Operativní leasing: peníze i pro malé živnostníky

20. března 2009, 03:15 - Tomáš Johánek
20. března 2009, 03:15

Jednou z oblastí leasingového trhu, jíž se daří stále lépe a má před sebou velkou budoucnost, je operativní leasing. Ten podle údajů České leasingové a finanční asociace loni dosáhl již téměř 20procentního podílu na trhu.

Autor: Profit - Martin Siebert

Společnost LeasePlan, největší poskytovatel operativního leasingu v Česku, loni zvýšila objem nových obchodů v segmentu operativního leasingu o 20 procent na 3,5 miliardy korun. „Tato čísla potvrzují, že daňová reforma z počátku roku 2008 napomohla operativnímu leasingu v jeho růstu. Kromě toho si české společnosti stále více uvědomují efektivitu takzvaného full service leasingu, v jehož rámci získávají veškeré služby včetně servisu, pojištění nebo související administrativy,“ říká Martin Mitterwald, generální ředitel společnosti LeasePlan ČR.

Pomohla i krize

CO JE OPERATIVNÍ LEASING

Operativní leasing je pronájem vozu, jehož cílem není jeho pořízení, ale poskytnutí služby. Tento produkt je efektivním řešením pro malé a střední firmy. Splátky mohou zahrnout všechny náklady spojené s provozem vozidla, jako jsou například údržba a servisní náklady, administrativa, zákonné a havarijní pojištění, poplatky, asistenční služba, reporting, náhradní vozidlo a podobně. U operativního leasingu není požadována záloha, která činí u finančního leasingu až 20 procent z celkové ceny vozu. Snižuje navíc množství vázaného kapitálu v účetní bilanci a usnadní finanční plánování. Vůz je po celou dobu platnosti smlouvy majetkem leasingové společnosti.

Svou roli v rostoucí oblibě operativního leasingu podle Mitterwalda sehrává i současná hospodářská situace. Operativní leasing totiž firmám přináší úspory, zjednodušuje plánování nákladů, zvyšuje efektivnost vedení autoparku a v neposlední řadě zlepšuje cash flow. „Na rozdíl od finančního leasingu totiž nevyžaduje žádný počáteční výdaj v podobě akontace,“ dodává Mitterwald. To je právě jeden z kladů operativního leasingu. Klient hradí v průběhu leasingu pouze skutečnou amortizaci, tedy rozdíl mezi pořizovací hodnotou a tržní zůstatkovou cenou. Zůstatková hodnota odpovídá smluvené době pronájmu. Dnes je operativní leasing standardně nabízen od 12 do 60 měsíců a do celkového nájezdu kolem 180 tisíc kilometrů.

Služba pro všechny**

Dlouho se tradovalo, že operativní leasing je vhodný pouze pro velké firmy. To podle vedoucího obchodního oddělení a produktového marketingu společnosti ŠkoFIN Romana Vavroně není až tak pravda. „Operativní leasing nabízíme všem cílovým skupinám – velkým podnikům, ale i malým a středním firmám, živnostníkům, i soukromým osobám. Pro ty může být alternativou ke klasickému finančnímu leasingu. Především umožní kratší dobu financování a možnost odpisu do nákladů,“ říká.

Průměrná doba smluv fleetových zákazníků u ŠkoFIN činí 36 měsíců, což zřejmě představuje nákladové optimum. Současná legislativa však požaduje minimální dobu finančního leasingu 60 měsíců, což je pro řadu firem neúnosné. Využití operativního či full service leasingu je prý velmi efektivní formou. Všechny smlouvy jsou koncipovány jako uzavřená kalkulace s pevnými měsíčními splátkami. Díky tomu má firma vyrovnané měsíční náklady na provoz

vozového parku, ví přesně, kolik ji budou stát v horizontu jednoho, dvou nebo třeba tří let.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče