Optika je zakopané zlato

10. října 2007, 13:05 - David Kasl
10. října 2007, 13:05

Dial Telecom formálně dokončí fúzi s telekomunikačním operátorem net4net

Poskytovatel telekomunikačních služeb Dial Telecom tento týden formálně dokončí fúzi s telekomunikačním operátorem net4net, kterého získal odkoupením stoprocentního podílu od společnosti SI Corporate Finance v březnu letošního roku. Díky této akvizici získal Dial Telecom celonárodní optickou síť net4net a posílil svou pozici na telekomunikačním trhu. O současných trendech a změnách konkurenčního prostředí v oblasti telekomunikačních služeb hovořil týdeník EURO s generálním ředitelem Dial Telecomu Alešem Zemanem.

EURO: Dial Telecom se v době vzniku soustředil především na velké korporace a banky a své služby nabízel na sítích silnějších operátorů. Co vás v roce 2005 vedlo ke změně strategie a koupi alternativního telekomunikačního operátora InWay? ZEMAN: Uvědomili jsme si, že pokud má mít naše firma na trhu nějakou trvalejší konkurenční výhodu, musí mít vlastní sítě. Čas nám dává za pravdu. Marže zavedených telekomunikačních služeb se postupně snižují a pouhým přeprodejem nelze udržet vysoké obraty. Proto jsme nejprve koupili InWay, která měla vlastní optickou síť v Praze a letos na jaře net4net, provozující vlastní národní optickou síť, která nám navíc umožnila zajistit si vlastní propojení do okolních zemí. Letos na podzim realizujeme propojení Dial Telecomu po vlastní DWDM síti do Frankfurtu a na jaře příštího roku propojení se sesterskou společností Dial Telecom v Bratislavě.

EURO: Proč jste se rozhodli pro optické sítě? ZEMAN: Celosvětově i u nás rychle narůstá objem přenášených dat a rapidně přibývá předplatitelů broadbandových připojení k internetu. Lidé si zvykají na doslova neomezenou nabídku služeb i všech možných druhů zábavy dostupných jeho prostřednictvím. Z dlouhodobého hlediska se proto ideálním médiem pro distribuci tak širokého spektra služeb a tak velkého množství dat jeví optické sítě. Naším záměrem je prostřednictvím vlastní národní optické sítě expandovat dále do regionů a soustředit se na získávání a budování optických sítí až k našim koncovým zákazníkům. Investice do optiky InWaye a net4netu byla strategickým rozhodnutím, neboť vybudovat stejně rozsáhlé sítě by ve dnešní době bylo organizačně mnohem náročnější. A podstatně nákladnější.

EURO: V posledních letech se mění tradiční segmentace trhu. Jaké jsou trendy ve vašem oboru? ZEMAN: Především obecná konvergence k IP jako univerzálnímu médiu pro přenos jakékoli informace. Prostřednictvím IP paketů dnes mohou v podstatě všichni poskytovat vše, co v nehmotném světe informací lze. Prakticky se rozostřují hranice mezi dříve jasně oddělenými trhy služeb fixních, mobilních a kabelových operátorů. Kabelové televize nabízejí připojení na internet a hlasové služby, mobilní operátoři internetové připojení, ze strany fixních operátorů zase vzniká konkurence kabelovým televizím prostřednictvím IP TV a tak dále. Navíc do této konkurence volně vstupují i vývojáři a vlastníci aplikací, různého obsahu, médií a zábavy s populárními produkty jako Skype nebo YouTube.

EURO: Budete se v budoucnu svým zákazníkům podobně jako ostatní snažit poskytovat co nejširší portfolio služeb? ZEMAN: Další směřování zvažujeme. Všimněte si, že všichni velcí telekomunikační operátoři se zoufale snaží dodávat zákazníkům další a další služby, aby udrželi své obraty. Vznikají tak mnohdy bizarní balíčky produktů a služeb, které zákazníci ani nejsou s to využít. Velký problém vidím hlavně v udržení ziskovosti při tak široké nabídce služeb, protože čím více služeb poskytujete, tím také s velkou pravděpodobností máte vyšší provozní náklady. Přitom na trhu existuje množství poskytovatelů a vývojářských firem, které tyto služby umějí dodávat kvalitněji a levněji. Proto je pro naši firmu na prvním místě hlavně připojený zákazník požadující kvalitní a rychlý přístup k internetu, kde si už sám svobodně vybere služby, které právě potřebuje. V důsledku toho spíše místo vlastních investic do dalšího a dalšího rozšiřování nabídky telekomunikačních služeb zvažujeme alternativní cestu uzavírání obchodních partnerství s vývojáři a provozovateli kvalitních a žádaných služeb.

EURO: Jakým směrem se podle vás bude telekomunikační trh vyvíjet obecně? ZEMAN: Fixní telekomunikace se podle mě časem stanou stejně komoditní, jako je v současnosti distribuce vody nebo elektřiny. Když měli kdysi lidé prvně v domě vodu, řešili, aby ji vůbec ve vodovodu měli, aby udrželi její tlak, čistotu a podobně. Dneska? Tyto problémy neřešíte. Prostě máte vodu. Maximálně sledujete její spotřebu. Pokud jsme podobně na přelomu tisíciletí řešili, jestli máme rychlost připojení k internetu dva, nebo deset megabitů, tak až budeme mít doma 100 megabitů nebo víc, také to nebudeme řešit. Kvalitní video jím protlačíme, zároveň veškerou zábavu a kapacita nám zároveň postačí i k hlídání domu nebo k telefonování. Věřím proto, že v delší časové perspektivě bude domácí optické připojení k internetu stejnou samozřejmostí jako přípojka vody, elektřiny nebo plynu.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče