Omezení vjezdu aut do center měst je nevyhnutelné

20. října 2010, 18:22 - Hamřík Miloslav
20. října 2010, 18:22

V Hradci Králové už několik let funguje integrovaný parkovací systém, který tu provozuje firma ISP. Inspirací pro zavedení parkovacích zón s odstupňovanou tarifikací a různých předplatných karet byl systém parkování ve Francii. Problémy s nedostatkem míst ke stání řeší všechna česká města, většinou ale na to v rozpočtu nemají peníze. ISP prostřednictvím svého koncesního systému nabízí relativně snadné řešení.

Foto: Mgr. Lenka Hýblerová

Nejen o budoucnosti parkování jsme si popovídali s předsedou představenstva firmy ISP a.s., Dušana Čížka. Bude i v budoucnu parkování ve městech tak velký problém jako dnes?

Vynecháme –li různé útoky na město, pak se o Hradci Králové se hovoří jako o místu s moderním parkováním, které zde provozuje vaše společnost. Kde jste pro aplikaci systému čerpali zkušenosti?

Dovolte mi se trochu zastavit u útoků na město. Organizace parkování je obecně velmi nepopulární, neboť každý chce zároveň snadno zaparkovat, a to nejlépe přímo před svým domem, zároveň ale nelibě nese nutnost za parkování platit. S určitou negativní reakcí tak musí každá politická reprezentace počítat. Ale zpátky k Vaší otázce, hlavní inspirací nám byly koncesní systémy parkování v zahraničí, zejména Francii. Zaměstnáváme tým profesionálů, kteří se parkováním a dopravou v klidu zabývají řadu let. U koncesních systémů ale nestačí pouze znalost problematiky regulace dopravy. Musíte mít k dispozici i tým projektantů a stavebních specialistů, aby byly koncesní investice pořízeny co nejlevněji. Pokud budete stavět draho, systém nebude schopen generovat dostatek prostředků na své splacení. Nezbytný je samozřejmě i dostatek vlastního kapitálu a kvalitní finanční model.

Čím konkrétně se váš systém parkování liší od toho v ostatních městech, existuje-li tam nějaký?

Dnes v nějaké podobě regulují dopravu v klidu všechna velká města v České republice. Všechna mají zóny placeného stání, kterými omezují míru využívání parkovacích ploch. To je však pouze první krok. Pouhá regulace totiž nemůže vyřešit problém stálého nárůstu osobních automobilů a tlak individuální přepravy na centra měst. Nutným druhým krokem je tak budování nových parkovacích kapacit, v centrech jedině pomocí parkovacích domů. Na tento další krok však nemají města většinou dostatek finančních prostředků a zkušeností. A právě to řeší koncesní systém, kdy parkovací kapacity postavíme ze svých prostředků my jako koncesionář a investice je splácena z výběru parkovného v parkovací zóně. Město tak řeší problematiku parkování, aniž by muselo z městského rozpočtu cokoli hradit.

V čem Vy sám konkrétně vidíte největší problém/nedostatky v ostatních městech? Jaké jsou podle Vás největší překážky pro instalaci moderního a efektivního parkování?

Největším problémem je již zmiňovaný chybějící druhý krok, tedy stavba nových parkovacích kapacit. Ve městech je dnes často již velmi vysoké parkovné, parkovacích míst je však stále zoufalý nedostatek. Dalším problémem je nízká respektovanost parkovacího systému, laicky řečeno platí jen malá část parkujících zákazníků. To obecně vyplývá z nastavení parkovacích systému ve většině českých měst, kdy městská společnost, která parkování provozuje, není motivována k co největší kontrole a výběru. No a velkým problémem jsou i různé výjimky, kdy provozovatel neměří všem zákazníkům stejným metrem.

Uměli byste řešit všechny situace v souvislosti s parkováním ?

Obecně na takovou otázku mohu odpovědět „ano“, jakkoli to zní sebejistě. Máme potřebné know-how, víme co s danou lokalitou zavedení parkovacího systému udělá, jak velikost parkovací zóny stanovit, jaký typ parkovacího domu zvolit, jak nastavit podmínky pro rezidentní karty, atd. V reálu to tak jednoduché není. Je potřeba si uvědomit, že my jsme pouze dodavatel u kterého si veřejný zadavatel zavedení a provozování parkovacího systému objednává. Každý parkovací systém je tak kompromisem mezi námi navrhovaným optimem a představou a požadavky zadavatele, tedy města. I systém v Hradci Králové je takovým kompromisem.

Dá se předpokládat, že hodně cestujete, existuje pro Vás samotného nějaký model parkování v zahraničí, který vnímáte jako vzor a rád byste jej někde v budoucnu aplikoval? Obecně se mi velmi líbí parkovací systém ve Vídni. Naprostá většina rezidentního i návštěvnického parkování je svedena do podzemních parkovacích domů. Ve městě dokonale funguje naváděcí systém. Na povrchu, kde je v českých městech umístěna většina parkovacích kapacit, se ve Vídni parkovat nedá, nebo jen na velmi krátkou dobu a velmi draze. Ulice a městské bulváry tak mohou skutečně sloužit obyvatelům města a nejsou jen velkým parkovištěm.

V čem spatřujete budoucnost v oblasti parkování u nás?

Budoucnost je v kombinaci omezení vjezdu automobilů do center měst a parkování vozidel obyvatel a návštěvníků v parkovacích domech, ideálně podzemních. Je to jediná cesta, jinak automobily postupně z center měst vytlačí veškerý život. Zavedení takového systému však vyžaduje na jedné straně velké finanční prostředky a současně velkou politickou odvahu dělat krátkodobě nepopulární kroky.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče