Originál za vysokou cenu

20. května 2009, 14:17 - Karel Zaoral
20. května 2009, 14:17

Třetí z nové generace japonských sedanů střední třídy

Toyota Avensis patří mezi ojetými vozy k hlavním zástupcům kategorie „Kladivo na octavie“. Japonský sedan i v poslední generaci, která přišla na trh na přelomu roku, překonává současný mladoboleslavský produkt ve všech směrech – od designu přes jízdní vlastnosti a materiály až po techniku, ale i cenu. A to bohužel výrazněji, než dřív. Právě design vozu bude jedním z nejdiskutovanějších témat jeho příznivců i odpůrců. Příď vozu s 3D zpracováním několika prvků působí futuristicky, boční silueta s nezvykle mohutnými plochami dveří poněkud připomíná současnou generaci mercedesů. Záď zase vypadá spíše jako liftback než sedan. Všechny tyto zvláštnosti mají za úkol zvětšit vnitřní prostor vozu až na absolutní maximum. Trendem posledních let je posunout v tomto parametru střední třídu téměř o segment výš – a kupodivu se to i daří. Poslední generace sedanů střední třídy vypadají z hlediska čísel ve srovnání s minulou verzí jako přifouknuté. A to toyota vyrostla oproti ostatním japonským konkurentům Hondě Accord a Mazdě 6 vlastně nejméně, na délku i šířku o pět centimetrů. Vytvořit velký vnitřní prostor se tedy povedlo, zejména pro řidiče a spolujezdce je ho naprostý dostatek. Cestující vzadu mají komfortní prostor pro hlavu, méně pohodlné už jsou ale kratší, nízko umístěné sedáky, jež neposkytují dostatečnou oporu pro nohy. Z hlediska designu je interiér zcela evropského charakteru. To znamená perfektní slícování, měkčené plasty obdařené navíc atraktivní povrchovou úpravou a velmi pohledné obklady sjednocené do relativně konzervativního celku. Pár detailů z hlediska ergonomie vyloženě potěší, například bezchybně pracující bezklíčový přístup, který je doposud doménou spíše prémiových vozů. Nastartování se děje stisknutím tlačítka na palubní desce. Možná až zbytečně velký volant padne díky silnému věnci do ruky, dobře se z něj ovládá i převodovka – v případě automatu lze řadit pádly pod volantem. Přístrojová deska avensisu je už tradičně řešená jako optitronový celek s výbornou čitelností za všech světelných podmínek, jen těch údajů na něm, zejména na sdruženém displeji uprostřed, je možná až moc. Výtku zaslouží také parkovací brzda, která byla elektrifikována a ovládá se tlačítkem hodně nepříjemně umístěným proklatě nízko vpravo pod volantem. Vzhledem k tomu, že se neumí při rozjezdu odbrzdit sama, dosahuje při lovu na zapadlé tlačítko míra frustrace často hodně vysoko. Jízda s avensisem však drobné prohřešky proti ergonomii rychle nechává zapomenout. Předně, ve voze je prémiové ticho, tak dokonalé, jaké v této třídě umí ještě luxusní divize Toyoty Lexus, odkud se zřejmě opisovalo, a pak už nikdo. Stejně tak od podvozku se ani při přejezdech větších nerovností neozývají příliš hlasité rány, nesvůj je avensis pouze na povrchu typu příčně frézované dálnice, kdy do interiéru pronikají nepříjemné vibrace. Oproti předchůdci je na rozbitých silnicích o něco málo méně komfortu, na druhou stranu ale auto zase poskytuje informace o tom, po čem se pohybuje. Tužší nastavení navíc eliminuje do značné míry ponoření a záklon při brzdění a akceleraci. Řízení je poněkud více komunikativní, avšak stále nedosahuje rychlosti a kvality odezvy třeba Hondy Accord. Dvoulitrový atmosférický čtyřválec poskytuje průměrných 112 kilowattů výkonu, avšak spojením s převodovkou typu CVT, tedy s plynule měnitelným převodem, se jeho potenciál zvětšuje. Hlavně díky technologii VVT-i.
Avensis si zkrátka celým svým charakterem nehodlá hrát na sportovce, kterému stejně nakonec vypráská kožich kdejaký nadupaný hatchback. Spíše poskytuje tolik komfortu, kolik je dnes v ostré konkurenci nezbytně nutné, plus něco málo navíc, a soustředí se hlavně na čitelnost a předvídatelnost jízdních vlastností, což z něj společně s Audi A4 a Fordem Mondeo dělá ideálního partnera pro každodenní ježdění.

klady
Komfort při zachování dynamiky
Design
Kvalitní interiér
Dobrý podvozek
Vynikající odhlučnění

zápory
Ergonomické prohřešky
Vysoká cena

Tabulka:
Toyota Avensis
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1986 ccm
Výkon: 112 kW
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10 s
Spotřeba: 9,2/5,7/7
Převodovka: automatická CVT
Cena: 784 900,- testovaný vůz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít