Opojení mapami

11. listopadu 2008, 15:44 - Ivan Pilný
11. listopadu 2008, 15:44

Glosa postaršího technokrata

Nejsem určitě sám, kdo má rád mapy. Nejen ty s geografií jednotlivých zemí, ale i fyzické, s vrstevnicemi nebo dodatečnými informacemi. Mám doma sbírku úžasných map z časopisu National Geographic. Počátkem devadesátých let jsem se zabýval v pražském Útvaru hlavního architekta geografickými informačními systémy GIS. Bylo to v době, kdy můj šéf trávil obrovské penzum času na digitalizaci Prahy. V Evropě existovaly dvě firmy, které vyvíjely tyto geografické systémy a dokázaly je spojovat s databázemi. Daly se tak sledovat náklady lodí v přístavech, stanovovat únikové cesty pro VIP návštěvy nebo zobrazovat jednotlivé vrstvy inženýrských sítí. Všechno bylo hrozně drahé a pomalé. Technika zabírala celé místnosti. Avšak v době, kdy počítače řešily hlavně kancelářské, matematické a textové aplikace, to prostě bylo dobrodružství.
Na svoji dávnou lásku jsem si vzpomněl na konferenci Googlu. Můj bývalý kolega z Microsoftu tam ukazoval, co všechno se dá dělat s mapovým systémem Google Earth. Kromě detailních obrázků ze satelitů, hvězdných obloh a bůhvíčeho ještě mne zaujaly konkrétní aplikace. Možnost procházet si cyklotrasy s profily, obrázky zajímavých míst, s „občerstvovacími“ stanicemi. Vychutnat panoramata měst, která můžete nejdříve navštívit na internetu a pak třeba i doopravdy. Dozvíte se, co je zajímavého kolem místa, kde právě jste. Viděl jsem trojrozměrné obrázky budov sestavované z fotografií v různých úhlech nebo z výkresů. Aplikace a jejich vývojáři se množí jako houby po dešti. Je to dáno tím, že Google poskytuje vše potřebné zdarma. Platíte jen v případě, když vytváříte aplikaci pro komerční účely. To se vztahuje bohužel i na situace, kdy se vaši uživatelé musejí před vstupem registrovat. Google poskytuje obrovskou platformu doplňovanou mnoha gigabyty obsahu vytvářeného uživateli. Obešel za pomoci uživatelů i nutnost lokalizace nových objektů přes GPS. Vyhnul se šikovně i platbám za využití základnových stanic komunikačních operátorů.
Otázkou zůstává, kolik podobných firem se na trhu uživí a jaký bude jejich byznys model. Přetahování o peníze z reklamy bude mít jen pár vítězů a žít z poplatků uživatelů většinou nevychází. Jistým vítězem bude Google. Jeho vyzkoušený model agregace reklamy a poskytování části marže partnerům najde nové rozšíření. K vítězství jistě přispěje i obrovská databáze pořízená uživateli, která ušetří spoustu nákladů. Možnosti aplikací nejsou vyčerpány. Google negoogle, mapy prostě táhnou.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče