Oplétají nás kavárenské řetězce

27. listopadu 2006, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
27. listopadu 2006, 00:00

PRODEJ KÁVYVíce než jednu kávu denně pije téměř polovina Čechů. A poptávka podle odborníků dál poroste. Výrobci kávy se proto chopili příležitosti. Vedle specializovaných prodejen budují i sítě značkových kaváren. Do práce se ale pustili také silní investoři.

PRODEJ KÁVY Více než jednu kávu denně pije téměř polovina Čechů. A poptávka podle odborníků dál poroste. Výrobci kávy se proto chopili příležitosti. Vedle specializovaných prodejen budují i sítě značkových kaváren. Do práce se ale pustili také silní investoři.

Tureckou kávu si dá v Česku jako v jediné evropské zemi alespoň občas více než polovina konzumentů kafe. Z průzkumů také vyplývá, že na espresso si do kavárny sem tam zajde pětina z nás, zhruba stejný počet Čechů upřednostňuje kávu překapávanou. Pokud jde o spotřebu kávy, patříme se třemi kilogramy na osobu a rok do světového průměru, ačkoliv třeba v Německu je to šest kilogramů.

Káva je tedy pro Čechy oblíbeným povzbuzením a pro výrobce i prodejce lukrativní komoditou: 27 procent lidí pije více než jednu kávu denně, 19 procent si dá denně jednu. A tak se i v Česku objevují a rozrůstají sítě kaváren, jež budují jak výrobci kávy, tak silní hráči na poli restaurací či hotelů.

ŘETĚZEC K ŘETĚZCI

Nikdo nepřipraví a nepropaguje zboží tak dobře jako jeho výrobce. Právě pod tímto heslem v Česku vznikl koncept značkových kaváren. Pustil se do něj jak výrobce kávy Tchibo, tak třeba Segafredo nebo Illy.

Například rodinná firma Illycaffé s třiasedmdesátiletou historií buduje svou pověst globální jedničky mezi luxusními kávami a rozjíždí stovky licencovaných kaváren Espressamente. Ve srovnání s jedenácti tisíci provozovnami jednoho z největších světových kavárenských řetězců Starbucks je to sice trpaslík, její kavárny jsou ale v Evropě, Asii i ve Spojených státech. A strategický plán? Síť exkluzivních útočišť, v nichž se důraz klade na kvalitu a estetický prožitek.

Postupné oplétání značkových výrobců řetězci kaváren tedy zřejmě Českou republiku nemine. Nicméně poměrně novým trendem je budování vlastní sítě kaváren pod křídly investora, který je již na některém příbuzném trhu zaveden.

„Kavárny jsou zajímavým a svým způsobem logickým doplňkem v oblasti, kde se dlouhodobě pohybujeme a máme ambice zůstat lídrem místního trhu,“ tvrdí Miroslav Příkop, generální ředitel Cimex Invest z koncernu Cimex Group. V něm je čerstvým nováčkem společnost New Emporio vlastnící síť restaurací Emporio Cafe, a již zabydlenou stálicí největší tuzemská síť hotelů Orea Hotels.

KÁVA JAKO INVESTICE

Myšlenka vybudovat velkou síť a v případě úspěchu ji rozšířit i do zahraničí, není v koncernu Cimex Group novou filozofií. Hotelový řetězec Orea Hotels provozuje jeho dceřiná společnost Orea Hotels. V současné době tvoří 35 hotelů v deseti lokalitách v České republice a jeden hotel na Slovensku.

„Původně jsme chtěli budovat síť kaváren postupně, a tak před dvěma lety zahájila provoz první pilotní kavárna v pražských Dejvicích. Když se nám ale naskytla možnost akvizice sítě Emporio, neváhali jsme. Nejprve jsme ve společnosti New Emporio získali majoritu, nedávno dokoupili zbývající část, a v současnosti jsme jedinými vlastníky,“ vysvětluje Příkop. New Emporio pokládá za perspektivní, dynamicky se rozvíjející společnost se zajímavou návratností vložených prostředků, do které chce koncern Cimex Invest dále investovat a síť rychle rozšiřovat. V případě úspěchu konceptu třeba i mimo republiku.

ÚTOK NA OBCHODNÍ CENTRA

New Emporio v České republice v současné době provozuje 15 kaváren Emporio Café. Mají osobitý design, za zády silný kapitál a uvnitř pohodu, kvalitu a originální nápady. Majitel vsadil na umísťování svých provozoven ve velkých městech, především v místech s vysokou koncentrací návštěvníků, jako jsou obchodní a zábavní centra, historická centra velkých měst, fitness centra.

Všechny kavárny Emporio Café jsou designově originální, navržené předními architekty, s novými nápady v pití kávových nápojů. Základem nabídky nápojů je káva společnosti Segafredo, ale třeba i domácí mléko a „pravá“ šlehačka. „Například každý měsíc máme ve své nabídce nový druh kávového nápoje, snažíme se své návštěvníky i tak trochu vzdělávat,“ uvádí Vladimír Staněk, generální ředitel New Emporio.

Nápad na řetězec kaváren s vlastním designem a atmosférou ale není v Česku jediný. Podobný měl například podnikatel Silvano Pedretti, francouz italského původu žijící již třináct let v Česku. Ten zde zahájil nový projekt, který by rád rozšířil do celé Evropy. Řetězec provozoven Bio-Cafes má nabídnout alternativu k rychlému občerstvení v McDonald’s či KFC. Hosty má přilákat biostrava, produkty ekologického zemědělství. Vše má být „bio“. Káva, džusy, sendviče, saláty i polévky. Bio-Cafes lze zatím najít na dvou místech v Praze, Pedretti si však vytyčil hodně ambiciózní cíl: dvě stovky takových míst v různých zemích do pěti let. Kavárny tedy mohou být dobrým byznysem, ale chce to neztrácet čas a mít originální nápady.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče