Past na zaměstnance?

12. května 2003, 00:00 - Jakub Turek
12. května 2003, 00:00

Adrenalinový víkend se může změnit v pracovní kocovinu Když se šéf chce dozvědět, kdo v jeho týmu je přirozeným vůdcem, kdo dravým bojovníkem a kdo se naopak bojí riskovat, uspořádá pro své zaměstnance outdoor training. Jednoho dne najdete ve firemním mailu pozvánku na adrenalinový víkend.

Adrenalinový víkend se může změnit v pracovní kocovinu

Když se šéf chce dozvědět, kdo v jeho týmu je přirozeným vůdcem, kdo dravým bojovníkem a kdo se naopak bojí riskovat, uspořádá pro své zaměstnance outdoor training.

Jednoho dne najdete ve firemním mailu pozvánku na adrenalinový víkend. Někteří vaši kolegové zajásají, protože jim podnik zaplatí zážitky, po kterých už delší dobu pošilhávali, jiní se zděsí, cože to na ně vedení připravilo za kulišárnu. Upřímně řečeno, pravdu mají spíše ti druzí. Firmy si totiž za drahé peníze kupují od pořadatelů možnost, aby mohli nahlédnout do vašeho soukromí. Všechny opičárny na lanech zavěšených v korunách stromů, skoky do zatopených lomů, noční bojovky a psychologické hry slouží především k proniknutí pod vnější skořápku zaměstnanců. Tady se naplno projeví, kdo je přirozeným vůdcem, kdo spíše domestik, který v pracovní skupině odedře všechnu práci, kdo se bojí riskovat a kdo je naopak dravým bojovníkem. Pořadatelské firmy tomu vznešeně říkají outdoor training (tréning v přírodě) nebo team buidling (výstavba týmu). K poznání jednotlivců, vedoucímu k jejich budoucímu povýšení nebo naopak propuštění, neslouží vždy jenom velkolepé akce s adrenalinovými disciplínami, jako je bungee jumping (skoky z mostu na laně), rafting (sjíždění divoké vody na nafukovacím člunu), slaňování ze skal, celodenní souboje několika týmů, nebo psychologické hry s mnoha fintami. Stačí natáhnout pevné lano mezi několik stromů a požádat družstvo, aby po něm se vzájemnou pomocí přešlo. V tu chvíli se začne lámat chleba. Někdo musí vymyslet způsob jak to udělat. Druhý se vrhá na lano bez jakékoliv přípravy. Další dlouho přemýšlí. Jiní nevěří, že něco takového je vůbec možné. Nakonec se někdo ujme organizace a přechod po laně se podaří. Zkušenému psychologovi stačí takováto půlhodinová akce, aby věděl, na čem je. Na dalších několika podobných atrakcích si své poznatky jen ověřuje.

Nadšenci, uberte plyn!

Největší nebezpečí při otdoorových akcích číhá na nadšence, kteří se celou dobu jen baví a vůbec jim nepřijde na mysl, že jsou v roli pokusných zvířátek. Projeví svou pravou tvář, a to mnohdy vede k profesionálnímu sestupu. Během příštího roku se například nedostanou k nejlepším zakázkám, jejich práce bude podřadná a šéfové s nimi nebudou diskutovat. Sami se budou trápit, aniž by věděli, čím to všechno je. Možná byli na lanech příliš pasivní, možná se ukázalo, že nesnášejí autority či odmítli riskovat v nějaké soutěži. Protřelí firemní matadoři ovšem vycítí, že se na ně při adrenalinovém víkendu šije bouda, a proto jsou o poznání optimističtější než v kanceláři, nenápadně získají významné role v soutěžních týmech a v diskuzích srší trefnými poznámkami. Není to nespravedlivé? „Je to jako v životě. Ti úspěšnější vědí více než ti méně schopní,“ říká psycholožka, která při outdoorových firemních akcích často asistuje. Odmítá se ovšem pro sdělovací prostředky představit, protože peníze z těchto víkendů jsou dobrým přivýdělkem k práci v psychologické poradně. „Každý test včetně adrenalinových víkendů se dá přechytračit. Jen musíte vědět, že jste objektem testování a být nejméně tak chytří, jako jeho tvůrci.“

Je to nechutné, říká instruktor

Její slova nepřímo potvrzuje instruktor René, který má zkušenosti s team buildingem ve Spojených státech i v tuzemsku. Ani on nechce uvést celé jméno, protože se nedávno stal soudcem. „Už to nedělám, bylo to nechutné.“ Ačkoliv měl na starosti jen organizaci sportovních aktivit a bezpečnost klientů, tvrdí, že během první hodiny poznal, kdo svoji roli hraje a kdo o ní nemá ani potuchy. Tyto akce staví do protikladu k finančním operacím: „Na burze nesmí nikdo pracovat s informacemi, které nemají ostatní. Jinak to není férové a obchodník je z burzy vyloučen. V outdoorových akcích je to přesně obráceně.“

Velcí pořadatelé

Adventura - cestovní kancelář zaměřená na pohyb v přírodě

Prázdninová škola Lipnice - týdenní akce pro studenty

Česká cesta - komerční odnož Lipnice

Sport-S - sportovně laděná cestovní kancelář

K.I. bungee jump - adrenalinové akce s lany

K čemu může firemní outdoorová akce sloužit

* navázání osobní komunikace mezi účastníky

* vytipování přirozených rolí jednotlivců v týmu

* psychologické pozorování

* pro budoucí vyhazov z práce

* vytvoření psychického tlaku na vybranou osobu

Co nikdy nedělejte, nechcete-li ztratit pracovní pozici

* v psychologických hrách příliš neotevírejte své soukromí

* během diskusí dávejte pozor na ústa, pořadatelé mohou vaše chování hodnotit

* nezůstávejte pozadu a neustále se nuťte, abyste hráli první housle

* nebuďte pouhými nosiči vody pro ostatní, snažte se

* spíše svůj tým řídit neodmítejte spolupráci s ostatními, nebo to bude vypadat, že jste sólisté i v zaměstnání

* netvařte se naivně, ale spontánně - přece vás to baví, že…!?

FOTO: ADVENTURA (4x)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče