Osobní sponzoři mají smůlu

09. června 2008, 00:00 - Petra Sýkorová
09. června 2008, 00:00

Článek v letošním dvanáctém čísle Profitu o zneužívání olympijských symbolů vzbudil u čtenářů silnou odezvu. Olympiáda a s ní i nebezpečí vzniku sporů se totiž blíží. „Případný postih za zneužití symbolik bude masivní,“ varuje právní zástupce Českého olympijského výboru advokát Jan Šťovíček.

Zneužití olympijských symbolik Vyskytují se již nové případy zneužití olympijských symbolik související s pekingskou olympiádou? Musím říct, že jich prozatím bylo překvapivě málo. Připisuji to jednak větší informovanosti o celé problematice, ale i tomu, že řada společností může mít svůj „ambush marketing“ nastaven na dobu těsně před nebo během konání her. Riskantní a agresivní reklama totiž může opravdu ve velkém zabrat a mnohé firmy na ni sázejí i s vědomím ilegálního jednání – získaný prospěch může vyvážit případný postih. Počítáme s tím a jsme na to velmi dobře připraveni. Takže bych rozhodně tuto marketingovou strategii nikomu nedoporučoval, neboť postih bude opravdu masivní. Řešíte v současné době poměrně často se vyskytující symbol olympijských kruhů z ostnatého drátu? K tomu se vyjadřovat nebudu. Nechci marginální sociální skupině vytvářet zbytečně větší mediální prostor, než jí náleží, nestojí to za to. Podle zákona lze olympijskou symboliku užívat pouze na základě zmocnění uděleného Českým olympijským výborem. K čemu je svolení výboru potřebné? Řečeno stručně – k užití olympijského symbolu, vlajky, hesla, ohně, pochodně, hymny, emblémů a výrazů „olympijský“ a „olympiáda“, jakož i k použití jejich odvozenin, zkomolenin a parafrází. Jak výbor řeší situace, kdy dochází ke zneužívání olympijských symbolik? Nepodaří-li se věc vyřešit dohodou, podáváme žalobu k soudu a spolu s ní návrh na vydání předběžného opatření. Tím by měl soud zamezit užívání symbolu do doby, než bude věc pravomocně rozhodnuta. Tedy než rozhodne, zda je symbol užíván protiprávně či nikoliv. Tak by soud alespoň postupovat měl, a udělal to i ve známé kauze „hokejády“ firmy Budvar během olympiády v Turíně. Naopak při sporu s firmou Tecfood to Městský soud v Praze neudělal. Než stihl rozhodnout o návrhu na předběžné opatření, olympijské hry skončily. Předběžné opatření tím úplně ztratilo smysl, a tak jsme vzali návrh na jeho vydání zpět. Spor jako takový ovšem trvá dosud. Co má podnikatel udělat, aby mohl olympijskou symboliku užívat legálně? Může se stát partnerem Mezinárodního olympijského výboru nebo partnerem či dodavatelem výboru českého. Vedle toho existuje ještě další způsob, jak spojit své jméno s konkrétní olympiádou, respektive její přípravou – stát se oficiálním dodavatelem obecně prospěšné společnosti Praha olympijská. Zakladateli této organizace jsou hlavní město Praha a Český olympijský výbor. Jaké příležitosti podnikateli přinese spojení s Prahou olympijskou? Jsou srovnatelné s těmi, které mají partneři a dodavatelé olympijských výborů? Mohou se prezentovat svým partnerstvím. V tomto případě je ale nutné počítat s určitými omezeními. Zatímco partneři Českého olympijského výboru mohou mít stejný předmět činnosti jako stávající partneři toho mezinárodního, partneři Prahy olympijské nikoliv. Vysvětleno na konkrétnějším případu: Je-li partnerem mezinárodního výboru pivovar, jiný pivovar se může stát partnerem českého výboru, ale Prahy olympijské ne. Předpokládejme, že podnikatel uzavře smlouvu se sportovcem. Na jejím základě jej podporuje a on mu za to dělá reklamu. Co se stane, když se sportovec dostane na olympiádu? Taková smlouva by se v rámci olympiády stala minimálně v určitých svých bodech neplatnou, a to pro rozpor se zákonem. Podnikatel by tudíž v předmětném období neměl právo využít sportovce pro svou reklamu. Ve smlouvách, které uzavírá Český olympijský výbor se sportovci, je tato okolnost výslovně zmiňována. Při porušení tohoto pravidla dokonce sportovci hrozí vyloučení z olympijských her. Není to žádná legrace a Mezinárodní olympijský výbor to velmi přísně sleduje. Uzavřením smlouvy s Českým olympijským výborem se tudíž sportovec vzdává práva rozhodovat o tom, jakým výrobkům bude jeho jméno dělat reklamu? Je to jen dohoda jako každá jiná. Výbor na základě smlouvy sportovci poskytne prostředky na cestu, zázemí i přípravu k účasti na olympiádě. Sportovec se výměnou za to zaváže, že bude propagovat jen partnery Českého olympijského výboru. V praxi to tedy znamená, že sportovec může dlouhá léta propagovat jednu značku piva, ale v průběhu her bude podporovat prodej piva, které vaří konkurence? Je to tak. Smlouva s osobním sponzorem by neplatila. Sportovci by na to měli pamatovat už při sepisování smluv se svými osobními sponzory. Protože chce-li sportovec na olympiádu, musí podepsat smlouvu s Českým olympijským výborem. Jiná cesta neexistuje. Účast sportovců na hrách může zajistit jen národní olympijský výbor. Tak to funguje na celém světě. Takže kdyby byl sportovec hvězda a jasný vítěz, ale odmítal se vzdát spojení se svým oblíbeným pivovarem, na hry by nejel? Obsah smlouvy je vždy otázkou individuální dohody. Ovšem je nutné myslet i na partnery Českého olympijského výboru. A partnerský pivovar by podobnou výjimku asi těžko snášel. Ale odpovím otázkou – víte snad z historie o nějakém sportovci z jakékoliv země, třeba ze Spojených států, který by takto postupoval a na hry nejel? Já nikoliv. Všichni na celém světě tuto situaci chápou a daná pravidla respektují. Jak sportovci, tak jejich sponzoři. Ale v Česku ještě není zažitá taková kultura a obecná korektnost, a proto se občas někdo této situaci diví. Ale to chce jen čas. Platí pro nakládání s olympijskými symboly jiné podmínky „v sezoně“ a mimo ni? Ano. Těsně před a po hrách, v období jejich trvání a po zbytek olympijského cyklu platí různě přísná pravidla. Stanoví je Mezinárodní olympijský výbor a národní výbory je pak musejí respektovat. Dojde-li k neoprávněnému užití olympijského symbolu mimo sezonu, výbor to zřejmě posoudí jako méně závažné porušení zákona, než kdyby k tomu došlo při hrách. Ovšem porušení zákona bude stíhat tak jako tak. O tom, zda (a jak závažně) zákon skutečně porušen byl, pak samozřejmě může rozhodnout jedině soud. Striktní výklad zákona vylučuje jakékoliv užívání olympijských symbolik pro obchodní, reklamní nebo jiné obdobné účely bez souhlasu výboru. Například slovo „olympiáda“ už se ovšem užívá v různých souvislostech jaksi obecně. Kde jsou meze, v jejichž rámci lze užívání symbolik ještě tolerovat? Stíhat všechny případy užití olympijských symbolik, ke kterému Český olympijský výbor nedal předchozí souhlas, bychom skutečně nemohli zvládnout. Máme své hranice. Lze říci, že jsou to hranice zdravého rozumu. Užívá-li ovšem někdo symbolika za účelem získání prospěchu, a to nejen materiálního, ale třeba i proto, aby se zviditelnil v médiích a podobně, může si být jistý, že jeho případ začneme řešit. Může Český olympijský výbor užití olympijských symbolik povolit i jiným subjektům než partnerům? Děje se to v praxi? Ano, možné to je a v praxi se to děje. Příkladem takového postupu může být dohoda mezi Českým olympijským výborem a ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy o používání termínu „olympiáda“. Podle této dohody je možné v rámci českého školství tento termín užívat pro označení různých vě
domostních soutěží. Matematické, fyzikální či jiné olympiády jsou tak zcela legální.
Jak často v Česku dochází k porušení zákona zneužitím olympijských symbolik?**

V roce konání olympiády řeší Český olympijský výbor zhruba deset až dvacet případů protizákonného jednání. V době, kdy se olympiáda nekoná, je to okolo pěti případů za rok.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče