Parfém jako umělecké dílo

28. května 2011, 08:20 - Zina Plchová
28. května 2011, 08:20

Svět vůní je od nepaměti spojen se světem autorského sklářského umění. Právě flakon může zákazníka zaujmout a přesvědčit pro výběr právě konkrétního parfému. Skleněná lahvička tak vždy úzce souvisí se svým obsahem, zviditelňuje ho i chrání.

Foto: Alena Fajstová

Začneme u klasiky, která je na trhu v nezměněné podobě už celých 87 let. Řeč je samozřejmě o hranaté lahvičce s nápisem No.5. Autorkou vůně No.5 je fenomenální Coco Chanel. Parfém pak vyvinul chemik Ernest Beaux, potomek alchymistů na ruském carském dvoře. Je složený z více než 80 ingrediencí, mezi nimiž nechybí jasmín, růže, kosatec nebo santalový olej.

Chanel No.5 se začal prodávat už v roce 1921. Nejprve byl k dostání v malém kulatém flakonu pouze v obchodech Chanel, po založení firmy Parfémy Chanel ale dostal hranatý obal. Zejména proto, že kulatá lahvička často nevydržela zasílání poštou. Od roku 1924 tak ženy kupovaly No.5 ve flakonech, které známe i nyní. Každých zhruba 20 let je drobně modifikována jen podoba stopky, tak aby odpovídala aktuálním trendům. Punc legendy dalo No.5 mimo jiné i spojení s dalšími ikonami. Vůni si oblíbila například Marylin Monroe. Flakon v několika barevných variacích pak na svém obraze zvěčnil Andy Warhol v polovině 80. let.

Obdiv pro včelí královnu

Ambice stát se legendou má také parfém L’Abeille světoznámé značky Guerlain. Včelí vůni firma vydává v malé sérii. Flakonů broušených do diamantových tvarů je pouze 47 kusů, každý je navíc k dostání za astronomickou cenu 12 500 eur, tedy za 300 tisíc korun. Autorem křišťálového flakonu se skleněným aplikátorem a hedvábným střapcem pod uzávěrem je vyhlášená francouzská sklářská firma Baccarat, založená roku 1764, která vyrábí například i křišťálové lustry.

Flakon do detailu vystihuje název parfému. Vůni L’Abeille, v překladu včela, totiž dostanete v lahvičce ve tvaru včely. Včelí symbolika je s firmou Guerlain spjata už od napoleonských dob, kdy byla oficiální parfumérií císařského dvora a zlatou včelou byly označovány ty flakony, které bylo možné doplňovat z císařské fontány v Maison Guerlain na pařížské Champs Elysee.

Samotná vůně L’Abeille je údajně velmi lahodná. V parfému jsou patrné stopy mimózy, květů pomerančovníku, jasmínu, medu a lilií. Autorem receptury je Thierry Wasser.

Vůně, nebo šperk?

Flakony ale nemusí být vždy okázalými uměleckými díly. Podle jedné z letošních klauzurních prací Ateliéru průmyslového designu na FAVU VUT v Brně to mohou být praktické, lehké a vkusné doplňky pro všední den. Alena Fajstová ukryla totiž voňavou tekutinu do náhrdelníku. Zatím jde pouze o návrh, autorka ale počítá, že by se tento flakon dal vyrobit z kombinace materiálů sklo a plast, které by doplnily gumové části. Jednou z variant je ukrytí parfému přímo do hadičky okolo krku s malým aplikátorem na konci. Varianta s větším množstvím vůně, ve tvaru kapky, by měla mechanismus na stlačení ze stran. Třetí možnost, parfém ve tvaru trojúhelníku, má klasický aplikátor, který by bylo možné vyjmout z gumové části obepínající krk. „Když jsem přemýšlela nad zadáním, napadlo mě, že lahvičky od parfémů bývají barevné a jsou často vlastně malým šperkem, který ale ženy nosí v kabelce a není vidět. Tak jsem prostě spojila funkci parfému s funkcí šperku,“ říká ke svému návrhu Alena Fajstová.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče