Palubní jednotky míří k řidičům

09. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
09. října 2006, 00:00

BUDOVÁNÍ MÝTNÉHO SYSTÉMUVýstavba systému elektronického mýtného je v plném proudu. Na konci září stála už padesátka mýtných bran. V říjnu budou k dispozici první palubní jednotky.Od ledna příštího roku se spustí výběr elektronického mýta na prvních 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací.

BUDOVÁNÍ MÝTNÉHO SYSTÉMU Výstavba systému elektronického mýtného je v plném proudu. Na konci září stála už padesátka mýtných bran. V říjnu budou k dispozici první palubní jednotky.

Od ledna příštího roku se spustí výběr elektronického mýta na prvních 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Mýtu budou podléhat zatím vozy nad 12 tun. To jsou základní fakta. Známé je také to, že by se výše mýta měla průměrně pohybovat kolem 4,05 koruny za kilometr. Mýtné brány se budují na všech českých dálnicích a dalších komunikacích zpoplatněných v první vlně. Je tedy čas podívat se na to, jak bude v praxi vypadat samotná platba mýtného.

VZNIKAJÍ PRVNÍ KONTAKTNÍ MÍSTA

Základem systému elektronického mýta jsou jednak mýtné brány, které budou registrovat projíždějící vozidla, a dále palubní jednotky umístěné v samotném vozidle. Poplatník bude mít možnost obstarat si tuto jednotku ještě před spuštěním systému, a to již na podzim letošního roku. Postupně od října budou řidičům a majitelům dopravních firem k dispozici kontaktní a distribuční místa (takzvané „premid pointy“).

Tato místa vzniknou většinou v krajských městech České republiky a jejich hlavními zákazníky by měly být zejména velké dopravní společnosti. Pro obsluhu řidičů přímo na komunikacích budou distribuční místa především na čerpacích stanicích podél nebo v těsné blízkosti zpoplatněných komunikací. Zahraniční řidiči si budou moci palubní jednotku pronajmout poblíž hraničních přechodů. „Celkem bude v první fázi k dispozici kolem 200 distribučních míst,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která systém výběru mýta buduje.

PALUBNÍ JEDNOTKA NA ZÁLOHU

Řidiči se na distribučních místech budou moci zaregistrovat do mýtného systému, zaplatit kauci a vyzvednout si palubní jednotku premid. Bude zde také možné jednotku zaregistrovat pro platbu předem či vybrat nespotřebované předplacené mýtné. Řidiči zde obdrží i výpis mýtných transakcí a informace o celém systému. Zároveň mají možnost nahlásit případnou poruchu zařízení, jeho ztrátu či odcizení nebo podat stížnost, případně podnět týkající se mýtného systému.

Jedině na čtrnácti kontaktních místech v krajských městech ale bude možné uzavřít smlouvu pro platbu následnou (post-pay). Dále zde bude uživatel moci získat a zaregistrovat palubní jednotku premid jak pro platbu předem (pre-pay), tak i pro platbu následnou (post-pay).

MIKROVLNA VÁM ZAPÍPÁ Český elektronický mýtný systém pracuje na bázi moderní mikrovlnné technologie bez vlivu na životní prostředí. Mýtné je odečteno při průjezdu vozidla pod mýtnou stanicí (bránou). O předpisu mýta se řidič dozví díky akustickému signálu palubní jednotky. Vozidlo přitom může jet v libovolném jízdním pruhu, nemusí snižovat rychlost jízdy, ani zastavovat. Mýto bude placeno čistě automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče. Na tento způsob výběru tedy nemají vliv například ani částečné dopravní uzávěry, kdy je doprava svedena do jednoho pruhu.

Řidič si bude moci před jízdou palubní jednotku „dobít“ na distribučních místech. Nebo, pokud bude mít smlouvu s provozovatelem systému, může za mýtné platit až po projetí placeného úseku. Palubní jednotka pak bude v případě předplacení sama odečítat peníze za ujeté kilometry či registrovat ujetou vzdálenost pro následné vyúčtování.

PODVÁDĚT SE NEVYPLATÍ

Řádný odvod mýtného a možnost zkontrolovat správně odvedené mýtné zajistí na síti zpoplatněných vybraných komunikací stacionární, přenosná a mobilní kontrolní zařízení. „Kontrolní systém bude v provozu 24 hodin denně. Automaticky identifikuje všechna vozidla, u nichž odečet mýtného neproběhl či proběhl jen částečně,“ zdůrazňuje Feix. V případě vzniku nesrovnalosti bude ihned automaticky informována mobilní kontrola, tedy pracovníci Generálního ředitelství cel. Ti mají ze zákona oprávnění zastavovat vozidla označená mýtným systémem, ověřit nesrovnalosti a v případě jejich potvrzení požadovat pokutu nebo zahájit správní řízení. Případně mohou vyměřit dodatečné, citelně vysoké mýtné nebo vozidlo odstavit.

Řidiči tak prý v případě nesrovnalostí musí počítat s významným zdržením a komplikacemi. Systém navíc uchovává data o nesrovnalostech, takže vozidlu hrozí zadržení i dlouhý čas po jejich vzniku. Komplikace čekají i ty řidiče či majitele firem, kteří nebudou řádně platit faktury, pokud využívají placení za mýtné až následně. V takovém případě jim totiž hrozí, že si budou muset mýtné předplatit dopředu.

POMŮŽE INFORMAČNÍ KAMPAŇ Firma Kapsch již nyní rozjíždí některé informační kampaně k zavedení mýta. „Jedná se o celý komplex informačních akcí zahrnující billboardové kampaně, reklamu v psaných médiích a v rozhlasových stanicích. Nyní je to například informační kampaň v domácích a odborných zahraničních časopisech, zaměřených na skupinu dopravců,“ říká Feix. Řadu společných akcí chystá Kapsch i se sdružením dopravců Česmad Bohemia.

Mýtné brány nebudou jen zaznamenávat palubní jednotky, ale mohou výrazně přispět také ke zvýšení bezpečnosti provozu. Například u nákladních vozidel půjde kromě překračování rychlosti kontrolovat i dodržování povinných přestávek. Důležité je sledování přepravy nebezpečných nákladů. Systém dokáže přesně informovat o jejich aktuální poloze. Podle Feixe může systém nabídnout i řadu dalších komerčních služeb, jako jsou bezhotovostní platby pohonných hmot nebo kontrola vjezdů do omezených prostor pomocí mýtné palubní jednotky.

OBJÍŽDĚNÍ PRÝ NEHROZÍ

Důležitou otázkou, kterou si často pokládají zejména starostové měst a obcí v okolí zpoplatněných úseků, je to, zda nebudou řidiči nákladních vozidel placené úseky objíždět. Podle zástupců firmy Kapsch i samotných dopravců tento nešvar rozhodně v masové míře nehrozí.

Dnešní tranzitní doprava totiž jezdí striktně na čas, což je dáno velkou konkurencí dopravců. „Nutnost maximálního využití automobilů s minimálními prostoji rozhoduje o přežití firem. Zpoždění, způsobené jízdou po okresních silnicích, je vážnou nevýhodou převyšující úspory za nezaplacené mýtné,“ míní Feix. Zejména to platí v případě zboží, podléhajícího rychlé zkáze. Pokud k objíždění placených úseků skutečně dojde, dá se to prý řešit jako v sousedním Rakousku, tedy zákazem vjezdů pro nákladní vozidla na úseky silnic nižších tříd.

REGISTRACE I PŘES TELEFON

Dopravci se mohou předběžně registrovat do systému elektronického mýta telefonicky na bezplatné zákaznické lince 800 698 629, přes internetový portál www.premid.cz nebo ve všech kontaktních centrech Premid point, která budou ve všech krajích otevřena v říjnu. Na těchto místech si budou již brzy moci vyzvednout i palubní jednotku, nabít si ji určitým finančním obnosem či vyřešit potíže s jednotkou. Zkušební provoz systému by měl začít od 1. prosince tohoto roku, ostrý provoz o měsíc později. Kontaktních a distribučních míst bude v konečném stavu kolem 350.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče