Ondřej Chládek: Protikorupční hysterie zastavila stavebnictví

14. dubna 2014, 09:35 - Hana Boříková
14. dubna 2014, 09:35

Z krize ve stavebnictví viní Ondřej Chládek, spolumajitel stavební firmy Chládek & Tintěra, protikorupční tažení, které v Česku probíhá. „Boj s korupcí měl za následek, že se jen v oboru dopravních staveb v letech 2010 až 2013 neprostavělo nejméně osmdesát miliard korun,“ odhaduje Chládek v rozhovoru pro týdeník Euro.

„Současná cenová válka, kterou vyvolal nedostatek práce, celý sektor ničí. Některé firmy vyžadují po konkurentech dokonce výpalné za to, že se jim nenabourají do soutěže s nesmyslně nízkou nabídkou. A neštítí se ani zneužití policejního aparátu, popisuje Chládek zákulisí stavebnické branže.

Podle něj není ani výjimečné, že neúspěšní uchazeči po vítězi tendru chtějí peníze za to, že zakázku nezablokují u soudu.
Veřejní investoři nezadávají zakázky z obavy, že budou kriminalizováni, či jim podle Chládka chybí motivace, jelikož nedostanou úplatek. Stavební firmy už totiž nemají z čeho platit provize, když se vysoutěžené ceny pohybují i o čtyřicet procent níže než ty projektované.

„Jediným řešením, jak úplně vymýtit korupci, je žádné veřejné zakázky prostě nezadávat,“ je přesvědčen Chládek. „Proto navrhuji, abychom namísto boje proti korupci hledali cestu, jak správně zakázky zadávat a realizovat,“ říká. Tímto způsobem by podle něho bylo možné korupci umravnit do přijatelných mezí.

„Korupce bude existovat dál. Jde jen o to, aby splašky netekly po ulicích, ale vešly se do městské kanalizace,“ podotýká zakladatel firmy, která má více než třímiliardový obrat. Veřejní investoři by se měli podle Chládka přestat schovávat za administrativní formalismus, vést se stavaři právní bitvy a začít znovu profesionálně řídit projekty.

Není ani výjimečné, že neúspěšní uchazeči po vítězi tendru chtějí peníze za to, že zakázku nezablokují u soudu. Veřejní investoři zase nezadávají zakázky z obavy, že budou kriminalizováni


Čtěte také:

Vláda chystá podporu stavebnictví pomocí veřejných investic

Prachař chce rozhýbat stavebnictví. Plánuje projekty za 60 miliard

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít