Opravdu českých kol je málo

22. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
22. října 2007, 00:00

Duratec vznikl v roce 1992 jako specializovaná firma na výrobu rámů jízdních kol. Ruční zpracování, geometrie a design „šitý“ na míru zákazníka omezují produkci, ale přinášejí originalitu.

Kateřina Duchková, majitelka firmy Duratec: Duratec vznikl v roce 1992 jako specializovaná firma na výrobu rámů jízdních kol. Ruční zpracování, geometrie a design „šitý“ na míru zákazníka omezují produkci, ale přinášejí originalitu.

Výroba jízdních kol se v poslední době vzmáhá. Co je podle vás příčinou?

Jako výrobci nemáme pocit, že se vzmáhá výroba jízdních kol, ale především dovoz dílů. Dovozci rámů z Tchaj-wanu si velice rádi říkají výrobci, ale jedná se o klasickou montáž dílů v jeden celek. Těchto je na českém i světovém trhu opravdu mnoho.

Existují tedy v tuzemsku firmy, které něco opravdu vyrábějí?

Českých výrobců je jen několik a víceméně se jedná o garážové záležitosti, jako jsou Kovařík nebo Mrázek. Pokud existuje ryze český výrobce rámů (RB, Fort nebo Duratec), pak musí tvrdě makat na neustálém inovačním procesu, aby se prosadil především na zahraničním trhu, obdobně jako naše firma. Anebo musí přenechat část svého know-how zahraničnímu investorovi, aby mu zajistil potřebný kapitál.

Unie chrání svůj trh před dovozy z Číny a Vietnamu. Jak významná to je pomoc?

Ochranu od EU nepociťujeme. Uvolnily se zahraniční trhy, a to díky usnadnění vývozu a dovozu v zemích EU, odpadla zdlouhavá celní řízení. Jedinou výhodou jsou určité typy podpor a dotací, které garantuje stát, a i ty

čelí neustálé kritice z hlediska nepřipravenosti. Sáhnout si na unijní peníze je náročné.

Poklesl touto ochranou dovoz asijských kol a na jak dlouho?

Vzhledem k tomu, že se snažíme odlišovat od sériových kol a nabízíme něco unikátního, dotýká se nás hlavně dovoz samotných komponent, nikoliv rámů. Mnoho dovozců přešlo z Tchaj-wanu do Číny, která nabízí ještě levnější produkty díky levné pracovní síle. Výrazný pokles jsme tudíž nezaznamenali.

Máte nějaké problémy při výrobě ?

Jako skuteční výrobci rámů se potýkáme především se zajištěním kvalitního materiálu pro výrobu. Jedná se o hliník i karbonová vlákna a jiné speciální materiály. Pokud si tento materiál s velkým časovým předstihem zajistíme, je možné začít s výrobou. Bohužel výrobci materiálů jsou interesováni dodávkami do velkých společností, a proto výrobci rámů jízdních kol pro ně nejsou profitující klientelou. Je téměř nemožné zajistit materiál v menším množství. Pokud toto vyřešíme, běží výroba již poměrně plynule. Žádné ostatní materiály dovážené nejsou, jedná se o kvalitní tuzemskou ruční práci. Výsledkem naší práce je inovativní výrobek – závodní rám jízdního kola vyrobený v Čechách.

Dovozu dílů se ale stejně nevyhnete. Kolik procent činí vaše produkce v porovnání s těmito importy?

Každý třetí rám osazujeme komponenty vyšší třídy jako je Shimano XT, XTR, Mavic, Rock Shox či Shimano Ultegra. Vzhledem ke kooperaci s ostatními výrobci nebo dovozci je procento vysoké, ale to je způsobeno top produkty, které odebíráme, a jejich vyšší cenovou hladinou. Podíl naší produkce činí 40 procent, dovozů komponent 60 procent.

Pod jakými značkami vyrábíte?

Vyrábíme pouze pod značkou Duratec. V nabídce je 13 modelů určených téměř pro všechny cyklistické disciplíny, jako jsou silnice, hory, treking, cyklokros, dráha, časovky. Množství vyrobených rámů činí 1000 až 1200 kusů ročně.

Každá firma se snaží něčím odlišit od konkurence. Čím je vaše výroba jedinečná?

Máme mnoho vlastních řešení, mezi kterými vyniká z poslední doby především unikátní spoj dvou materiálů Locked Composite, karbonový element vložený do rámu, vnitřní vedení lanek ve středu rámu atd. Originalita však spočívá v ručním zpracování, geometrii a designu podle přání uživatele.

Jaké úkoly vás očekávají v nejbližší době?

Zvyšovat produktivitu práce, technickou vybavenost a ponechat stav zaměstnanců, případně minimálně navýšit ve vývojové oblasti. Bohužel takto specializovaná firma je závislá na lidech, kteří se mnohdy roky učili výrobě rámů a jsou nejdůležitějším článkem.

Připravujete nějaká překvapení pro příští sezonu?

Objevili jsme trh ve Spojených státech, na kterém pracujeme. V současné době nás čeká dokončení modelové řady 2008, která bude představena v listopadu na výstavě v Brně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít