Ověření volného zájezdu stojí tisíce

01. května 2009, 00:00 - Marcela Honsová
01. května 2009, 00:00

Za dovolenou s cestovní kanceláří zaplatíte předem, i když nemáte jistotu, že zájezd je volný a vy na něj pojedete. Vaší smůlou je, že jste si vybrali z nabídky, která není předem zamluvena, byť ji cestovní agentury nabízejí na internetových stránkách.

Autor: Martin Siebert

Klienti českých cestovních kanceláří a agentur by si měli dávat pozor, jakou dovolenou si vyberou. Pokud sáhnou po zájezdu, který patří do takzvané nadgaranční kapacity, čeká je nemilé překvapení. Dozvědí se, že vybraný zájezd je možné zakoupit pouze na vyžádání. Neboli zaplatí cenu zájezdu předem za to, že cestovní kancelář zjistí, zda je pro ně hotel či penzion volný.

„To znamená, že je třeba sepsat cestovní smlouvu a zájezd zaplatit. Cestovní kancelář na základě této smlouvy přímo u zahraničního partnera individuálně ověří, zda je vybraná ubytovací kapacita k dispozici. Jestliže se vyžádání nepotvrdí, nabídneme klientovi alternativní zájezdy nebo obratem zašleme celou zaplacenou částku,“ vysvětluje těžko pochopitelnou praktiku pracovnice Net Travel Sabina Němcová.

Mluvčí společnosti Markéta Růžičková také tvrdí, že jde o obvyklou praxi. „Jde o běžný postup, kdy cestovní kancelář nemá nabízené služby hotelu předobjednané garančně, tedy konkrétní pokoje či počty pokojů, a musí u zahraničního partnera služby doobjednávat,“ uvádí Růžičková z Public Relations Manager Net Travel. Přitom potvrzení, že vybraný zájezd je volný, trvá podle zkušenosti v době internetu, telefonů i faxů až dva dny.

Není cestovka jako cestovka

Které cestovní kanceláře využívají tuto zdlouhavou cestu? Podle mluvčí Net Travel všechny cestovky pracující na tomto principu. „Například Firo Tour, Čedok, Exim tours, Canaria a další,“ vyjmenovává Růžičková.

Mluvčí Exim tours Stanislav Zíma vysvětluje, že cestovní kancelář zájezdy takzvaně na vyžádání neuvádějí ve svých katalozích, je tedy především záležitostí agentury, že je nabízí. „Jde o službu navíc pro zákazníka. Nadstandard, který není možné zajistit během pár hodin. To může tvrdit jen laik, který není obeznámen s chodem agendy,“ míní Zíma, který zároveň poukazuje na to, že agentury jsou jen zprostředkovateli prodeje zboží. „Dnes nabízejí zájezdy, zítra třeba CD.“

Týdeník Profit testoval cestovní kancelář Salve tour na podobný zájezd, jaký nabízí Net Travel. Během dvou hodin byl její spolumajitel schopen zjistit volné kapacity, aniž požadoval předem zaplacení zájezdu či jenom zálohu.

Obhájci uhrazení ceny pobytu bez záruky, že je pro klienta k dispozici, tvrdí, že cestovní kanceláře touto formou reagují na požadavky zahraničních partnerů. „Ze strany českých turistů docházelo dost často k tomu, že si klient udělal rezervaci a nakonec ji zrušil, a provozovatel ubytovacího zařízení přišel o zákazníka. V zahraničí jsou turisté navyklí na úplně jiný systém, udělají-li rezervaci, považují ji za závaznou a ruší jen v závažném případě. Naopak český klient často zkouší a posílá několik nezávazných objednávek a rezervace pak ruší, že si to rozmyslel,“ tvrdí Růžičková.

Zklamaní klienti

Lze logicky předpokládat, že některé klienty tento postup odradí a cestovní kanceláře přijdou o zákazníky. V době hrozící krize i v cestovním ruchu není tento přístup právě progresivní. Růžičková z Net Travel uvádí, že si společnost vede statistiku storen, v jejichž rámci se někdy objeví zájezd na vyžádání. „Pokud to mám vyjádřit procentuálně, tak ze všech stornovaných objednávek není více než pět procent právě z důvodu, že klient nechce zájezd na vyžádání. Finančně nemůžeme říci, o jaké částky cestovní kanceláře přicházejí, konkrétní číslo neznáme, protože není až tak závažné, abychom ho nějak monitorovali a zabývali se jím,“ míní mluvčí cestovní agentury.

Viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura tvrdí, že z hlediska legálnosti tomuto postupu nelze nic vytknout. Přesto on sám jej v praxi nepoužívá. „Je to neobvyklé. Ani nechceme, aby byl tento způsob zájezdů standardní. Ovšem je-li klient seznámen se všemi podmínkami zájezdu, je na jeho svobodném rozhodnutí, zda si pobyt objedná či ne,“ uvádí Okamura. Jen v případě, že by cestovní kancelář zadržovala peníze nad nezbytně dlouho dobu, považovala by asociace její jednání za neakceptovatelné.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče