Papírové modely jsou naší rodinnou tradicí

17. února 2003, 00:00 - Pavel Šnajdr
17. února 2003, 00:00

Případová studie XCNázev firmy: ERKOtypForma podnikání: společnost s ručením omezenýmDatum vzniku: 1997Předmět podnikání: předtisková příprava, vydavatelská činnost (papírové modely), reklamní činnostKlíčové osobnosti: Richard VyškovskýCíl společnosti: rozšířit a především obnovit trh s papírovými modelyRichard Vyškovský začal podnikat v polovině devadesátých let.

Případová studie XC

Název firmy: ERKOtyp

Forma podnikání: společnost s ručením omezeným

Datum vzniku: 1997

Předmět podnikání: předtisková příprava, vydavatelská činnost (papírové modely), reklamní činnost

Klíčové osobnosti: Richard Vyškovský

Cíl společnosti: rozšířit a především obnovit trh s papírovými modely

Richard Vyškovský začal podnikat v polovině devadesátých let. Předtím absolvoval po gymnáziu ekonomickou nástavbu a pracoval nějakou dobu jako obchodní referent v jedné malé soukromé firmě, která se zabývala výrobou a prodejem dárkových předmětů. Je synem průkopníka papírových modelů u nás Richarda Vyškovského, který s jejich výrobou začínal zhruba před 35 lety. Tehdy byly unikátní papírové modely především samostatnou přílohou vědecko-technického časopisu pro děti a mládež - ABC a samostatně je vydávalo ještě nakladatelství Albatros. „Ábíčko“, které je nyní součástí zahraniční vydavatelské společnosti, je vydává dodnes.

Rodinná tradice

Se samostatným vydáváním papírových modelů začal mladý Richard Vyškovský již souběžně se zaměstnáním ve zmíněné soukromé firmě. Zajišťoval pro ni, ve spolupráci se svým otcem, výrobu „papírové“ architektury určené především pro reklamu. Jednalo se například o pražské kulturní památky vydávané na pohlednicích, které se daly vystříhat a slepit. „Firma se tehdy odstěhovala z Prahy a já jsem se rozhodl postavit na vlastní nohy a začal jsem sám vydávat vystřihovánky, které kreslil můj otec. K tomu se logicky přidala předtisková příprava. První věci jsme vydali v polovině 90. let. Jednalo se především o zakázky na reklamní účely,“ popisuje své podnikatelské začátky Richard Vyškovský. Postupem času, zhruba v roce 1999, připravovala firma, v té době již „s.r.o.“, první samostatnou edici papírových modelů. Na jaře 2000 vydala řadu deseti výrobků. Jednalo se o hrady, lidové stavby, letadla, auta, plachetnice atd. Vedle toho pokračovalo vydávání reklamních zakázek v podobě různých vystřihovánek. Jedním z hlavních důvodů, které Richarda Vyškovského k samostatnému vydávání papírových modelů vedly, byl fakt, že jim hrozil zánik. Časopis ABC totiž v době, kdy jej koupil zahraniční vydavatel, neměl podle některých úvah vystřihovánky již vůbec vydávat. Z toho nakonec sešlo a „Ábíčko“ je má jako svou nedílnou součást i nadále. Proslulost otce a jeho modelů mezi odborníky a několika generacemi vděčných modelářů Richardu Vyškovskému pomohla v podnikatelských začátcích. Díky propracovanosti a vysoké kvalitě zpracování původních originálních předloh jsou téměř světovým unikátem. „Byl to dobrý odrazový můstek,“ poznamenává k tomu dnes.

Problém č. 1: Peníze a jejich návratnost

Nově vzniklá firma začínala v roce 1997 se třemi společníky úplně od nuly. Postupně dva ze společnosti odešli. Vydání původní edice vyžadovalo investici kolem 1,5 milionů korun. „Úplně z ničeho do toho skočit nejde. Potřebné finance jsme většinou získali z práce našeho DTP studia a prostřednictvím reklamních zakázek ve formě papírových modelů. Všechny také kreslil můj otec,“ uvádí podnikatel. Návratnost vložených peněz byla podle Richarda Vyškovského rychlá. V současné době má jeho firma obrat pohybující se zhruba do sedmi milionů korun. „Nedá se ale říci, že by se jednalo o ziskovou záležitost. Není ale ani ztrátová. Vydávání modelů tvoří zhruba 30 procent naší činnosti. Rozhodně bych chtěl výrazně v budoucnu tento poměr zvýšit,“ říká.

Problém č. 2: Konkurence se vzájemně doplňuje

V současné době je v České republice asi pět nebo šest vydavatelů papírových modelů. „Byli jsme vůbec první, kteří měli ve své nabídce také výrobky konkurenčních firem. Chtěli jsme mít totiž co nejširší sortiment. Jsem přesvědčen, že je to pro všechny vzájemně výhodné. Souvisí to i s nižšími náklady na prodej jednoho kusu z celkového výčtu.“ Vedle českých výrobků má firma v nabídce nově i ruské papírové modely určené především pro začínající modeláře nebo ty, kteří neoplývají přemírou trpělivosti. Stačí je totiž jen vytvarovat a složit - není třeba nic vystřihovat ani lepit. Richard Vyškovský tvrdí, že se s konkurencí vzájemně doplňují. „Někdo chce složité, vysoce kvalitně vypracované modely. Někdo jiný naopak uvítá jednoduché vystřihovánky. Jedna firma je zaměřena například na náklaďáky, druhá zase na malé stavby. Pokud to bude i nadále takto rozdílné, tak se ani nedá nazvat konkurencí. Nakonec si každý vybere podle svých představ,“ podotýká. Nejhorší podle jeho názoru je, když se dostane na trh nekvalitní výrobek. To totiž negativně postihne úplně všechny.

Problém č. 3: Distribuce a propagace

Firma se spoléhá převážně na vlastní síť prodejců, kterou si postupně a po dlouhodobém úsilí vybudovala a stále buduje. Rozhodně nevyužívá velké distribuční společnosti. Hlavním důvodem jsou s tím spojené vysoké náklady a malá operativnost. „Začínali jsme s jedním člověkem, který objížděl celou republiku. V papírnictvích, prodejnách hraček, knihkupectvích, ale i v antikvariátech nabízel naše výrobky. Postupně jsme si vytvořili vlastní síť prodejců, o kterou se snažíme pečovat. Spolupracujeme ale i s velkoobchody,“ říká vydavatel. Nedílnou součástí nabídky firmy jsou vlastní speciální stojany, které spolu s papírovými modely do prodejen dodává. „Když budou naše vystřihovánky schovány někde v hromadě dalších věcí v koutě nebo pod pultem, tak si je nikdo nekoupí. Prodejcům dodáváme i sestavené modely, aby potenciální kupující mohl vidět vystřihovánku slepenou. Rabat poskytujeme v běžné výši, tedy kolem 25 až 40 %.“ V poslední době se snaží firma využívat k prodeji svých produktů ve velké míře i internet. „Prodej modelů právě prostřednictvím našeho internetového obchodu se nám velmi osvědčil,“ dodává Richard Vyškovský. Nevýhodou podle Vyškovského je vysoká 22% DPH. Připadá mu v této souvislosti nelogické, že dětské omalovánky, které jsou podle něj podobného druhu jako papírové vystřihovánky, mají pouze 5% DPH. S distribucí souvisí velmi úzce i propagace. Kromě vlastních stojanů, ve kterých jsou papírové modely umístěny, využívá Vyškovského společnost především cenově dostupné formy propagace. Patří mezi ně účast na veletrzích hraček, prodejních výstavách knih, různé soutěže pořádané papírovými modeláři, pravidelné reprezentativní výstavy papírových modelů a podobně. „Na reklamu v televizi bychom ale rozhodně neměli. Občas inzerujeme v rádiu. Zajímavé jsou pro nás recenze ve speciálních modelářských časopisech.“

Problém č. 4: Nechci zaměstnávat lidi z ulice

Richard Vyškovský začínal původně s jedním zaměstnancem. Momentálně zaměstnává pět pracovníků. Při výběru vhodných lidí do své firmy se spoléhal především na své známé a kamarády. „Mám strach brát lidi z ulice. Jsme taková »rodinná« firma. Často máme problém, když chceme jet třeba všichni společně na dovolenou. Někdo totiž pracovat musí,“ podotýká s úsměvem podnikatel. Jeho přáním je rozšířit stávající prodejnu, ve které má jeho firma zároveň sídlo. Nechce příliš expandovat. Kromě tuzemských odběratelů má firma zájemce o papírové modely i v zahraničí a mezi světovými modeláři si již získala jméno. Dodává vystřihovánky především do USA, Německa, Japonska a Austrálie. Zájem podle Richarda Vyškovského vzrostl také díky nabídkám, které se do světa dostaly prostřednictvím internetu.

Rady Profitu

Je lepší snažit se reinvestovat do podnikání postupně, zpočátku s malými částkami, než si půjčit velký finanční obnos a dostat se tak do nejistého stavu a závislosti na bance.

Vybudovat si vlastní distributorskou síť nestačí. Je potřeba se o ni dál starat a pohlídat si, zda jsou vaše výrobky dobře vidět. Řešením mohou být vlastní propagační materiály včetně speciálních prodejních stojanů.

V malé firmě je praktické a praxí ověřené spoléhat se, co se zaměstnanců týče, především na příbuzné či známé a kamarády.

Lásku k papírovým modelům získal Richard Vyškovský junior (vpravo) od svého otce Richarda Vyškovského seniora (vlevo).

Papírové modely jsem začal samostatně vydávat také proto, že jim hrozil zánik, říká podnikatel Richard Vyškovský.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče