OMV vyhlásila válku hypermarketům

28. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
28. února 2005, 00:00

CENY BENZINU A MOTOROVÉ NAFTY Výrazné stopy nechala na tuzemském trhu čerpacích stanic cenová válka, kterou vloni v listopadu rozpoutala rakouská společnost OMV. Největší radost z konkurenčního boje měli majitelé benzinových vozů. Provozovatele malých pump však duel vyčerpal.

Nafta výrazně levnější než benzin? To už je minulostí. ilustrační foto: Profit - Jiří Příhonský

CENY BENZINU A MOTOROVÉ NAFTY Výrazné stopy nechala na tuzemském trhu čerpacích stanic cenová válka, kterou vloni v listopadu rozpoutala rakouská společnost OMV. Největší radost z konkurenčního boje měli majitelé benzinových vozů. Provozovatele malých pump však duel vyčerpal. Co se vlastně loni na podzim stalo? Rakouská firma OMV ze dne na den snížila ceny pohonných hmot u celé sítě svých čerpacích stanic v Česku - na některých místech přitom velmi výrazně. Například v Praze klesla cena jednoho litru naturalu až o tři koruny pod hranici 23 korun a benzin se tak v metropoli rázem stal téměř nejlevnějším z celé republiky. Konkurence se přizpůsobila a ztrátu zisků z benzinu začala vyrovnávat zdražováním motorové nafty. Cena za litr nafty, která má oproti benzinu menší výrobní náklady a je zatížená nižší daní, se tak na přelomu roku vyšplhala prakticky k ceně benzinu, někde ji dokonce předčila (viz Profit č. 52-53/2004). Na akci OMV jako první reagovali její největší konkurenti, tedy zejména velké nadnárodní společnosti. Rakouská síť nejvíc zlevnila v regionech, kde je hodně pump u hypermarketů. Největší koncentraci takových pump najdeme v okolí hlavního města a na severní Moravě. Praha se tak paradoxně stala z města, kde obvykle bývají motorová paliva nejdražší, rájem motoristů. V polovině prosince byly pražské pumpy nejlevnější z celé České republiky a ještě dnes u nich ceny benzínu i motorové nafty jen mírně přesahují celostátní průměr. CENA AŽ NA TŘETÍM MÍSTĚ?

Pumpy u hypermarketů nerostou jen v České republice. Například ve Francii se u nich prodává téměř polovina benzinu. Jejich nízké ceny před časem stlačily marže z prodeje motorových paliv i ve Velké Británii.

Lidé z branže mají pro cenovou válku jednoduché vysvětlení: čerpací stanice u velkých hypermarketů nabízejí levnější benzin, protože jejich primárním úkolem není zisk. „Hypermarkety totiž chápou své čerpací stanice jako marketingovou aktivitu. Prodejní ceny u hypermarketů pak obsahuji marži, která je obvykle nedostačující pro pokrytí provozních nákladů u klasické čerpací stanice, natož k vytváření zisku,“ vysvětluje předseda Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.

Marketingový ředitel OMV ČR Zdeněk Holub ale popírá, že by za cenovou politikou stála snaha přetáhnout zákazníky čerpacím stanicím hypermarketů. Navíc prý zákazníci staví cenu až na třetí místo žebříčku hodnot, podle kterých si vybírají benzinovou pumpu. „Na prvním místě jsou nabízené služby a kvalita obsluhy,“ upozorňuje. Zdůrazňuje zároveň, že největšími konkurenty OMV nejsou levné čerpací stanice, které nenabízejí prakticky žádné jiné služby než pouze natankování paliva, ale značkové čerpací stanice velkých nadnárodních společností.

ODNESLY TO NEJMENŠÍ PUMPY Indráček věří, že tah OMV nebyl namířený proti menším čerpacím stanicím. Říká, že nižší - třeba i ztrátové - ceny u hypermarketů lze tolerovat, protože jejich pumpy obvykle nenabízejí žádné další služby ani doplňkový prodej. Pro šéfa sdružení malých soukromých čerpacích stanic je ale zarážející, jak na tah OMV reagovali přímí konkurenti této značky. „Všechny velké značkové sítě v Praze zlevňovaly a jejich ceny se na území Prahy vyrovnaly,“ připomíná. Na tuto situaci nejvíc doplatily malé čerpací stanice. „Přežít cenovou válku je tím lehčí, čím je společnost ekonomicky silnější. Nezávislí prodejci jsou tou ekonomicky nejslabší součástí trhu čerpacích stanic,“ dodal Indráček. A jaký má recept na boj s nadnárodními kolosy? Nejlepší obranou je prý velmi úzká vzájemná spolupráce, jak to funguje v západní Evropě. V této souvislosti lze jen spekulovat o skutečných důvodech plánovaného odchodu firmy Aral z českého trhu, který oznámila na začátku letošního roku. Oficiální důvod zní, že cílem Aralu bylo stát se českou jedničkou a tento cíl se stal nereálný. Neoficiální zprávy naznačují, že cenová válka rozpoutaná OMV byla poslední kapkou. AKTUÁLNÍ PRŮMĚRNÉ CENY (KČ/LITR): |Oblast |Natural 95|Nafta |
|jižní Morava |24,56 |24,35|
|severní Morava |24,34 |24,08|
|východní Čechy  |24,42 |24,21|
|severní Čechy |24,51 |24,33|
|střední Čechy |24,45 |24,28|
|Praha |24,72 |24,26|
|jižní Čechy |24,78 |24,50|
|západní Čechy |24,91 |24,48|
|
průměr |24,59 |24,31**|
Pramen: Webfarm 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče