Opel Astra Sports Tourer: Vymazlené kombi

30. ledna 2011, 21:00 - Stanislav Švarc
30. ledna 2011, 21:00

Už tak bohatou nabídku kombíků nižší střední třídy před několika dny rozšířila novinka od Opelu. Astra Sports Tourer sází na spojení praktičnosti se stylem a brousí si zuby na firemní zákazníky.

Foto: Opel

Právě velkou sázkou na styl sice možná zklame pravověrné „kombíkaře“, ale naroubovat na běžnou verzi „skříň“ a postavit tak jen užitkovou „krabici“ na kolech dnes prostě nefrčí. I proto v Opelu opustili pro svá kombi tradiční přídomek Caravan a nahradili je lépe znějícím spojením Sports Tourer. Přesto si Astra ST zachovala pořádnou porci účelnosti.

Kde jsou centimetry navíc?

Že byl pro německou automobilku vzhled klíčovou záležitostí, pochopíte hned při prvním pohledu na nového kombíka. Zatímco první polovina vozu zcela reprodukuje švihácké rysy hatchbacku, od B sloupku dále před sebou máme nové auto. A designově líbivé. Úzká boční okna, mohutný zadní nárazník, zajímavě řešené svítilny a elegantní záď dávají praktičnosti také styl.

Jenže jak už bylo naznačeno, styl trochu otupil právě praktičnost. I když Astra ST rozměrově patří k tomu největšímu, co tato třída nabízí, uvnitř budete přemýšlet, kde ty centimetry navíc jsou. Ne že by v interiéru bylo zrovna málo místa, ale vnější dispozice slibuje víc. Hlavu s prostorovou hádankou si budou lámat především cestující na zadních sedadlech, kde by se hodilo několik čísel navíc především pro pohodlné „uskladnění“ nohou.

Objemem neohromí ani zavazadelník, 500 litrů je spíše průměrná hodnota. Stejně jako 1 550 litrů po sklopení zadních sedadel. O to více ale nadchne praktičnost kufru. Tak například práh s podlahou tvoří rovnou plochu. Pod podlahou je pak skrytých dalších 73 litrů prostoru. S roletou, která kryje zavazadelník, se dá snadno manipulovat nejen vertikálně, ale díky kolejnicím v D sloupcích i nahoru, čímž se usnadňuje nakládání. Mimořádně příjemná je snadnost sklápění zadních seda-

del. Stačí zmáčknout tlačítko na stěně kufru, a sedačky jsou rázem dole.

A ještě jedna dobrá zpráva týkající se ukládání a odkládání věcí. Astra ST se může pochlubit celou řadou různých schránek,přihrádek a jiných odkládacích míst.

Interiér je kvalitní

Ale pojďme konečně za volant. Po usednutí na skvělá ergonomická sedadla (za příplatek) se na první pohled nekoná žádné překvapení. Vše je tu známé a povědomé, tedy i hromada tlačítek a ovladačů, s nimiž se Opelů neznalý řidič bude chvíli sžívat. Po seznámení se s nimi pak může přijít i první překvapení. Testovaný model měl ve výbavě na nižší střední třídu neobvyklou věc: vyhřívaný volant. V zimě rozhodně příjemná záležitost.

Interiér Astry působí docela prémiově, kvalita zpracování také neurazí. Osobně bych se ale vyhnul hnědé barvě, v níž byla vyvedena palubní deska testovaného vozu. Za volantem si také všimnete horšího výhledu šikmo vpřed a zdálo se mi, že boční zrcátka neskýtala takový přehled o dění kolem, jak by si tak mohutné auto zasloužilo.

Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTi

motor vznětový čtyřválec

  • *objem 1 956 cm3 max. výkon 118 kW (160 k) max. rychlost 212 km/h max. toč. moment 350 N.m z 0–100 km/h 9,5 s spotřeba 5,1 l/100 km cena test. modelu 522 900 Kč Jak jezdí**

Testovanou Astru poháněl naftový čtyřválec 2.0 CDTi, tedy agregát, o který zřejmě bude největší zájem. I když motor nepatří mezi ty nejkultivovanější, při řízení neruší. Maximální výkon 160 koní i na poměrně těžkého kombíka bohatě stačí, síly má auto na rozdávání. Kromě toho je dvoulitrový diesel i úsporný, test Profitu Sports Tourer zakončil s průměrnou spotřebou 7,4 litru. A to výrazně převažovala jízda ve městě.

Samotné řízení je příjemné a přesné s dostatečnou zpětnou vazbou, rozhodně patří mezi silné stránky. Oproti běžnému hatchbacku je sice znát vyšší hmotnost, ale i díky adaptivním tlumičům nemá Astra ani v ostřejších zatáčkách vážnější potíže. Při standardním nastavení podvozku auto působí vyrovnaně, sportovní režim napřímí reakce a podvozek i volant ztuhne. Mód Tour z vozu dělá elegantní dálniční koráb. Výhrady nemám ani k převodovce a přesnosti řazení.

Zbývá poznámka o ceně. Základ s benzínovým motorem 1.4 (74 kW) seženete za 357 900 korun. Má přitom poměrně slušnou výbavu – klimatizaci, rádio, ESP a čtyři airbagy. Za nejlevnější naftu si Opel účtuje 432 700 korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče