Originální návod pro živnostníky

06. března 2006, 00:00 - JAN EXNER
06. března 2006, 00:00

PODNIKATELSKÁ KUCHAŘKA S originálním nápadem, jak usnadnit působení živnostníkům a malým firmám, přišlo Sdružení podnikatelů Poohří. Vydalo totiž takzvanou Kuchařku podnikání v česko-německém pomezí. Ta spatřila světlo světa koncem loňského roku, nyní čeká na internetovou verzi.

PODNIKATELSKÁ KUCHAŘKA S originálním nápadem, jak usnadnit působení živnostníkům a malým firmám, přišlo Sdružení podnikatelů Poohří. Vydalo totiž takzvanou Kuchařku podnikání v česko-německém pomezí. Ta spatřila světlo světa koncem loňského roku, nyní čeká na internetovou verzi.

Nově vydaná dvojjazyčná Kuchařka podnikání v česko-německém pomezí má pomoci v podnikání. Informuje zejména o tom, jaká úskalí čekají na ty, kteří chtějí začít nabízet služby na obou stranách hranic. „Vytipovali jsme celkem patnáct profesí, kterým bude kniha určena,“ uvedl předseda Sdružení podnikatelů Poohří Václav Dučinský.

Kuchařka si klade za úkol připravit podnikatele na nové možnosti, které se otevřely se vstupem České republiky do Evropské unie, a upozornit je na nezbytné administrativní záležitosti či základní pravidla podnikání. „Je třeba velmi důležité, aby byly řádně ošetřeny smlouvy mezi partnery. Němci totiž často platí, až když opravdu musejí,“ poznamenal Dučinský. „Ačkoliv je naše země již členem Evropské unie, musejí podnikatelé překonat při vstupu na německý trh řadu bariér. Například ve stavebnictví je velmi komplikované začít v Německu podnikat,“ doplňuje jej autor Miroslav Makovička.

PODNIKATELÉ NEKOMUNIKUJÍ

Publikace popisuje obecné podmínky pro podnikání v Německu a České republice. Čtenáři mimo jiné radí, jaké doklady si musí zajistit, pokud v sousední zemi hodlá zahájit výdělečnou činnost. Ale také jak nepřekročit tamní zákony a nařízení, nebo kde získat povolení k pobytu v zahraničí. Seznamuje s rozdílnými společenskými nebo náboženskými zvyklostmi Němců, což je důležité k pochopení jejich přístupu k věci. Nabízí také třeba srovnání průměrných mezd, nákladů na energie nebo nájemné ve srovnatelných městech v Česku a Německu. Nezapomíná ani na případná nebezpečí, která mohou hrozit ze strany německé konkurence, a také na to, jaké překážky budou muset čeští živnostníci překonávat při pronikání na tamní trh.

„Kniha je obohacená o vlastní zkušenosti skutečných podnikatelů. Čtenář tak lépe pochopí, co musí udělat, než se do výdělečné činnosti v zahraničí pustí,“ vysvětluje Miroslav Makovička. Nejvýznamnější konkurenční výhodou pro tuzemské podnikatele jsou podle něj podstatně nižší mzdy v Česku. Německé firmy a živnostníci jsou ale zase výrazně lépe organizovaní. „U nás naopak prakticky neexistuje efektivní komunikace mezi podnikatelskou sférou. Nebo je slabá,“ podotýká autor.

NÁPAD VZNIKL V AUTĚ

Iniciátoři projektu zdůrazňují, že česko-německý trh je stále ještě poměrně otevřený a čeští podnikatelé mají šanci prosadit se. Publikace, která jim první kroky na této cestě usnadní, vyšla zatím v nákladu jednoho sta kusů. „Další knihy necháme dotisknout podle zájmu veřejnosti,“ uvažuje předseda sdružení Václav Dučinský. Prozatím jsou k dostání například v kancelářích Sdružení podnikatelů Poohří v Sokolově či Regionální hospodářské komory, taktéž v Sokolově. Nápad vydat kuchařku vznikl za nesmírně kuriózní situace. Autorovi ležel v hlavě od doby krátce před vstupem České republiky do Evropské unie. Usadil se mu tam na cestě z besedy s bavorskými podnikateli, která se uskutečnila v Německu.

„Tehdy jsem byl požádán jednatelem Svazu samostatně podnikajících v Bavorsku Wolfgangem Fuhrmannem, abych se zúčastnil besedy v jedné z jejich poboček. Hovořit se mělo k tématu Co mohou podnikatelé v Bavorsku očekávat od nových členů Evropské unie,“ vzpomíná Miroslav Makovička.

Beseda se uskutečnila v nevelké vesnici poblíž města Bayreuth. Zúčastnilo se jí několik členů tamní podnikatelské buňky, s nimiž Makovička v přítmí kulturního domu debatoval na dané téma. „Právě tam jsem si uvědomil, že o případných vlivech rozšíření na podnikatele hovoříme příliš v teoretické, až akademické poloze. Ale nevíme prakticky nic, co to může znamenat pro konkrétní profesi,“ vrátil se k okamžiku, který jej přivedl k praktickému nápadu. „Svoji myšlenku jsem sdělil německému kolegovi na cestě zpátky. Dlouho po půlnoci vykrystalizovala idea projektu s přeshraničním efektem na vytvoření jakési kuchařky, která by řemesla a profese prozkoumala a zjistila, jaké jsou podmínky pro podnikání na druhé straně hranice,“ popsal autor.

NĚMCI ZÁJEM MAJÍ

Zájem na české straně o obchodní kontakty s Německem nepochybně je. A že je tomu tak i mezi německými podnikateli, potvrzuje Wolfgang Fuhrmann ze Svazu samostatně podnikajících v Bavorsku.

Svaz samostatně podnikajících je nejstarším sdružením svého druhu v Bavorsku. Vznikl před 130 lety a dnes sdružuje kolem dvaadvaceti tisíc podnikatelů. „Jednou z náplní je výměna zkušeností mezi obchodníky. Ti vzájemně hovoří o všem, co se povedlo a co naopak ne. Takové hovory chceme uskutečnit i s českou stranou,“ uvádí Fuhrmann. „Snažíme si spíše o setkání bez pevného programu, kdy jen kolega mluví s kolegou,“ upřesňuje jednatel. Podotkl, že organizovaný německý podnikatel si může v rámci bavorského svazu levněji pořídit automobil či výhodněji telefonovat. Součástí nabídky je samozřejmě i bezplatné poradenství.

KONTAKTNÍ MÍSTA

Před vypracováním záměru je třeba mít dostatek kvalitních informací. „Většina podnikatelů a živnostníků na německé straně pohraničí projevuje velký zájem o informace z české strany. Budujeme proto kontaktní informační místa,“ říká Wolfgang Fuhrmann. V Karlovarském kraji patří mezi první česko-německá kontaktní místa sídlo Regionální hospodářské komory Poohří v Sokolově.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče