Parkování v Praze: připravte si desetitisíce

21. června 2004, 00:00 - JIŘÍ PINKA
21. června 2004, 00:00

Obyvatelé a návštěvníci širšího centra Prahy by měli začít již v příštím roce platit za parkování. Mnozí s tím nesouhlasí a tvrdí, že jde jen o další zdanění. Parkování se citelně prodraží hlavně podnikatelům.

Obyvatelé a návštěvníci širšího centra Prahy by měli začít již v příštím roce platit za parkování. Mnozí s tím nesouhlasí a tvrdí, že jde jen o další zdanění. Parkování se citelně prodraží hlavně podnikatelům.

Za parkování v některých městských částech hlavního města se mělo platit už od září. Nyní se termín placeného parkování posunul a zdá se, že hrozí nejdřív od dubna příštího roku. Pražský magistrát změnil názor. Jednotlivým radnicím je třeba dát čas, aby s tím mohly své občany seznámit,“ oznámil po zasedání městské rady náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS). I když městská rada termín placeného parkování ještě nezná, ceník schválila už letos v dubnu. Vyplývá z něj, že nové poplatky nejvíc postihnou podnikatele. V již existujících i budoucích zónách placeného stání v P raze zaplatí člověk s trvalým bydlištěm za roční parkování 700 korun. Za další auto, které bude hlášeno na stejnou osobu, bude muset dát sedm tisíc korun a za každé další čtrnáct tisíc ročně. Místní podnikatelé nebo firmy, jež mají sídlo v dané čtvrti, by však měly už za první vozidlo platit 12 000 korun. Pro instituce a podniky, ale i osoby, které v místě nebydlí ani nepodnikají, schválilo město základní cenu 36 tisíc korun ročně. Zpoplatnění pro majitele automobilů, které Praha připravuje, je v rámci České republiky zcela ojedinělé. Citelně zasáhne nejen centrum města, tedy Prahu 1, kde již zóny placeného parkování existují, ale i obyvatele a návštěvníky městských částí, které zavedení placeného parkování připravují. Už příští rok se chystá v P raze 2 a také ve třetí a sedmé městské části. Někteří podnikatelé již upozornili, že jim placené parkování výrazně zvýší náklady. „Pro mě konkrétně znamená, že v postranní ulici na Praze 7, kde nyní normálně parkujeme, budu muset za našich pět služebních aut zaplatit 180 000 Kč ročně, aniž bych za to dostal jakoukoliv službu či garanci, že zaparkuji. Navíc moji spolupracovníci, kteří dnes jezdí do práce autem, budou muset platit v parkovacích automatech, tedy další náklady, tentokrát osobní. Pokud se placení zavede, budeme se asi muset odstěhovat,“ řekl Profitu ředitel společnosti AC&C Jan Klíma.

NÁHLÉ A NEKONCEPČNÍ

Připravovaný systém zpoplatnění kritizují iněkteří pražští zastupitelé. „Skutečnost, že i drobní podnikatelé si mají k provozním nákladům na každé své firemní vozidlo připočítat částku 36 tisíc korun ročně, což je padesátinásobek ceny za běžnou rezidenční kartu, nelze považovat za podporu podnikání, kterou máme všichni ve svých volebních programech. V určitých případech lze toto zdanění považovat za likvidační. Navíc jsou podnikatelé stavěni do navzájem nerovného postavení z titulu plateb, ke kterým jsou povinni,“ uvedl v interpelaci na zasedání zastupitelstva hlavního města Petr Moos zvolený za nezávislé. Jako místopředseda výboru dopravy rovněž poukázal na nekoncepčnost připravovaného systému. Zóny značně zkomplikují život lékařům, servisním společnostem, zásobovacím vozidlům, pohotovostním vozidlům. Ti všichni budou muset buď platit vysoké částky v parkovacích automatech nebo kvůli své pracovní povinnosti porušovat předpisy. „Uvažované rozmezí bezplatného stání od 6 do 8 hodin ráno rozhodně není systémové, protože v tomto intervalu nelze provést zásobování a ostatní servisní služby v tak rozsáhlém území,“ řekl Moos.

PODNIKATELÉ UPOZORŇUJÍ NA CHYBY

Zástupce starosty Prahy 3 Marek Zeman, ač je původní profesí lékař, na placení nevidí nic špatného. „Radnice společně s magistrátem nepřistoupila k tomuto kroku náhodou, bez předchozí přípravy a podrobného rozboru situace. Důvody, proč s regulací začít v co nejkratším čase, jsou nasnadě,“ řekl. S odvoláním na analýzy, které si radnice nechala vypracovat, odhaduje, že zhruba třetina přes den zaparkovaných aut nepatří rezidentům, ale právě návštěvníkům. Tato vozidla by měla Žižkov opustit. Vlastníci domů upozorňují na nový paradox. Pokud v domě nebydlí, ale přijedou uklidit obecní chodník před svým domem, budou muset ještě zaplatit. Sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR připravuje podklady pro magistrát, které zdůvodňují, proč by se placené zóny v navrhované podobě neměly realizovat. Podle předsedy sdružení Libora Delli lidem, kteří zde bydlí, ale z různých důvodů tu nemají trvalé bydliště. „Je to na podnět pro Ústavní soud,“ řekl. V placených zónách se zvýší náklady na bydlení, parkovat budou muset například úklidové a správcovské firmy nebo údržbáři a opraváři. Dellin předpovídá, že podnikatelé začnou opouštět v těchto zónách nebytové prostory. „Mělo by to dalekosáhlé následky. Vycházíme z našich praktických zkušeností,“ upozornil. Mnozí podnikatelé se obávají, že se zhorší i přístup klientů, kteří dojíždějí do firem v dotčených oblastech. Také řemeslníci a drobní živnostníci se bez auta asi sotva obejdou. Vyřešen není ani problém lékařů, kteří jezdí za pacienty. Automobily potřebují ke své činnosti i autoškoly. Jeden z občanů říká: „Bydlím na Vinohradech, ale auto je na firmu se sídlem v Dejvicích, tím pádem tady nemůžu parkovat, ledaže bych neustále krmil parkovací automat“. Zástupce starosty Zeman původně tvrdil, že radnice tyto problémy uvědomuje a že magistrátem bude hledat jakýsi konsensus. Jednotlivé případy se měly řešit v rámci rezidenčních sazeb, jenže teď už je ceník schválený. „Naše ceny rezidentních karet i parkovného jsou ve srovnání například s Vídní vyšší, a to bez ohledu na kupní sílu obyvatelstva,“ upozorňuje Moos. „Mám pocit, že snahou není evropská velkoměsta dohnat, ale předehnat,“ dodává. Roční parkovné v širším centru Vídně stojí podle informací, které má Profit k dispozici, okolo 100 eur. Přitom se nerozlišuje, zda jde o podnikatele nebo jiného občana.

ŽIŽKOVSKÁ RADNICE SPUSTILA KAMPAŇ

Obavy obyvatel má rozptýlit rozsáhlá informační kampaň žižkovské radnice k připravované zóně placeného stání na většině území Prahy 3. „Radnice si najala PR agenturu, která má občany zpracovávat a přesvědčovat, že spásné řešení se už blíží a jiné neexistuje. Přitom nejsou schopni odpovědět na základní otázky, jako například, co budou dělat, když se přihlásí více rezidentů než bude vyhrazených parkovacích míst,“ říká předseda občanského sdružení My Pražané Jiří Ptáček. Placené parkování chtěla ale Praha 3 zavést už na podzim, jak ještě začátkem června oznámil zástupce starosty Zeman. „Zavedení zón nevítají řidiči, ale většina obyvatel je vnímá jako východisko z neutěšené situace,“ řekl. Radnice také slibuje, že by v příštích letech mohly být v P raze 3 postaveny nové garáže pro 1000 až 1200 vozidel. Kolik by takové parkování mělo občany stát, ale zatím neříká.

DOMINOVÝ EFEKT

Rozšíření oblasti placeného stání vyvolává obavy v městských částech, které zůstanou za hranicemi zóny. Jejich zástupci poukazují na to, že situace s parkováním je už nyní mnohdy kritická a ještě se zhorší, což dopadne to na místní obyvatele i podnikatele. „V okamžiku, kdy celý střed města začne být placeným parkovištěm, vytěsní to řidiče na místa, kde státní placené není,“ řekl nedávno ČTK starosta Prahy 8 Josef N osek. Totéž si myslí i místostarosta Prahy 4 Bohumil Koukal: „Určitě se stane to, že se řidiči budou vzdalovat placení, je to lidská vlastnost.“ Nosek i starosta Prahy 9 Vladimír Řihák upozorňují na to, že situa- parkováním v jejich obvodech je už teď kritická. Pokud se nápor vozidel ještě zvýší, budou místní lidé a podnikatelé hledat volná stání hůře než doposud. „Pokud by se to projevilo, museli bychom přistoupit k nějakému opatření,“ poznamenal Řihák. O zavedení placeného parkování proto uvažují v P raze 8 a 5. „Je jasné, že my se nevyhneme zřízení zón placeného stání tak v perspektivě dvou let,“ řekl místostarosta páté městské části Vojtěch Zapletal. Praha 6 chystá soutěž na provedení průzkumu parkovacích možností v této části. Z jeho výsledků má vyplynout, zda i zde vznikne placené parkování.

ZLATÝ DŮL

Plány na zavedení zón placeného stání mohou ale přinést i zajímavé podnikatelské příležitosti. Magistrát již na konci dubna vyhlásil na levobřežní část Prahy 1, pro Prahu 2 , 3 a 7 výběrové řízení na správce zón placeného stání. Tady již zaznamenáváme vznik účelových společností, které by měly vybírat peníze. Sami zastupitelé a radní Prahy 3 již založili společnost Pražská parkovací (PP). „V ybrané poplatky jsou celé odváděny hl. m. Praze, které je dále přerozděluje dílem i ve prospěch příslušné městské části,“ tvrdí zástupce starosty Daniel Reisiegel. „Podle kontrolního řádu přijatého usnesením rady Prahy 3 je umožněno kontrolovat kdeco a kdekoho vyjma obchodních společností, v nichž má městská část majetkovou účast. Takovou společností je právě Pražská parkovací,“ upozorňuje nezávislá zastupitelka Prahy 3 a členka výboru My Pražané Dana Mušková. Podle některých informací má PP ambice spravovat zóny i v jiných městských částech. Zdaleka největším byznysem budou ale patrně odtahy vozidel. Podle zákona auto, jež stojí na vyhrazeném parkovišti zóny placeného stání, je překážkou dopravy. Odtahy budou provádět soukromé firmy, které si bude třeba právě Pražská parkovací najímat. Podle zasvěcených to má být doslova zlatý důl.

ŠANCE PRO ZASTUPITELE složení orgánů společnosti Pražská parkovací členové představenstva: Zdeněk Lochman (ČSSD) Jan Plíva (ČSSD) MUDr. Marek Zeman (ODS) Členové dozorčí rady: Pavel Hurda (ODS) Ing. Jan Holub (ČSSD) Ing. Karel Procházka (KSČM) CENÍK V BODECH jednotný ceník parkovacích karet a lístků (vybrané sazby) Fyzická osoba s trvalým bydlištěm ve vymezené oblasti roční za 1. vozidlo: 700 Kč roční za 2. vozidlo: 7000 Kč Živnostníci s provozovnou ve vymezené oblasti roční: 12 000 Kč Instituce, podniky a osoby, které v místě nebydlí roční: 36 000 Kč krátkodobé stání do dvou hodin: 40 Kč za hodinu stání do šesti hodin: od 15 do 30 Kč za hodinu. Zdroj: usnesení Rady HMP

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče