Osminohý cirkus se blíží

28. prosince 2010, 15:53 - Tomáš Pohanka
28. prosince 2010, 15:53

Puberťák pokousaný pavoukem dobyl komiks i filmové plátno, muzikál však zatím nikoli

Broadway se už počtvrté během posledního roku chystá na osminohý cirkus křížený s rockovou operou. Premiéra připravovaného muzikálu Spider-Man: Turn Off the Dark naposledy stanovená na 11. ledna 2011 se opět odsunula. Tentokrát na 7. února. Náklady na dosud nejdražší produkci na Broadwayi překročily 65 milionů dolarů, přičemž nejde o konečný účet. A nejen v New Yorku se pomalu začíná sázet, jestli monstrózní hudebně létací spektákl náhodou zároveň nebude dosud nejhlubším propadákem.

Jediná podmínka

Nikdo producenty muzikálového projektu nemůže podezřívat, že by se snažili diváky svévolně napínat. A už vůbec nejde o zbytečně nafouknutou bublinu. Představení plné takového množství speciálních efektů a kaskadérských kousků nemá nejen na Broadwayi obdoby. Na jevišti během představení srší ohně, herci „létají“ nad hlavami diváků ve více než dvou desítkách scén, ve vzduchu se dokonce mezi Spider-Manem a jedním z padouchů odehrává zásadní souboj. Pódium dotvářejí velkoplošné obrazovky složené ze světelných diod, takže není divu, že pouze postavit ho vyšlo na deset milionů dolarů. „Strašně ráda se pouštím do něčeho, o čem nevím, jestli to zvládnu,“ říká režisérka projektu Julie Taymorová a svůj přístup suše vysvětluje, „Nemám ráda hru na jistotu. Podle mě nelze nic skutečně kreativního udělat bez nebezpečí a rizika.“ Za převedením osudu pavoučího superhrdiny do muzikálové podoby stojí částečně průraznější polovina irské rockové skupiny U2, konkrétně Paul Hewson a David Evans (alias Bono a The Edge). Do práce se pustili již v roce 2002 a od té doby dali dohromady téměř dvě desítky skladeb včetně chytlavé The Boy Falls from the Sky, kterou od října loňského roku hrají na koncertech. Nejde přitom jen o to, že U2 jako jedny z mála současných rockových hvězd dokážou vyprodávat stotisícové stadiony, aniž by jejich posluchači měli pocit, že se spokojily s vykrádáním svých někdejších hudebních nápadů. Právě Bono s Edgem prosadili Taymorovou jako režisérku muzikálu. „Julie Taymorová byla naší jedinou podmínkou,“ prohlásili svorně v pořadu 60 Minutes televizní stanice CBS. S režisérkou se Bono seznámil při práci na jejím filmu Accross The Universe v roce 2007, pro který nazpíval dvě písničky Beatles a kde si střihnul jednu vedlejší roličku. Přemlouvat producenty ovšem nebylo třeba. Taymorová se na Broadwayi těší neméně hvězdné pověsti už od roku 1997, kdy za Lvího krále postaveného na skladbách Eltona Johna získala jako první muzikálová režisérka cenu Tony. Její představení vydělalo dosud 713 milionů dolarů a navzdory tomu, že má za sebou hodně přes pět tisíc repríz, stále se hraje. Ochotu riskovat nicméně dala Taymorová najevo i ve svých filmových dílech, jako je adaptace Shakespearovy tragédie Titus Andronicus či Frida pojednávající o mexické surrealistické malířce. „Chtěla jsem do muzikálového Spider-Mana dostat nejen konkrétní padouchy a zápletky komiksu, ale podstatu fenoménu, který přitahuje čtenáře a diváky více než čtyři desítky let,“ tvrdí Taymorová.

Zlatonosný důl

Potenciál příběhu Petera Parkera, jehož alter-ego v červeno-modrém přiléhavém obleku likviduje padouchy, není jen tak ledajaký. Téměř před padesáti lety Stan Lee a Steven Ditko jako jedni z prvních představili prostřednictvím nakladatelství Marvel jako hlavního hrdinu komiksu samostatně uvažujícího teenagera. Postavu, s níž se mohli mladí čtenáři identifikovat nejen při jeho trápení s láskou k Mary Jane Watsonové. Zároveň se objevila mladá osobnost, které při bitvách se zlem nestál jako Robinovi po boku Batman. Sílu značky Spider-Man potvrdil film režiséra Sama Raimiho natočený v roce 2002. Už během prvních tří dnů promítání v kinech dosáhl tržeb 100 milionů dolarů, díky čemuž se stal do té doby nejrychleji vydělávajícím snímkem. Po celém světě nakonec jenom v kinech utržil kolem 800 milionů dolarů a podobně si vedla jeho dvě pokračování z let 2004 a 2007. Další stovky milionů dolarů generovaly videokazety, DVD či upomínkové předměty inspirované postavami filmu. Finanční úspěch si tvůrci slibují i od muzikálu Spider-Man: Turn Off The Dark. Děj vychází z původního komiksu, Taymorová se spolutvůrcem příběhu Glenem Bergerem však přidali nové postavy, jako je pavoučí žena Arachné. První dějství představení popisuje, jak se ze studenta Petera Parkera stane Spider-Man, ve druhém musí nový superhrdina zachránit svět. Pavoučí muž má přitom na starost akční scény, zatímco Peter Parker je tu od zpěvu.

Milion dolarů na týden

Na tom, že se nejdražší muzikál na Broadwayi přiblížil na dohled premiéře, má zásluhu rovněž Michael Cohl. Když celý projekt v roce 2009 zabředl do dluhů dosahujících 25 milionů dolarů, právě on na přímluvu Bona finančně muzikál podržel a převzal produkci. „O tom, že nejsou peníze, jsme se dočetli v New York Post,“ uvedl Bono. Producent, který v minulosti pracoval s U2, nejen uchránil Spider-Mana před dopadem na tvrdou zem. Navíc podstatně navýšil rozpočet. „Diváci nechtějí vidět Spider-Mana za 25 milionů dolarů. Nevědí to, ale je to tak. Chtějí vidět Spider-Mana Julie Taymorové, ať to stojí, co to stojí,“ tvrdí Cohl. Bombastická show není postavena na hvězdných hercích (hlavní roli získal relativně neznámý herec a zpěvák Reeve Carney), ale na propracované choreografii, úchvatných maskách, které vytvořila rovněž Taymorová, a náročných kaskadérských kouscích. Každý z „létajících“ herců je připoután na čtyřech lanech podobně jako kamery na stadionech amerického fotbalu a může se vzduchem pohybovat rychlostí až 80 kilometrů v hodině. Také proto činí provozní náklady na týden milion dolarů. „S původním rozpočtem 30 milionů dolarů bychom se museli obejít bez létání, což jsem nechtěla,“ říká Taymorová.

Odklad, který se hodí

První předpremiéra s diváky se konala v neděli 28. listopadu a nevyšla, jak se čekalo. I když se lidé od muzikálu snažili snižovat očekávání diváků, seč jim síly stačily, problémů bylo více než dost. Představení pro devatenáct set diváků v broadwayském Foxwood Theatre muselo být kvůli vzniklým technickým potížím pětkrát zastaveno a posléze na čtyřicet minut přerušeno, Spider-Man se zamotal do svých vodicích lan. „Daleko nejhorší mouchou večera byl konec prvního jednání. Spider-Man právě přiletěl a přistál na pódiu s hlavní hrdinkou muzikálu Mary Jane Watsonovou (ztvárněnou Jennifer Damianovou) v náručí. Poté měl odletět směrem k balkonům vzdáleným několik stovek metrů. Místo toho jej však popruhy a lana zvedly do vzduchu, poponesly několik metrů nad diváky a tam se zastavil… Ostatní herci se 45 vteřin snažili přitáhnout Spider-Mana za nohy, zatímco obecenstvo se smálo a hučelo,“ napsaly New York Times. Muzikál nakonec kvůli zdržení trval tři a půl hodiny. Ještě horší ovšem bylo, že si mnozí návštěvníci stěžovali, že ve druhé části je děj naprosto nesrozumitelný. Taymorová se proto pustila nejen do dolaďování technické stránky muzikálu, ale i do projasňování rozuzlení jeho záplatky. Nové nápady, s nimiž režisérka přišla, údajně stojí za zatím posledním odložením premiéry, které Michael Cohl oznámil těsně před Vánoci. „Odklad přišel vhod i z toho důvodu, že Bono a Edge byli na turné v Austrálii. Takhle se mohou po Novém roce zapojit do konečného dolaďování muzikálu před premiérou,“ uvedl Cohl pro hudební časopis Rolling Stone.

Hrozba visí ve vzduchu

Předpremiér už má za sebou Spider-Man: Turn Off the Dark několik a problémů se dosud nezbavil. Složitá choreografie a nebezpečné kaskadérské kousky mu přinesly zatím mimo jiné negativní publicitu: to když se během zkoušení postupně zranili čtyři aktéři. Dosud posledním a nejvážnějším byl těsně před Vánoci úraz Christophera Tierneyho. Ten představuje Spider-Mana právě v „létajících“ číslech, přičemž při jednom z nich spadl na zem z výšky „šesti až devíti metrů“. V nemocnici mu kromě pohmožděnin lékaři našli několik zlomených žeber a museli zastavovat vnitřní krvácení. Nejde o první drama spojené s tímto muzikálem. Už v roce 2005 zemřel předchozí producent Tony Adams, a to přímo při podpisu smlouvy. Jenže Spider-Mana může stejným způsobem strašit dopad na tvrdou zem, pokud jde o vydělávání peněz. Druhým nejdražším muzikálem uvedeným na Broadwayi je příběh zeleného zlobra Shreka z roku 2008. Ten stál podle časopisu Variety 24 milionů dolarů, nicméně na Broadwayi se udržel pouze dvanáct měsíců a náklady se už zcela jistě producentům nevrátí. Muzikálu s pavoučím superhrdinou přitom ubývají z konta prostředky mnohem větší rychlostí. Jenom předposlední dvoutýdenní zpoždění stálo produkci zhruba čtyři miliony dolarů. I když Spider-Man ještě není hotov, působí velkolepě. Ostatně i zprávy o nebezpečí visícím ve vzduchu mnoho návštěvníků spíše přitahují. Za první předpremiéru Spider-Mana producenti utržili na vstupném 200 tisíc dolarů, přičemž i v případě velmi úspěšných muzikálů to na Broadwayi běžně představuje týdenní tržby. A třebaže show není zdaleka hotova tak, jak by si její tvůrci představovali, do poloviny prosince vydělala na prodeji vstupenek sedmnáct milionů dolarů. Jedno je totiž jisté: až se všechny technické potíže okolo muzikálového Spider-Mana vyřeší, bude stát za to být u toho.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče