Operátor? Bytové družstvo!

16. května 2005, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
16. května 2005, 00:00

BD-TEL Bytová družstva začínají nabízet domácnostem nejen připojení k internetu, ale také telefonní a třeba i asistenční služby. Telecomům roste nová konkurence. Do podnikání v oblasti levného připojení k internetu se vedle malých firmiček a nadšených jednotlivců hrnou také další kolosy.

BD-TEL Bytová družstva začínají nabízet domácnostem nejen připojení k internetu, ale také telefonní a třeba i asistenční služby. Telecomům roste nová konkurence. Do podnikání v oblasti levného připojení k internetu se vedle malých firmiček a nadšených jednotlivců hrnou také další kolosy. To je případ pražského „telekomunikačního družstva“ BD-Tel, které založilo několik pražských bytových družstev s cílem nabídnout datové služby široké základně družstevníků. Pokud se to podaří, vznikne v Česku další významný operátor. Členové BD-Telu totiž jen v Praze sdružují více než 65 tisíc domácností. Kvůli tomu se také marketingové akce zaměřují spíše než na plošnou reklamu přímo na jednotlivce v konkrétních objektech. Družstvu stačí jen dovést optickým rozvodem k domu signál internetu a pak jej vnitřkem budovy rozšířit po bytech. Fasádu tak nelemují žádné dráty. Pokud se sejde v jednom vchodu panelového domu dvacet zájemců, je samotná instalace připojení zdarma. „Internet nabízíme i důchodcům, kteří se nemusejí jevit správnou cílovou skupinou. Opak je ale pravdou. Oni mají zájem,“ řekla Profitu Hana Havriljaková ze Zákaznického centra BD-Telu. Je to způsobeno i tím, že na internetové připojení družstvo nabaluje další doplňkové nabídky, třeba pevnou telefonní linku. NEJDE JEN O INTERNET Vše je zatím spíše v rámci příprav. Pilotní projekt běží v několika lokalitách v pražské Krči, na Proseku a Zahradním Městě. V horizontu několika měsíců plánuje BD-Tel poskytovat nejen levné internetové připojení a telefonní hovory, ale i další služby v rámci internetové konektivity. Nejzajímavější je připravovaná asistenční služba pro starší občany. Stačí jen, aby v případě nouze - třeba zdravotní indispozice - stiskli tlačítko na telefonu nebo zařízení a asistent přijde brzy pomoci. Komunikace mezi bytem a asistenčním centrem probíhá právě přes internetové spojení. Mimo asistenční služby plánuje BD-Tel nabízet přes vlastní infrastrukturu také napojení na pult centrální ochrany nebo elektronický požární systém nejen celého domu, ale i jednotlivých bytů. Díky úzké kooperaci s bytovými družstvy je možné připojit na pevnou linku také domácí telefon, kterým lze na dálku otvírat vstupní dveře. Pevná linka se pak dá přesměrovat na mobilní telefon - majitel bytu může pohodlně na dálku kontrolovat, kdo na něj zvoní v době jeho nepřítomnosti, případně si s návštěvníky rovnou promluvit. Další službou je instalace telefonu do výtahu a propojení například na lékařskou pomoc. Nejen do bytu, ale i do společných místností, jako jsou třeba chodby nebo sklepy, lze namontovat další koncová zařízení - například různá čidla a kamery. Jejich signál se pak přenáší po internetu na počítače příslušné kontroly nebo přímo k obyvatelům domu. Pod dozor se tak dostane prostor před venkovními zvonky nebo nebytové prostory. „Nejde o to sledovat celý den na kameře kočárkárnu, ale spíš o dobrý pocit, že když se ztratí kočárek, stačí jen přehrát záznam z kamery a víte, kdo ho vzal,“ vysvětluje Havriljaková. NÍZKÉ NÁKLADY, NÍZKÉ CENY Dalším lákadlem má být kabelová televize. Nejde však o klasickou nabídku televizních programů, kdy se zájemce musí přihlásit k odběru několika programů na několik měsíců. BD-Tel chce nabízet televizní předplatné, tedy aby si domácnosti mohly objednat třeba placený program HBO na každé pondělí od 20 do 22 hodin. Poplatek za takovou kratší dobu je pak samozřejmě menší než případný „paušál“ na více programů po celý měsíc. Naopak nulové paušální poplatky si družstvo bude účtovat za samotný provoz pevné telefonní linky. „Na to slyší každý. Všichni totiž chtějí platit jen za to, co provolají a žádné poplatky za pronájem stanice nikoho nezajímají,“ nastiňuje další konkurenční výhodu Havriljaková. Hovorné má být o něco levnější než u konkurenčních operátorů. Výrazně levnější pak bude, pokud se hovor uskuteční pouze uvnitř sítě BD-Telu. Tam chce družstvo účtovat za minutu hovoru pouhých 20 haléřů. Zajímavá je i cena za nejlevnější internetové připojení - 139 korun za měsíc. Není to samozřejmě vhodná kapacita na stahování filmů, ale na běžnou práci a vyřizování e-mailů postačí. SNADNO A RYCHLE K příjmu wi-fije potřeba v první řadě anténa, která zesílí signál. Z antény se signál zavede po kabelu do modemu, který data „překládá“ do formy použitelné počítačem. Takové vybavení se dá pořídit zhruba od 1500 korun, pokud si anténu uděláte sami. Za cenu kolem sedmi tisíc už získáte kvalitní sadu pro práci s wi-fi. Novější přenosné počítače notebooky - už mají v sobě zpravidla anténu i modem pro wi-fizabudovány, takže nejsou nutné žádné další výdaje. Do starších notebooků lze dokoupit za několik stokorun speciální PC Card pro příjem wi-fi.  CO JE TŘEBA K PODNIKÁNÍ NA WI-FI Kromě nezbytné technické infrastruktury je nutné získat povolení k podnikání, například na základě živnostenského listu. Ten žadatel dostane, pokud má generální licenci od Českého telekomunikačního úřadu. Licence GL-27/S/2000 je určena k poskytování telekomunikačních služeb a přenosu dat, licence GL-28/S/2000 jen k poskytování telekomunikačních služeb.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče