Pátá generace mrštné dvoukolky

10. března 2008, 00:00 - Erich Handl
10. března 2008, 00:00

VYZKOUŠELI JSME – SUBARU JUSTY - Japonská značka Subaru je synonymem aut s pohonem všech kol. Tato věta ale není úplně pravdivá. Automobilka nabízí jednu dvoukolku. Jde o malé justy, které letos přichází v nové podobě modelového roku 2008.

Historie modelu se píše už od roku 1983, kdy z výrobních pásů sjely první kusy. „Většina našich aut jsou relativně velká a drahá auta, která si kupují převážně podnikatelé a manažeři. Aby si nepořizovali druhé auto do rodiny u jiných značek, nabízíme malé justy,“ řekl Profitu zástupce českého Subaru Zdeněk Zikmund. Současná generace justy je už pátá. Co nabízí?

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Vůz nenabízí verzi N1, odpočet DPH není možný. „Přestavba u takto levného auta podle našeho názoru ztrácí smysl, sázíme na příznivou základní cenu. A hlavně na to, že majitel firmy u nás koupí velký vůz pro podnikání, a k tomu si přibalí justy třeba pro svoji dceru,“ řekl Profitu Zdeněk Zikmund ze Subaru ČR.

Justy je skutečně mezinárodní výrobek. Zatímco předchozí verze vycházela ze Suzuki Ignis (vyráběla se v Maďarsku), pro letošní model se stalo vzorem Daihatsu Sirion. Litrový benzinový motor námi testované varianty Trend byl od Toyoty; je to stejný tříválec, který pohání kolínská miniauta. Podvozek zase vychází z Toyoty Yaris. Pětidveřový hatchback je stavěný na praktičnost s přihlédnutím k ceně. Justy se od sirionu příliš neliší, designové úpravy ve stylu subaru jsou spíše kosmetické. Interiér je na malé auto poměrně veliký, ale plný lacině vyhlížejících plastů.

Jízdní vlastnosti vozu, které jsme prověřili v redakčním testu, jsou adekvátní malému autu pro městský provoz. Tříválec uděluje vozu zrychlení z nuly na stovku za 13,9 sekundy a nejvyšší rychlost 160 kilometrů za hodinu. To vše při průměrné spotřebě kolem pěti litrů na sto kilometrů jízdy. Auto je svižné, jízda na dálnici není problémem, na ostré řezání zatáček je ale třeba s poměrně vysokým autem zapomenout. Řízení jsme shledali jako překvapivě přesné, trochu horší to bylo s řadicí pákou. Manévrování a i parkování ve městě bylo s délkou 3,61 metru snadné. Kufr není právě největší, do prostoru s objemem 225 litrů se vejdou tak dvě sportovní tašky. Zavazadelník lze ale zvětšit na 630 litrů po sklopení dělených opěradel zadních sedadel. Ocenili jsme možnost jejich poklopení téměř do roviny.

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Subaru Justy typ vozu - pětidveřový hatchback motor - benzinový tříválec objem válců - 1 litr max. výkon - 51 kilowattů max. rychlost - 160 km/hod zrychlení 0-100 - 13,9 sekundy spotřeba - 5 l /100 km kufr - 225/630 litrů cena** - 269 800 Kč

K plusům justy lze připočítat velmi solidní výbavu. Do základu patří tříbodové bezpečnostní pásy na všech pěti sedadlech, dva čelní a dva boční airbagy, závěsy dětských sedaček Isofix vzadu, manuální klimatizace či audiosoustava se čtyřmi reproduktory. Připlatit si lze například za dva okenní hlavové airbagy nebo takový detail, jako jsou chromované vnitřní kličky.

Výsledek testu? Justy není podnikatelské ani reprezentační auto, pro živnostníky je to skutečně spíše levná alternativa k druhému autu do rodiny. Firmám může sloužit jako referentské auto, které zdobí mrštnost v městském provozu a solidní výbava. Nízká cena a spolehlivost japonské provenience bude určitě lákat autopůjčovny.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče