Outlet přestává být out

12. února 2007, 00:00 - EVA MARZINI
12. února 2007, 00:00

VÝPRODEJ ZNAČKOVÉHO ZBOŽÍObchod s oděvy se možná otřese v základech. V Česku se začíná naplno rozjíždět outlet. Prodej sice značkového, ale levného zboží. Letos se otevřou dvě nová velká outletová centra. Jak zamíchají prodejem oděvů i dalšího zboží?

VÝPRODEJ ZNAČKOVÉHO ZBOŽÍ Obchod s oděvy se možná otřese v základech. V Česku se začíná naplno rozjíždět outlet. Prodej sice značkového, ale levného zboží. Letos se otevřou dvě nová velká outletová centra. Jak zamíchají prodejem oděvů i dalšího zboží?

Sezonním výprodejům roste vážná konkurence. V Česku se totiž začínají rozšiřovat takzvané outlety, tedy obchody, které jsou zaměřeny výhradně na zlevněné zboží. Obchodníci v nich nabízejí dobíhající či starší kolekce, neprodané obchodní vzorky nebo zboží druhé jakosti. Vždy se však jedná o značkové zboží, tedy o žádný asijský no name výrobek.

Před téměř čtyřmi lety vzniklo v Hatích u Znojma první nákupní centrum, které se zaměřuje výhradně na tento typ prodeje. Na konec letošního roku se plánuje dokončení dalších dvou. Centrum s názvem Exit 66 se staví u dálnice D1 u Lokte. Druhé, pojmenované Outlet Airport, se rodí u letiště Praha-Ruzyně.

BUNDY, TRIČKA A AUTÍČKA

Outletové obchody se většinou zaměřují na oděvy. Lze se však setkat i se specializovanými „výprodejnami“ nábytku či dětských hraček. První outletová centra vznikla v 80. letech ve Spojených státech vedle továren na výrobu oděvů. Výrobci v nich celoročně vyprodávali neaktuální módní kolekce. Koncept se přenesl nejdříve do Velké Británie a od poloviny 90. let se postupně rozšiřuje do celé Evropy.

„Outlety se rozšířily kvůli krizi velkovýroby z nadprodukce. Prodat je dnes daleko těžší než před deseti lety,“ vysvětluje jednatel firmy Intertex CZ Vladimír Halama, který s dobíhající módou obchoduje. „Například britský Marks and Spencer se přebytků zbavuje téměř výhradně prostřednictvím outletů,“ dodává Halama.

Kromě renomované značky jsou hlavními lákadly na spotřebitele hlavně ceny. Ty jsou oproti značkovým prodejnám zpravidla o 30 procent nižší. Výjimkou však nejsou ani 70procentní slevy. „Ovšem značkové džíny za 99 korun neočekávejte,“ upozorňuje Zdenka Vévodová, marketingová a obchodní manažerka společnosti Devo Group, která stojí za projektem Exit 66. Podle jejích slov je minimální výše slevy v outletových centrech dokonce součástí smlouvy mezi nájemcem obchodu a developerem.

BUTIKY SE MUSÍ POLEPŠIT

Kvůli nízké ceně se outletová centra mohou stát vážnou konkurencí klasickým obchodům. „Obzvlášť předražené butiky s vysokou marží se už budou muset konečně srovnat na úroveň, která je obvyklá v západní Evropě,“ míní country retail manažer společnosti Adidas Zdeněk Lacman.

Jakým způsobem outlet změní trh, však není jasné. Prozatím se jedná o jakýsi experiment ve fázi pozorování, shodují se Profitem oslovení ekonomičtí analytici. „Výzkum zaměřený vyloženě na outlet jsme ještě žádný nedělali. Plánujeme ho až v momentu, kdy se tento typ prodejen více rozšíří,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research, která se zabývá výzkumem a poradenstvím v oblasti maloobchodu.

NADŠENĚ SKOČILI, PAK SMUTNĚ SKONČILI

Začít podnikat v oblasti outletu není podle Halamy tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. „Znám prodejce, kteří do tohoto obchodu skočili rovnýma nohama a v zápětí skončili, neustáli to. Obrat výprodejové módy nám trošku klesl právě ochlazením počátečního nadšení. Nejprve obchodníci jásali nad kvalitou a cenou, ale nedokázali to přenést na své zákazníky,“ vysvětluje jednatel společnosti Intertex, která do Česka dováží outlet značek George, Gap, Next, Marks and Spencer, River Island, Tammy nebo C&A.

Podle jeho slov totiž český zákazník příliš nevnímá značku a moc neocení ani kvalitu zpracování a materiálu. „Máme pořád málo zákazníků z řad obchodníků, kteří si outlet troufnou prodávat. Většina ho ještě navíc kombinuje se secondhandem,“ říká Halama. „Dobíhající dětská móda, sportovní oblečení a oděvy pro volný čas. Ty snad přece jen mají budoucnost,“ odhaduje vývoj outletového trhu.

POŠKOZENÁ VISAČKA MÁ OCHRÁNIT ZNAČKOVÉ PRODEJNY

Outletový textil dováží do Česka pouze několik firem z Británie, z toho většina bez papírových visaček. Ty, které je mají, jsou často záměrně poškozené výrobcem. To má zajistit, že zboží se v maloobchodech nebude prodávat za plné ceny. Výrobce se tím snaží ochránit především své značkové prodejny. „Bohužel pro mnoho zákazníků je zboží s poškozenými visačkami méně zajímavé,“ říká obchodnice s outletem, která si přála zůstat v anonymitě.

Další nevýhodou outletu je omezená nabídka. „Zákazník si nevybere jako v prodejnách s novým zbožím. Sortiment se omezuje na některé modely, barvy a velikosti. Ty jsou buď příliš velké nebo malé. Nevýhodou je i určitá nárazovost dodávek,“ objasňuje pravidla byznysu s dobíhající módou jednatel společnosti Orion Oldřich Kříž.

Mnohé atraktivní značky se pak na pulty nemusí dostat vůbec. Někteří výrobci je odprodávají výhradně přes podnikové prodejny nebo naopak na trhy, na nichž značka nemá prodejní síť. „Mnozí výrobci si tak drží tento prodej ve své vlastní režii,“ vysvětluje Kříž. Podle něj jsou šance obchodníka otevřít si prodejnu přímo pod záštitou značky mizivé. Také Lacman upozorňuje, že maloobchodník přímo v centrále příliš neuspěje. Musí se spokojit s menším výběrem kolekcí i značek velkoobchodníků.

ČESKÝ HOLLYWOOD NA LOKTI

Zdeněk Lacman předpokládá, že otevření nových obchodních center specializovaných na outlet výrazně přispěje k posílení obliby výprodejů mezi zákazníky. Svoji roli jistě sehraje i netradiční pojetí těchto nákupních zón.

Projekt outletového centra Exit 66 je koncipován jako filmové městečko s kulisami ztvárňujícími města módy: Prahu, Řím, Paříž, Londýn a New York. Marketingová strategie, které je založena na nákupní cestě kolem světa, zjevně zabírá. Potenciální nájemci se totiž jen hrnou. „Jednáme s Replay, Diesel, Adidas, Nike a dalšími značkami. Plánujeme, že do dvou měsíců bychom měli mít projekt naplněn,“ říká Zdeňka Vévodová, obchodní a marketingová manažerka společnosti Devo Group, která je developerem projektu.

Přibližně 70 procent obchodní plochy získají obchody s textilem. „Chystáme i prodejny se šperky, bižuterií, kosmetikou, interiérovým designem a nádobím,“ dodává. Projekt počítá i s kavárnami, restaurací a čerpací stanicí. Výhledově je v plánu i hotel.

Na plánech Exitu 66 pracovali architekti společně s filmovými scénografy. Použitím kulis vytvořili iluzi světových metropolí. Vznikne filmové město, jakýsi český Hollywood. Kulisy se přitom nesnaží svůj fiktivní charakter popírat. Autoři projektu se tak snaží reagovat na mnohdy až kýčovité objekty outletů, které se snaží napodobit reálné město.

KROMĚ MÓDY I ZUBAŘ

Na netradiční pojetí vsadili i autoři outletového centra Freeport Excalibur City v Hatích. Na první pohled vypadá jako městečko vystřižené z japonských animovaných seriálů. Architekti se snažili oslovit především mladé rodiny s dětmi. Centrum vybízí k nákupům v 65 obchodech se značkovou módou a luxusním vybavením domácností. Samozřejmostí jsou tematické restaurace či zábavní koutky. Najdete zde však i kadeřníka, thajskou masáž anebo zubní ordinaci.

Prodávají se zde modely značek jako například Giorgio Armani anebo Dolce a Gabbana. Modely zvučných jmen jsou však i po slevě relativně drahé.

Projekt je záměrně umístěn v pohraničí. Zákazníky se totiž snaží nalákat i ze sousedního Rakouska a Slovenska. Centrum, které se řadí mezi největší ve střední Evropě, navštíví denně v průměru čtyři tisíce lidí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče