Operativní leasing vás zbaví starostí o firemní vozy,

22. března 2004, 00:00 - MIROSLAV MELICHAR
22. března 2004, 00:00

V ZÁPADOEVROPSKÝCH ZEMÍCH VOLÍ FIRMY PRO SPRÁVU SVÉHO AUTOPARKU VELMI ČASTO OPERATIVNÍ LEASING. UŠETŘÍ TÍM ČAS, ODPADNE JIM SPOUSTA STAROSTÍ A MŮŽE JE TO VYJÍT I LEVNĚJI, NEŽ KDYBY SI VOZIDLA PROVOZOVALY SAMY.

říká ředitel prodeje a marketingu společnosti ALD Automotive Jaroslav Laur

V ZÁPADOEVROPSKÝCH ZEMÍCH VOLÍ FIRMY PRO SPRÁVU SVÉHO AUTOPARKU VELMI ČASTO OPERATIVNÍ LEASING. UŠETŘÍ TÍM ČAS, ODPADNE JIM SPOUSTA STAROSTÍ A MŮŽE JE TO VYJÍT I LEVNĚJI, NEŽ KDYBY SI VOZIDLA PROVOZOVALY SAMY. TUZEMSKÉ FIRMY OBJEVUJÍ TYTO VÝHODY JEN POMALU.

* Jaký je rozdíl mezi finančním a operativním leasingem?

Rozdíl je v samotném principu. Finanční leasing je v podstatě úvěr. Předmět leasingu (například automobil) se odepisuje v průběhu leasingové hodnoty celý nebo téměř celý (zůstatková hodnota je symbolická, kupříkladu 1000 korun) a zákazník tak v průběhu trvání leasingové smlouvy uhradí celou cenu automobilu. Po ukončení platnosti leasingové smlouvy (většinou tři roky) se automobil stává jeho majetkem. Operativní leasing je diametrálně odlišný. Zákazník splácí jen rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozu. Zůstatkovou hodnotu určuje leasingová společnost, měla by se blížit odhadované tržní ceně automobilu při ukončení leasingové smlouvy. Zůstatkovou hodnotu ovlivňuje řada faktorů (počet najetých kilometrů, délka pronájmu, typ vozu, motor, výbava a tak dále). Například Škoda Octavia Elegance TDI při nájezdu 90 tisíc kilometrů a smlouvě na 36 měsíců bude mít zůstatkovou hodnotu padesát procent. To znamená, že zákazník platí jen polovinu ceny vozu a po ukončení pronájmu vozidlo přechází do majetku leasingové společnosti. Rozdílů mezi finančním a operativním leasingem je více, ale shrnuto a podtrženo: finanční leasing je půjčka, operativní leasing je dlouhodobý pronájem.

* Který z nich má před sebou lepší budoucnost?

Na to bych nechtěl dávat jednoznačnou odpověď, závisí to na tom, o jakém segmentu zákazníků uvažujeme. U fyzických osob je to jednoznačně finanční leasing a splátkový prodej, případně úvěr na pořízení vozu. U korporátních zákazníků je podle zkušeností ALD Automotive, která patří mezi tři evropské lídry, spravuje více než 500 tisíc vozidel a působí v 18 zemích, převažujícím produktem naopak operativní leasing (cca 60 procent trhu). Většinou se jedná o tzv. full-service leasing, což je operativní leasing spojený se službami nutnými k provozování flotil vozidel (servis, pneumatiky, pojištění, silniční asistence, náhradní vozidlo atd.). Leasingová společnost tak poskytuje svým zákazníkům stoprocentní outsourcing v oblasti financování a správy vozových parků.

* Jaký je podíl operativního leasingu na celkovém leasingu v České republice a jak se tento podíl vyvíjí?

Podíl operativního leasingu zatím není nijak výrazný, loni to bylo pouze 4,6 procenta (v roce 2001 jen 4,5 procenta a v roce 2002 jen 4,25 procenta). Jeho dynamický nárůst se očekává v následujících letech po našem vstupu do Evropské unie, po určité „medializaci“ full-service leasingu a po růstu významu mezinárodních korporací v ekonomice České republiky. V ALD Automotive ČR může zákazník využít všechny dostupné formy leasingu, operativní leasing má u nově podepsaných kontraktů podíl cca 50 procent.

* Může zvolit operativní leasing i soukromá osoba, nebo je určen pouze firmám? Je určen pouze pro firmy nebo pro podnikatele, rozhodně ne pro soukromé osoby. * Je to ve vyspělých zemích stejné?

Zde bych se trochu ohradil, protože já považuji ČR za vyspělou zemi. Jenom vývoj tržní ekonomiky zde nemá až tak dlouhou tradici, a to platí samozřejmě i pro operativní leasing.

* Komu se vyplatí operativní leasing a proč? Nebudu tady sypat z rukávu čísla, která by nedávala smysl. Full-service leasing v podání ALD Automotive i některých dalších společností je flexibilní produkt, který se formou stavebnice staví na základě analýzy potřeb klienta. Obecně řečeno naši zákazníci šetří finance a čas (a čas jsou přece peníze), protože nemusejí řešit nic, co je spojeno s provozem a financováním vozového parku. Naše společnost za ně automobily přihlásí, zajistí SPZ, předá je i s vysvětlením jejich použití, zajišťuje pravidelné imimořádné servisní úkony, výměnu a uskladnění pneumatik, všechny formy pojištění, řeší pojistné události, vyřizuje pokuty, pravidelně monitoruje náklady a zasílá nákladový reporting, komunikuje s dodavateli, prodává vozy po ukončení leasingu a tak dále. Jde tedy o to porovnat interní náklady spojené s provozem parku a úspory, které vzniknou předáním této agendy profesionálnímu partnerovi. * A komu se vyplatí operativní leasing finančně? Platí to, co jsem již řekl. Mohu vás ujistit, že doby, kdy se leasing úročil 15 nebo dokonce 25 procenty per annum jsou dávno pryč. U operativního leasingu se marže na finančním úroku pohybuje obvykle od nuly do jednoho procenta, což vzhledem k velmi levným zdrojům (například v ALD Automotive je to Societe Generale/Komerční banka) dává možnosti velmi zajímavých finančních úspor. Další finanční úspory plynou z poskytovaných množstevních slev na ceny automobilů (ty dosahují až 25 procent), cen servisních prací, náhradních dílů, pneumatik, pojištění a tak dále. Tyto slevy, které z důvodu velkých množstevních odběrů v České republice nebo na evropské bázi poskytují dodavatelé leasingové společnosti, plně přecházejí na zákazníka. Kromě toho je tu garance nezávislé profesionální kontroly nákladů a nemalá úspora času. * Co to je otevřená a uzavřená kalkulace a čím se od sebe liší? Různé leasingové společnosti mají různé modely kalkulace. ALD Automotive je v tomto naprosto transparentní. Uzavřená kalkulace zaručuje zákazníkovi fixní měsíční splátku po celou dobu trvání leasingové smlouvy, fixní jsou i položky servisních nákladů (včetně veškerých pozáručních a mimořádných oprav) a pneumatik. U otevřené kalkulace probíhá úhrada položek servis plus pneu formou záloh a pravidelně čtvrtletně se vyúčtuje v porovnání se skutečnými náklady. Klient má přístup k fakturám od dodavatelů. Finanční splátka u otevřené iuzavřené kalkulace je u některých společností včetně naší fixní, bez ohledu na pohyb úrokových sazeb a je bez jakýchkoli dalších poplatků. * Jaké jsou povinnosti klienta při operativním leasingu?

My říkáme, že klient musí umět řídit, parkovat a tankovat. Nic jiného neřeší. Tedy kromě toho, že hradí leasingové splátky.

* Které firmy se u nás zabývají operativním leasingem? Existuje žebříček? A mění se?

Žebříček byl poprvé vydán letos. Pořadí firem za rok 2003 je následující: LeasePlan, Business Lease, ALD Automotive, CAC Leasing, DS leasing, ČSOB Leasing atd.

*** Co se změní pro tuzemský leasingový trh vstupem České republiky do Evropské unie?

To závisí i na našich zákonodárcích. Jsou připraveny změny v oblasti daně z přidané hodnoty, které by měly výrazně zvýhodnit operativní leasing oproti finančnímu. Kromě toho se v rámci Evropské unie a v rámci blokových výjimek změní řada pravidel fungování automobilového trhu, ale to by bylo na samostatné pojednání.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče