Menu Zavřít

„Pan Kladívko“ z EGAP uspěl u malých a středních exportérů

10. 8. 2015
Autor: ČTK

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) zefektivnila svoji práci s malými a středními podnikateli. Ukázal to výzkum Asociace malých a středních podniků (AMSP). Šetření dalo najevo, že ti, kdo pojištění využívají, volí nejčastěji služby EGAP a pojišťovny KUPEG, jejímž je EGAP akcionářem. Pojišťovna v předminulém roce spustila speciální balíček pro malé a střední podnikatelé (MSP), jehož hlavním znakem bylo snížení administrativy.

Aby produkty byly snadno srozumitelné, zvolil EGAP metodu, kdy jejich fungování vysvětluje na příběhu úspěšného českého podnikatele, který se snaží proniknout se svými výrobky na zahraniční trhy (viz box).

„Pan Kladívko, jehož story u produktů vyprávíme, je i hlavní postavou na seminářích, kde vysvětlujeme podnikatelům, jaké spektrum možností mají a v čem jim můžeme pomoci eliminovat rizika spojená s vývozem mimo země EU,“ uvedl generální ředitel EGAP Jan Procházka.

Výzkum mezi malými a středními podniky provádí asociace pro EGAP po dvou letech. Zároveň se ukazuje, že malé a střední podniky podceňují rizika byznysu v zahraničí, pojištění pohledávek využívá pouhá pětina z nich. Přitom se firmám daří hlavně v zemích mimo EU, kde je zvýšené politické a komerční riziko.

Příběh podnikatele
Společnost pana Kladívka úspěšně vyváží hřebíky na Ukrajinu, do Ruska, Srbska a dalších zemí. Má už celkem 15 zahraničních odběratelů. Zvyšuje nadále výrobu, přijímá další zaměstnance.

Od banky má s pojištěním od EGAP vyřízený úvěr na předexportní financování, všichni zahraniční odběratelé mu řádně splácejí za dodané zboží. Od kolegy z jiné firmy se ale dozvídá, že trh v jedné ze zemí se rapidně mění a někteří odběratelé ruší podepsané smlouvy.

Pan Kladívko opět vyráží do EGAP. Potřebuje se pojistit proti riziku, že jeho odběratelé poruší nebo zruší uzavřenou smlouvu o vývozu. Na dodávce už brzy začnou pracovat jeho lidé a vyrobené zboží by neměl kam jinam vyvézt, navíc výrobu bude financovat z předexportního úvěru od banky. Proto se u EGAP pojišťuje proti riziku, že jeho zahraniční partner smlouvu nebude moci dodržet.

Podle předsedy představenstva AMSP Karla Havlíčka je překvapením, že více jak polovina firem neví, že EGAP je efektivní využít zejména v rizikových destinacích.

„Je patrné, že firmy v období růstu mají trvalé tendence podceňovat rizika,“ dodává Havlíček. Z výzkumu také vyplývá, že banky málo informují své klienty o možnostech exportního pojištění. Pouhých šest procent firem je od banky informováno, že EGAP dokáže pojistit i export do rizikovějších oblastí.

„Snižování rizik svých klientů by přitom mělo být prvořadým úkolem bank,“ říká k výsledkům Karel Havlíček.

Malým a středním podnikatelům se nejvíce daří vyvážet do evropských zemí mimo EU, míří tam 50 procent z nich. Ředitel EGAP Procházka potvrdil snahu exportérů vyvážet do zemí SNS, které průzkum řadí na druhou příčku, míří tam 34 procent exportérů z řad malých a středních podniků.

BRAND24

„Evidujeme zájem o Azerbajdžán, Kazachstán, Bělorusko. V případě malých a středních podniků jsou rozjednané i nějaké projekty v Rusku,“ dodal Procházka.

V minulém roce EGAP pojistil 46 obchodních případu malých a středních podniků, šlo o více než třetinu nově uzavřených pojistných smluv. V letošním prvním pololetí pojištěním EGAP podpořil už 30 firem z řad malých a středních podniků. Ty se významnou měnou podílejí na celkovém českém exportu. V loňském roce přesáhl jejich podíl na celkovém vývozu 37 procent.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).