Originalita se vyplatí

17. ledna 2011, 17:26 - Martin Hájek
17. ledna 2011, 17:26

Výběr ochranné známky v sobě skrývá řadu nástrah

Vytvořit pro své produkty silnou a osobitou značku, která se výrazně zapíše do povědomí spotřebitelů, je cílem každého podnikatele. Dobře zvolená značka (ať už se jedná o slovní spojení, logo, grafický symbol nebo snad charakteristický tvar výrobku) se může brzy stát klíčovou hodnotou celého podniku. Proto se vyplatí zvolit takové označení, které splňuje podmínky pro známkoprávní ochranu, a zajistit jeho zápis do rejstříku ochranných známek. Pokusíme se stručně nastínit hlavní úvahy, kterými bychom se měli řídit, pokud hledáme vhodné obchodní označení s cílem registrovat je jako ochrannou známku.

Symbol, ne vysvětlivka

Prvořadým zákonným kritériem pro registraci ochranné známky je takzvaná rozlišovací způsobilost. Ochranná známka musí být způsobilá odlišit naše výrobky či služby od výrobků a služeb ostatních podnikatelů. Je logické, že tohoto cíle lze dosáhnout jedině tehdy, pokud bude ochranná známka dostatečně originální, tedy nebude příliš popisná a nebude zaměnitelná s jinými označeními. Tato základní kritéria by přitom měla být splněna po celou dobu existence ochranné známky, neboť i úspěšně zapsaná ochranná známka může být později prohlášena za neplatnou, pokud přestane tato kritéria splňovat. Zastavme se nejprve u zmíněného zákazu popisnosti, protože se jedná o často podceňovaný, ba nepochopený koncept. Ochranná známka nemůže být považována za dostatečně rozlišující, pokud pouze obecně popisuje výrobky či služby, které má chránit, a neobsahuje přitom žádné abstraktní či fantazijní prvky. Pokud si tedy například provozovatel sítě kaváren zvolí pro svůj podnik označení První česká biokavárna, jsou jeho šance na známkoprávní ochranu minimální. Přesto řada podnikatelů mylně považuje za nejúčinnější takové označení, které jejich produkt co nejvěrněji popíše a „vysvětlí“. Jde o zásadní nepochopení smyslu ochranné známky, kterým není opatřit produkt propagační vysvětlivkou, ale jednoduchým a snadno zapamatovatelným symbolem, který si bude spotřebitel s produktem automaticky spojovat. Zvolené označení nesmí být zároveň zaměnitelné se starší ochrannou známkou jiného vlastníka. Zaměnitelnost je dána tehdy, pokud z důvodu shodnosti či podobnosti obou označení a zároveň i shodnosti či podobnosti výrobků a služeb, pro které jsou používána, hrozí na straně veřejnosti nebezpečí záměny obou označení. Před podáním přihlášky ochranné známky je tedy zcela nezbytné provést preventivní rešerši v databázi ochranných známek platných na příslušném území a ujistit se, zda pro příslušné produkty není zapsána či přihlášena podobná ochranná známka.

Vžít se do role spotřebitele

Nelze dále opomenout fakt, že za určitých podmínek může bránit zápisu ochranné známky i vlastník jakéhokoli jiného označení používaného v obchodním styku pro podobné produkty (může jít například o obchodní firmu, ale i jakékoli jiné, byť neregistrované, ale mezi spotřebiteli vžité označení). Ani při důkladné rešerši příslušných databází (včetně například firem zapsaných v obchodním rejstříku) tedy nelze mít úplnou jistotu, že ochranná známka „projde“. Je navíc značně subjektivní otázkou, kdy je zapisované označení ještě dostatečně odlišné od jiného a kdy se už jedná o podobnost. Konečné slovo v případném sporu má samozřejmě vždy soud. V pochybnostech je vhodné pokusit se nahlédnout na věc očima průměrného konzumenta a položit si otázku, zda by si skutečně mohl naše označení splést s označením konkurence. Máme-li sebemenší pochybnost, že odpověď na tuto otázku je záporná, hledejme pro své produkty jinou značku. Opačný postup je riskantní nejen právně, ale i obchodně, protože ochranná známka, která je pouhou variací na jiné, již existující označení, je od začátku znevýhodněna v boji o pozornost spotřebitelů. Výše naznačené úvahy mají význam i pro rozhodnutí, jaký typ ochranné známky zvolíme. Chceme chránit specifické slovní spojení nebo spíše grafický symbol či logo? Chceme-li obrazovou ochrannou známku, budeme ji registrovat v černobílé podobě či barevně? Čím konkrétnější a specifičtější je navrhované označení, tím větší je šance, že projde přísným filtrem pro registraci – současně je však tím užší rozsah ochrany, kterou nám taková ochranná známka poskytne. Jako majitelé slovní ochranné známky můžeme komukoli bránit, aby příslušné slovní spojení užíval v souvislosti s podobnými výrobky či službami, ať už v jakékoli formě. Pokud se však rozhodneme pro registraci stejného slovního spojení v grafické formě konkrétního loga a v konkrétním barevném provedení, pak je naše ochrana omezena právě jen na toto grafické vyjádření a neumožňuje nám bránit užívání stejného slovního spojení v jiné formě. Ať už se však rozhodneme pro jakýkoli typ ochranné známky, je třeba mít na paměti, že v jednoduchosti je síla a že odměnou za originální a kreativní řešení bude nejen vyšší míra právní jistoty (že ochranná známka nebude napadnutelná), ale i větší šance zaujmout spotřebitele.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče