Menu Zavřít

Partneři, či kanibalové?

26. 9. 2005
Autor: Euro.cz

KOOPERATIVA A ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA Pojišťovna Kooperativa letos koupila konkurenční Českou podnikatelskou pojišťovnu a ponechala ji ve skupině jako samostatnou firmu. Zamotala tím klientům hlavu s rozdílnou cenovou nabídkou. Budou oba subjekty na trhu partnery, nebo chtějí tvrdě soupeřit?

KOOPERATIVA A ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA Pojišťovna Kooperativa letos koupila konkurenční Českou podnikatelskou pojišťovnu a ponechala ji ve skupině jako samostatnou firmu. Zamotala tím klientům hlavu s rozdílnou cenovou nabídkou. Budou oba subjekty na trhu partnery, nebo chtějí tvrdě soupeřit?

Kooperativa chce Českou podnikatelskou pojišťovnu (ČPP) rozvíjet jako samostatnou, úspěšnou firmu, která si zachová název, logo i dosavadní strategii. „A věříme, že i velmi dynamický růst,“ říká pro týdeník Profit mluvčí Kooperativy Marek Vích. Vlastnit více značek na trhu je podle něho ve skupině rakouského akcionáře obvyklé - ke koncernu v Rakousku se vedle pojišťovny Wiener Städtische AG řadí ještě pojišťovny Donau Versicherung, Bank Austria Creditanstalt Versicherung a Union Versicherung. Podle Vícha je dobrou zprávou pro klienty ČPP i to, že se stala součástí jedné z největších evropských pojišťovacích skupin, a tak se nemůže dostat do stavu, kdy by někdo zpochybnil její ekonomickou situaci.

CENY S OTAZNÍKEM

Nicméně tím, že ČPP zůstane na trhu samostatně působící pojišťovnou vedle Kooperativy, se zbaví minimálně části synergických efektů, jež by fúze přinesla. Jinými slovy, nelze počítat s úsporami v oblasti managementu nebo společné sítě poboček. Podle Vícha sice budou obě vedení spolupracovat, ale každá firma má mít nadále samostatné marketingové oddělení a tedy i vlastní strategii. Zachovají si tedy obě pojišťovny u stejných produktů, jež na trhu nabízí, různé ceny? Názorný je rozdíl v oblasti povinného ručení, kde má ČPP zejména u slabších aut nižší sazby. Například povinné ručení Standard uzavřené letos u Kooperativy vyjde u osobního automobilu do objemu od 1350 do 1850 cm3 bez bonusu ročně na 5596 korun, srovnatelné pojištění Speciál u ČPP na 5244 korun. U silnějších vozů do 2500 cm3 vyjde stejné pojištění u Kooperativy ročně na 8720 korun a u ČPP na 8212 korun. Největší rozdíly v pojištění jsou u nejslabších vozů, kde Kooperativa nabízí pro auta do 1000 cm3 pojištění za 3076 korun ročně, zatímco ČPP za téměř polovinu, tedy 1792 korun.

ŠPATNÁ ZKUŠENOST?

Pokud ČPP zůstane jako samostatná pojišťovna, může to znamenat vzájemnou kanibalizaci produktů s „větší sestrou“, jež jsou minimálně v oblasti povinného ručení principiálně stejné, ale za různou cenu. Pokud chce Kooperativa zajistit, aby se její povinné ručení zvláště u malých aut nepřestalo prodávat, budou se patrně muset výhodnější ceny u ČPP zvýšit. A to zvlášť pokud vezmeme v úvahu, že jsou trhem považovány za dumpingové a nereálně nízké. Prodej dvou cenově rozdílných pojistek od dvou pojišťoven v rámci jedné sítě může navíc působit na klienty nedůvěryhodně. Pokud by Kooperativa do své sítě ČPP nepustila, potom akvizice nepřinese ČPP kromě silného finančního zázemí takřka nic. Rovněž Kooperativa potřebuje podchytit klienty ČPP, aby jim prodala své další produkty. To, že Kooperativa ponechává poněkud netradičně ČPP jako samostatnou pojišťovnu, může mít příčinu v dosavadní špatné zkušenosti s akvizicemi jiných pojistných kmenů. Na konci roku 2002 převzala Kooperativa povinné ručení od Komerční pojišťovny. V té době měla v této oblasti vlastních 1,026 milionu pojistek a přebírala zhruba 350 tisíc dalších, což je dohromady 1,376 milionu pojistek. Po roce a půl však činil tento kmen, podle údajů České kanceláře pojistitelů, jen 1,26 milionu pojistek, tedy méně, než byl součet obou kmenů před fúzí. Podle Vícha tento úbytek souvisí nikoli s odchodem klientů bývalé Komerční pojišťovny, ale s „čištěním“ kmenů od neplatičů a s celkovou situací na trhu povinného ručení, kde poklesl počet pojištěných vozů. Na začátku roku 2004 koupila Kooperativa kmen povinného ručení od Pojišťovny České spořitelny, který čítal podle stejného zdroje 166 tisíc pojistek. Sama v té době měla 1,182 milionu pojistek. Po půl roce klesl počet pojistek v povinném ručení na 1,286 milionu, což znamená, že ztratila 40 procent pojistek od Pojišťovny ČS. Vích tvrdí, že je zde problém v postupném zpřesňování dat v databázi ČKP, neboť již rok od převzetí kmenů Pojišťovny ČS stav činil 1,36 milionu pojištěných vozidel, což je o zhruba 14 tisíc více než prostý součet obou kmenů před touto akvizicí. Podle Vícha proběhla stabilizace kmenů po převzetí obou pojišťoven velmi úspěšně. Pokud ponecháme stranou součet pojištěnců, měla by Kooperativa alespoň pro příští rok dát klientům jasně najevo, jakou strategii zvolila, zda propojí pobočkovou síť a sjednotí ceny, nebo se bude každá pojišťovna zaměřovat na jiné druhy pojištění.

BRAND24

POJIŠŤOVACÍ ÚSTAVY

Kooperativa, druhá největší pojišťovna českého trhu, zaměstnává více než 3500 lidí. V roce 2004 předepsala pojistné v celkovém objemu přes 24 miliard Kč a dosáhla tržního podílu 21,5 procenta. V současné době má více než 300 obchodních míst a její produkty lze sjednat i v pobočkách České spořitelny. Česká podnikatelská pojišťovna je osmou pojišťovnou českého trhu. Firma má téměř 80 poboček a zaměstnává 700 lidí. V porovnání s rokem 2003 vykázala nárůst v předepsaném pojistném o 22 procent a celkové předepsané pojistné dosáhlo výše 3,7 miliardy korun.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).