Opojení mapami

11. listopadu 2008, 15:44 - Ivan Pilný
11. listopadu 2008, 15:44

Glosa postaršího technokrata

Nejsem určitě sám, kdo má rád mapy. Nejen ty s geografií jednotlivých zemí, ale i fyzické, s vrstevnicemi nebo dodatečnými informacemi. Mám doma sbírku úžasných map z časopisu National Geographic. Počátkem devadesátých let jsem se zabýval v pražském Útvaru hlavního architekta geografickými informačními systémy GIS. Bylo to v době, kdy můj šéf trávil obrovské penzum času na digitalizaci Prahy. V Evropě existovaly dvě firmy, které vyvíjely tyto geografické systémy a dokázaly je spojovat s databázemi. Daly se tak sledovat náklady lodí v přístavech, stanovovat únikové cesty pro VIP návštěvy nebo zobrazovat jednotlivé vrstvy inženýrských sítí. Všechno bylo hrozně drahé a pomalé. Technika zabírala celé místnosti. Avšak v době, kdy počítače řešily hlavně kancelářské, matematické a textové aplikace, to prostě bylo dobrodružství.
Na svoji dávnou lásku jsem si vzpomněl na konferenci Googlu. Můj bývalý kolega z Microsoftu tam ukazoval, co všechno se dá dělat s mapovým systémem Google Earth. Kromě detailních obrázků ze satelitů, hvězdných obloh a bůhvíčeho ještě mne zaujaly konkrétní aplikace. Možnost procházet si cyklotrasy s profily, obrázky zajímavých míst, s „občerstvovacími“ stanicemi. Vychutnat panoramata měst, která můžete nejdříve navštívit na internetu a pak třeba i doopravdy. Dozvíte se, co je zajímavého kolem místa, kde právě jste. Viděl jsem trojrozměrné obrázky budov sestavované z fotografií v různých úhlech nebo z výkresů. Aplikace a jejich vývojáři se množí jako houby po dešti. Je to dáno tím, že Google poskytuje vše potřebné zdarma. Platíte jen v případě, když vytváříte aplikaci pro komerční účely. To se vztahuje bohužel i na situace, kdy se vaši uživatelé musejí před vstupem registrovat. Google poskytuje obrovskou platformu doplňovanou mnoha gigabyty obsahu vytvářeného uživateli. Obešel za pomoci uživatelů i nutnost lokalizace nových objektů přes GPS. Vyhnul se šikovně i platbám za využití základnových stanic komunikačních operátorů.
Otázkou zůstává, kolik podobných firem se na trhu uživí a jaký bude jejich byznys model. Přetahování o peníze z reklamy bude mít jen pár vítězů a žít z poplatků uživatelů většinou nevychází. Jistým vítězem bude Google. Jeho vyzkoušený model agregace reklamy a poskytování části marže partnerům najde nové rozšíření. K vítězství jistě přispěje i obrovská databáze pořízená uživateli, která ušetří spoustu nákladů. Možnosti aplikací nejsou vyčerpány. Google negoogle, mapy prostě táhnou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Huawei Mate 10: první dojmy z nové řady inteligentních phabletů (video)
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít