňový náklad 20 procent ostatních výdajů, vynaložených v souvislosti s provozováním vozidla. V takovém případě musí poplatník zkrátit o 20 procent i odpisy.

Novelu zákona o daních z příjmů využijí zejména drobní podnikatelé, kteří nejsou plátci DPH a jejichž náklady na pohonné hmoty nejsou vysoké. Zda se podnikateli vyplatí paušál, zjistí jednoduchým propočtem ujetých kilometrů, spotřeby vozu a ceny pohonných hmot. V případě, že je daňový subjekt zároveň i plátcem DPH a bude si chtít uplatnit DPH na vstupu z nakoupených paliv, bude muset správci daně prokázat, že poskytnuté plnění použil pro svou ekonomickou činnost. Nejlépe mu k tomu poslouží kniha jízd a evidence příslušných daňových dokladů.

Ing. Jaroslava Hanková, daňový konzultant APOGEO**

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít