Opojení mapami

11. listopadu 2008, 15:44 - Ivan Pilný
11. listopadu 2008, 15:44

Glosa postaršího technokrata

Nejsem určitě sám, kdo má rád mapy. Nejen ty s geografií jednotlivých zemí, ale i fyzické, s vrstevnicemi nebo dodatečnými informacemi. Mám doma sbírku úžasných map z časopisu National Geographic. Počátkem devadesátých let jsem se zabýval v pražském Útvaru hlavního architekta geografickými informačními systémy GIS. Bylo to v době, kdy můj šéf trávil obrovské penzum času na digitalizaci Prahy. V Evropě existovaly dvě firmy, které vyvíjely tyto geografické systémy a dokázaly je spojovat s databázemi. Daly se tak sledovat náklady lodí v přístavech, stanovovat únikové cesty pro VIP návštěvy nebo zobrazovat jednotlivé vrstvy inženýrských sítí. Všechno bylo hrozně drahé a pomalé. Technika zabírala celé místnosti. Avšak v době, kdy počítače řešily hlavně kancelářské, matematické a textové aplikace, to prostě bylo dobrodružství.
Na svoji dávnou lásku jsem si vzpomněl na konferenci Googlu. Můj bývalý kolega z Microsoftu tam ukazoval, co všechno se dá dělat s mapovým systémem Google Earth. Kromě detailních obrázků ze satelitů, hvězdných obloh a bůhvíčeho ještě mne zaujaly konkrétní aplikace. Možnost procházet si cyklotrasy s profily, obrázky zajímavých míst, s „občerstvovacími“ stanicemi. Vychutnat panoramata měst, která můžete nejdříve navštívit na internetu a pak třeba i doopravdy. Dozvíte se, co je zajímavého kolem místa, kde právě jste. Viděl jsem trojrozměrné obrázky budov sestavované z fotografií v různých úhlech nebo z výkresů. Aplikace a jejich vývojáři se množí jako houby po dešti. Je to dáno tím, že Google poskytuje vše potřebné zdarma. Platíte jen v případě, když vytváříte aplikaci pro komerční účely. To se vztahuje bohužel i na situace, kdy se vaši uživatelé musejí před vstupem registrovat. Google poskytuje obrovskou platformu doplňovanou mnoha gigabyty obsahu vytvářeného uživateli. Obešel za pomoci uživatelů i nutnost lokalizace nových objektů přes GPS. Vyhnul se šikovně i platbám za využití základnových stanic komunikačních operátorů.
Otázkou zůstává, kolik podobných firem se na trhu uživí a jaký bude jejich byznys model. Přetahování o peníze z reklamy bude mít jen pár vítězů a žít z poplatků uživatelů většinou nevychází. Jistým vítězem bude Google. Jeho vyzkoušený model agregace reklamy a poskytování části marže partnerům najde nové rozšíření. K vítězství jistě přispěje i obrovská databáze pořízená uživateli, která ušetří spoustu nákladů. Možnosti aplikací nejsou vyčerpány. Google negoogle, mapy prostě táhnou.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít