Padák zachrání pilota i letadlo

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

ZÁCHRANNÝ SYSTÉM - Čeští výrobci záchranných padáků patří ke světové špičce. Takzvané záchranné raketové systémy jsou dalším významným exportním artiklem tuzemského leteckého průmyslu pro lehká sportovní letadla.

Hlavním faktorem, který laiky odrazuje od létání, jsou havárie. Přitom ze statistik vyplývá, že nehody z 98 procent zaviní pilot. Buď špatně odhadl povětrnostní podmínky, nebo se jednoduše předváděl. Stává se, že havaruje i pilot se žákem, ale to většinou zaspal a nedával na začátečníka pozor. „Technických závad je minimum,“ tvrdí odborníci a poukazují na padáky, kterými jsou letadla vybavena.

Určitě ne shodou náhod jsou právě tuzemští výrobci raketového záchranného systému světovou špičkou. I když není třeba přivolávat podívanou, jak se k zemi snáší letadlo i s pilotem, jde o zcela bezpečnou akci. Raketa vytáhne z letadla padák a ten umožní celkem hladké přistání osádce i se strojem.

„Ve francouzských Alpách letěl pilot ve třech tisících metrech vyšší rychlostí, než umožňuje konstrukce letadla, a stroj začal stávkovat. Nakonec bezpečně přistál na krásné alpské louce, jenom se mu ulomil ocas letadla,“ popisuje pohlednicové přistání s padákem hlavní inspektor Letecké amatérské asociace Václav Chvála.

Američané nás kopírují

Jedním z největších evropských výrobců záchranného raketového systému je liberecká firma Galaxy - high technology, jejímž majitelem je Milan Bábovka. I když jeho společník Jiří Matějíček, který byl strůjcem raketového systému, už zemřel, společnost z jeho nápadu vystřelovat padák z uzavřeného obalu těží dodnes.

„Jsme jediní na světě, kteří používají tento systém. Teď ho od nás okopírovala americká firma, protože jsme jej neměli v USA patentovaný. Padák se otevírá 15 až 18 metrů nad letadlem, takže jeho trosky se nemohou dostat do konstrukce,“ vysvětluje základní ideu systému Bábovka. Jeho firma vyváží 99 procent výroby. Klesající dolar i euro jsou tak nyní jeho noční můrou.

„My nemůžeme změnit ceny, jsou dané světovým standardem a nikoho ve světě nezajímá, co se u nás děje s korunou, zda s ní někdo nešmelí. Byrokracie je u nás na takové úrovni, jako když naši předkové zápolili s Vídní a Františkem Josefem,“ zlobí se Bábovka při směně vydělaných eur na koruny.

Cena jednoho záchranného systému se podle velikosti pohybuje od dvou a půl až do čtyř tisíc eur. Dnes jej tedy firma prodává maximálně za 100 tisíc korun, zatímco před dvěma roky o dvacet tisíc korun dráž.

Záruční lhůta třicet let

Pětadvacet zaměstnanců Galaxy - high technology vyrobí ročně 700 záchranných systémů. Špičkové výrobky procházejí po šesti letech v letadlech revizí, přebalováním padáku a výměnou raketového motoru tak, aby celý systém mohl fungovat třicet let. „Samozřejmě po havárii, po použití, se většinou musí vyměnit. Ale jsou případy, kdy se dá zachránit až padesát procent dílů.“

Důležitější je ovšem záchrana životů, a s tím si Galaxy umí poradit. I proto ročně vkládá do vývoje miliony korun. Letadla obvykle padají při nižších rychlostech a v malých výškách. „U ultralehkých letadel a větších letadel kolem jednoho tisíce kilogramů si troufnu tvrdit, že ještě ve výšce 120 metrů dokážeme letadlo s osádkou zachránit,“ tvrdí Bábovka.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče