Padák zachrání pilota i letadlo

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

ZÁCHRANNÝ SYSTÉM - Čeští výrobci záchranných padáků patří ke světové špičce. Takzvané záchranné raketové systémy jsou dalším významným exportním artiklem tuzemského leteckého průmyslu pro lehká sportovní letadla.

Hlavním faktorem, který laiky odrazuje od létání, jsou havárie. Přitom ze statistik vyplývá, že nehody z 98 procent zaviní pilot. Buď špatně odhadl povětrnostní podmínky, nebo se jednoduše předváděl. Stává se, že havaruje i pilot se žákem, ale to většinou zaspal a nedával na začátečníka pozor. „Technických závad je minimum,“ tvrdí odborníci a poukazují na padáky, kterými jsou letadla vybavena.

Určitě ne shodou náhod jsou právě tuzemští výrobci raketového záchranného systému světovou špičkou. I když není třeba přivolávat podívanou, jak se k zemi snáší letadlo i s pilotem, jde o zcela bezpečnou akci. Raketa vytáhne z letadla padák a ten umožní celkem hladké přistání osádce i se strojem.

„Ve francouzských Alpách letěl pilot ve třech tisících metrech vyšší rychlostí, než umožňuje konstrukce letadla, a stroj začal stávkovat. Nakonec bezpečně přistál na krásné alpské louce, jenom se mu ulomil ocas letadla,“ popisuje pohlednicové přistání s padákem hlavní inspektor Letecké amatérské asociace Václav Chvála.

Američané nás kopírují

Jedním z největších evropských výrobců záchranného raketového systému je liberecká firma Galaxy - high technology, jejímž majitelem je Milan Bábovka. I když jeho společník Jiří Matějíček, který byl strůjcem raketového systému, už zemřel, společnost z jeho nápadu vystřelovat padák z uzavřeného obalu těží dodnes.

„Jsme jediní na světě, kteří používají tento systém. Teď ho od nás okopírovala americká firma, protože jsme jej neměli v USA patentovaný. Padák se otevírá 15 až 18 metrů nad letadlem, takže jeho trosky se nemohou dostat do konstrukce,“ vysvětluje základní ideu systému Bábovka. Jeho firma vyváží 99 procent výroby. Klesající dolar i euro jsou tak nyní jeho noční můrou.

„My nemůžeme změnit ceny, jsou dané světovým standardem a nikoho ve světě nezajímá, co se u nás děje s korunou, zda s ní někdo nešmelí. Byrokracie je u nás na takové úrovni, jako když naši předkové zápolili s Vídní a Františkem Josefem,“ zlobí se Bábovka při směně vydělaných eur na koruny.

Cena jednoho záchranného systému se podle velikosti pohybuje od dvou a půl až do čtyř tisíc eur. Dnes jej tedy firma prodává maximálně za 100 tisíc korun, zatímco před dvěma roky o dvacet tisíc korun dráž.

Záruční lhůta třicet let

Pětadvacet zaměstnanců Galaxy - high technology vyrobí ročně 700 záchranných systémů. Špičkové výrobky procházejí po šesti letech v letadlech revizí, přebalováním padáku a výměnou raketového motoru tak, aby celý systém mohl fungovat třicet let. „Samozřejmě po havárii, po použití, se většinou musí vyměnit. Ale jsou případy, kdy se dá zachránit až padesát procent dílů.“

Důležitější je ovšem záchrana životů, a s tím si Galaxy umí poradit. I proto ročně vkládá do vývoje miliony korun. Letadla obvykle padají při nižších rychlostech a v malých výškách. „U ultralehkých letadel a větších letadel kolem jednoho tisíce kilogramů si troufnu tvrdit, že ještě ve výšce 120 metrů dokážeme letadlo s osádkou zachránit,“ tvrdí Bábovka.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Google dnes představí Android O. Stylově na zatmění Slunce v USA
Intel vydává nové Atomy pro servery. 16 jader, spotřeba do 30 W a 10 Gb/s síťovky k tomu
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít