Article, show

Pánbůh tě vidí

04. dubna 2008, 19:07 - Luděk Bednář
04. dubna 2008, 19:07

Navzdory veškerým prohlášením o nových hříších zůstává vše při starém

Ze sedmi smrtelných hříchů - pýcha, lakomství, závist, hněv, smilstvo, obžerství a lenost - je nejhorší ten první, z něhož pocházejí ostatní. Tedy i lakomství, jež se vyznačuje touhou získávat co největší majetek. Mluví-li tedy biskup regent Gianfranco Girotti v rozhovoru pro deník L’Osservatore Romano o „sociální a ekonomické nerovnosti, v níž ti nejchudší zůstávají stále těmi nejchudšími a bohatí těmi nejbohatšími, což živí neudržitelnou sociální nespravedlnost“ (viz s. 58), pranýřuje tím nepochybně starý hřích lakomství. Žádný nový hřích nezavádí. Na hříších je však podstatné něco jiného - jejich vztah k lidské přirozenosti.
Hříchy totiž mohou být projevem přirozených lidských instinktů. Jednou z nezměnitelných vlastností lidské povahy, na niž nemají žádný vliv jakékoli legislativní či výchovné zásahy, je totiž zištnost nebo chcete-li hromadění majetku. Chtivost tvoří základ nejen touhy vlastnit, ale i obžerství nebo smilstva. Všechny živé bytosti jsou zištné - nejen zvířata a děti, ale i jakkoli civilizovaní dospělí lidé. Na té nejnižší úrovni je zištnost projevem instinktu přežití. Navíc představuje i tu hlavní lidskou povahovou vlastnost, pro niž je hromadění majetku prostředkem k seberealizaci, která tvoří základ svobody. Proto se svoboda nemůže rozvíjet, pokud vlastnictví a nerovnost, jež z něj vyplývá, jsou potlačované násilím. Dle anglického politického vědce z 19. století Jamese Fitzjamese Stephena „soukromé vlastnictví tvoří pravý základ svobody“. Hromadění majetku a tedy vlastnictví je neoddělitelnou součástí blahobytu a svobody.
Je tedy třeba se začít vážně zabývat odmítnutím myšlenky osvícenského původu spjaté s ideálem rovnosti, který se zastává toho, že lidi lze neustále tvarovat tak, aby náležitým vzděláním, výukou a zákony dosáhli mravní dokonalosti. Jádro lidské povahy totiž vnější nátlak nijak neovlivní. Nadměrná legislativní činnost moderní doby je pak důsledkem chybného přesvědčení, že lidské chování lze zásadně a trvale změnit. Tento nešvar se projevuje v jednání Evropské unie i České republiky. A čeští kritici EU, má-li být jejich kritika věrohodná, by měli ukázat, jak lze tento problém v tuzemsku řešit.
Zdravý rozum říká, že určité stránky lidského chování nelze změnit, protože se vyskytují vždy a všude, což se týká i hříchů. Existuje tedy mez pro to, čeho lze zákony a případným donucováním dosáhnout. Těmito prostředky nelze ze společnosti odstranit závist, odpor k jiné rase nebo nepřátelství vůči homosexuálům a pokusy použít je k tomu budou mít pravděpodobně opačný účinek.
Tyto problémy si velmi dobře uvědomovala skupinka neoliberálů, která se sešla v roce 1947 ve švýcarské městečku Mont Pelerin a do níž mezi jinými patřili Ludwig von Mises, Friedrich von Hayek, Wilhelm Röpke a další, a dospěla k závěru, že nejdůležitější je zabývat se vztahem křesťanství a svobody. A ačkoli mezi účastníky nebyl ani jeden aktivní představitel katolické víry, jejich jednání velmi ovlivnila encyklika Quadragesimo Anno z roku 1931, která se vztahem křesťanství a svobody zabývá.
Na tuto jejich snahu by bylo dobré navázat a vážně se zamyslet nad posledním sdělením katolické církve ohledně takzvaných nových forem sociálního hříchu. Možná, že by však bylo lepší vzít záležitost z opačného konce a zabývat se spíše ctnostmi - pokorou, štědrostí, přejícností, mírumilovností, cudností, střídmostí a činorodostí - než smrtelnými hříchy. A lze začít četbou Božské komedie, v níž Dante Alighieri využívá smrtelné hříchy jako stupně v očistci, kterými musí projít duše zemřelého a očistit se od nich tím, že se naučí právě těmto protikladným ctnostem. A bude-li dostatečný počet čtenářů onoho klasického díla nebo aspoň těch, kdo ji vezmou do ruky, není to se západní civilizací zase až tak špatné. V opačném případě lze pouze konstatovat, že se pokrok nedá zastavit a v důsledku toho přestanou hříchy i ctnosti lidi zajímat. I tehdy však bude platit, pokud lidé zůstanou lidmi: Na věky věků hříchy a ctnosti.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít