Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 4x4: Krása nad účel?

07. srpna 2011, 11:14 - Stanislav Švarc
07. srpna 2011, 11:14

Oblíbená Insignia jako kombík s dieselem a pohonem všech kol. Pro spoustu řidičů jistě zajímavá a především žádaná kombinace. Postraší Opel konkurenci?

Foto: Opel

Insignia Sports Tourer jako čtyřkolku můžete mít, pokud nepočítáme ostrou verzi OPC, se dvěma motory – s benzínovým přeplňovaným dvoulitrem (220 koní), který přišel jako první, nebo s vyhledávanějším dieselem.

Stěhovák nečekejte

Rozepisovat se v případě tohoto auta o vzhledu je asi zbytečné. Insignia není ani v provedení kombi žádnou novinkou a po českých silnicích jich jezdí poměrně dost. Testovaná verze s pohonem všech kol se od „obyčejných“ sourozenců odlišovala v podstatě jen malým logem 4×4 na zádi a sportovně vyhlížejícími doplňky OPC Line. Optický paket v případě exteriéru zahrnuje rozšířené spodní lemy obou nárazníků, prahové lišty a nenápadný spoiler nad zadním oknem. Jinak si samozřejmě Insignia i nadále ponechává dojem robustního auta s elegantními i sportovními křivkami. Určitě patří mezi ty hezčí kombíky, které jsou u nás k mání.

Na druhou stranu ale Opelu můžeme do jisté míry vyčítat, že kvůli touze vytvořit krásné auto občas pozapomněl na účel. Platí to například o malých zpětných zrcátkách, horším výhledu z vozu, a především pak o zoufale nevyužitém potenciálu rozvržení vnitřního prostoru. Uvnitř si totiž rozhodně nebudete připadat jako v téměř pětimetrovém korábu. Situace je kritická zejména na zadních sedadlech. Ne že by se tam dospělý člověk v pohodě nevešel, jen prostě čekáte víc.

Ještě patrnější rozpor mezi očekáváním a skutečností najdete u zavazadelníku. Tabulkový údaj o objemu 540 litrů nezní špatně, ale na reálné praktičnosti hodně ubírají vysoká podlaha a robustní (a také dost těžké) páté dveře a svažující se záď. Zatvrzelí „kombíkáři“ budou bručet, rozměrnější náklad sem prostě nedají.

Z pohledu pocitu v kabině je naštěstí všechno v pořádku – přispívají k tomu především ergonomická sportovní sedadla s prodlužitelným sedákem i příplatkové kožené čalounění sedadel s ventilací (za příplatek 60 tisíc korun). Na velké množství tlačítek na středovém panelu jsem si už zvykl.

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI 4×4

motor vznětový čtyřválec

objem 1 956 cm3

max. výkon 118 kW (160 k)

max. rychlost 210 km/h

max. toč. moment 350 N.m

z 0–100 km/h 10,1 s

spotřeba 6,4 l/100 km

cena test. modelu 922 700 Kč

Klidná síla

Testovaný dvoulitrový turbodiesel představuje nejsilnější možnou naftovou motorizaci, chlubí se výkonem 118 kW (160 koní) a točivým momentem 350 N.m, dostupným v rozmezí od 1 750 do 2 500 ot/min. Potěší kultivovaným chodem a plynulým zátahem, pocitově bych motoru ale 160 koní nehádal. Na vině je samozřejmě systém 4×4 a logický nárůst hmotnosti. I tak ale výkon více než dostačuje. Šestistupňová manuální převodovka funguje přesně, dlouhá šestka pak drží na dálnici nízké otáčky – lehce přes 2 000 ot/min. Kromě klidu na palubě je samozřejmě výsledkem také úspora paliva. Spotřeba se v reálném provozu pohybuje mezi 7 a 7,5 litru paliva, ve městě pak připočítejte zhruba litr navíc. Docela slušné hodnoty…

Klíčová otázka ale je: Vyplatí se investice (od 62 500 korun) do pohonu všech kol? U Insignie má připojování pohonu zadní nápravy na starosti osvědčená čtvrtá generace mezinápravové spojky Haldex, kterou Opel doplnil aktivním zadním diferenciálem eLSD. Zní to složitě, praxe vypadá naštěstí jednodušeji. Diferenciál eLSD totiž dokáže poslat výkon na jediné kolo.

I díky tomu je chování Insignie ST i v obtížných podmínkách obdivuhodně jisté, sníh ani bláto v podstatě nemají šanci. Pokud chcete od auta tohle, pak se investice do čtyřkolky rozhodně vyplatí. Pohon všech kol se samozřejmě projevuje i při jízdě na standardním povrchu, pomáhá především při bouřlivějším průjezdu zatáčkami.

Testovaný vůz byl navíc vybaven adaptivními tlumiči Flex Ride. Řidič má možnost zvolit jeden ze tří režimů – standardní, komfortní (Tour) a sportovní (Sport). Zatímco Tour promění Insignii v houpavého pohodáře, Sport auto citelně přitvrdí a zrychlí i odezvu na sešlápnutí plynového pedálu. Jen decentně se však promění řízení. To ale nevadí, od pětimetrového kombi nelze očekávat sportovní chování. Zato jako rodinné auto na pohodlné a bezpečné cestování obstojí skvěle.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít