Olomoucký kraj může ovládat programy na dálku

15. listopadu 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
15. listopadu 2004, 00:00

STÁTNÍ SPRÁVA I veliké společnosti si mohou vzít příklad z olomouckého krajského úřadu. Místo zdlouhavého cestování nyní jeho technici ovládají informační technologie na dálku. Udržovat v chodu větší množství počítačů na vzdálených místech? To je pro pracovníky odpovědné za informační technologie často noční můrou.

STÁTNÍ SPRÁVA I veliké společnosti si mohou vzít příklad z olomouckého krajského úřadu. Místo zdlouhavého cestování nyní jeho technici ovládají informační technologie na dálku. Udržovat v chodu větší množství počítačů na vzdálených místech? To je pro pracovníky odpovědné za informační technologie často noční můrou. Pokud má společnost jen omezený počet těchto pracovníků, kteří se navíc pohybují jen v centrále, musí v případě problémů s počítači, aplikacemi nebo daty často cestovat do poboček. Tamní zaměstnanci totiž často potřebují nainstalovat nový program, změnit nastavení některého z nich či upgradovat, případně rovnou vyměnit počítače. Pracovníci odpovědní za IT (informační technologie) tedy tráví na cestách mezi pobočkami neúnosně mnoho času. Dosazením dalších pracovníků na pobočky by se problém vyřešil, ale neúměrně by vzrostly další zaměstnanecké náklady. Podobný problém řešil i Krajský úřad Olomouckého kraje. Vedeni snahou snížit náklady na údržbu a servis detašovaných pracovišť, nasadili řešení založené na technologii provozování aplikací na serverech. STEJNÝ KOMFORT VŠUDE Krajský úřad Olomouckého kraje také obhospodařuje detašovaná pracoviště v Šumperku a Jeseníku. Ta byla původně vybavena tradičními informačními technologiemi, které se musely v případě potřeby odborně udržovat a nastavovat. Správci informačních technologií tedy museli často cestovat až do 120 kilometrů vzdáleného Jeseníku. Servisní zásah tak byl časové i finančně nákladný. Oddělení odpovědné za tyto úkony tedy dostalo úkol omezit počet servisních zásahů a současně zajistit, aby uživatelé v Šumperku i Jeseníku měli možnost používat stejný software a informace, jaké měli k dispozici zaměstnanci v olomoucké centrále. Variant přicházelo do úvahy několik. Krajský úřad nejprve zvažoval klasické řešení problému, které by znamenalo vybavit detašovaná pracoviště podle potřeb úřadu - tedy stejnou technikou a aplikacemi, jaké se nacházejí v Olomouci. To by ovšem nevyřešilo problém složité a nákladné správy v případě výpadku, protože lokality jsou vzdáleny 80 a 120 kilometrů od Olomouce. Navíc by se stále musely platit licenční poplatky za instalovaný software, které by vše prodražovaly. Krajský úřad se proto přiklonil k řešení nazývanému provozování aplikací na serverech. „Návrh společnosti Orbit obsahoval vyřešení samotného provozování aplikací na serverech, a také jejich poskytování do našich vzdálených pracovišť,“ říká vedoucí odboru informatiky Krajského úřadu Olomouckého kraje Jiří Šafránek. SNÍŽENÉ SERVISNÍ NÁKLADY Navržené řešení obsahovalo vybudování centrální skupiny serverů, na které se přenesly všechny potřebné aplikace a informace. K serverům se pak připojila jednotlivá pracoviště. Fungující řešení ihned snížilo náklady na servisní zásahy a zvýšilo zabezpečení informací uchovávaných nyní jen v centrále. V praxi celé řešení funguje tak, že zaměstnanci nemají k dispozici klasický osobní počítač, ale levný „terminál“ s klávesnicí, monitorem a připojením k internetu. Ke všem aplikacím a informacím, které potřebují ke své práci, pak přistupují prostřednictvím internetu do olomoucké centrály. Všechna přenášená data jsou šifrována, takže by nemělo dojít k jejich zneužití. Navíc, zprincipu technologie se přenáší místo dat pouze obrazovky (změny obrazovek), takže i kdyby někdo sledoval veškerou komunikaci, i kdyby se mu podařilo ji dešifrovat, dostal by se právě jen k obrazovkám, nikoliv k datům. „Je příjemné, že ze své kanceláře mám přístup ke všem dokumentům z Olomouce, jako by Krajský úřad byl za rohem,“ pochvaluje si Alois Motyka z úřadu v Jeseníku. N ovinka nepřináší výhody jen zaměstnancům, ale také administrátorům. Mohou totiž v případě problémů přímo z kanceláře „nahlédnout“ prostřednictvím internetu do počítače k zaměstnanci v Jeseníku a problém vyřešit na dálku. „Pokud úřad potřebuje nainstalovat nový program, je to otázka pár minut, než ho spustíme na centrále. V ten okamžik ho mohou používat i všichni ostatní a není nutné chodit od počítače k počítači,“ zdůrazňuje vedoucí technického a systémového oddělení Ivan Russnák. ZA CHVÍLI I STAROSTOVÉ**

Uvedené řešení dává kraji další příležitosti. Kdokoliv se totiž po souhlasu kraje může připojit do centrály z libovolného místa kraje, republiky nebo iz celého světa. Olomouckým zatím ale stačí, že se mohou připojit i jednotlivé obce z celého kraje. Zásadně to tak usnadní komunikaci kraje s obcemi a ostatními příspěvkovými organizacemi v jeho správě. Příspěvkové organizace tak budou mít lepší přístup k nejrůznějším počítačovým programům bez nutnosti platit licenční poplatky, a přesto budou používat programy legálně. Stačí jen připojení k internetu a obyčejný počítač.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče