Odškodné za zrušené lety

21. února 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
21. února 2005, 00:00

LETECKÁ PŘEPRAVA Značnou finanční kompenzaci dostanou cestující leteckých společností ze zemí Evropské unie, pokud dojde ke zrušení jejich letu. Minulý týden totiž začala platit nová pravidla, přinášející větší ochranu práv pasažérů.

LETECKÁ PŘEPRAVA Značnou finanční kompenzaci dostanou cestující leteckých společností ze zemí Evropské unie, pokud dojde ke zrušení jejich letu. Minulý týden totiž začala platit nová pravidla, přinášející větší ochranu práv pasažérů. Nová pravidla, která pro aerolinky členských zemí Unie začala platit minulý týden, se netýkají pouze pravidelné letecké dopravy, ale také charterových letů. Cílem novinek je větší ochrana práv pasažérů. Letecké společnosti to považují za diskriminaci. Českých přepravců se ale změny příliš nedotknou. Pravidla pamatují na tři nejčastější situace, s nimiž se cestující v letecké dopravě setkává. Jde zaprvé o odepření nástupu na palubu a zrušení letu, zadruhé o dlouhá zpoždění a zatřetí o náhradu za poškození, zpoždění či ztrátu zavazadel. Samozřejmostí jsou kompenzace v méně častých případech, kdy dojde ke zranění nebo úmrtí cestujících v letadle. ZA SNÍH ANI KORUNU Přes uvedené novinky se cestující nedočkají kompenzace za zrušení letu například z důvodu sněhové kalamity, ke které došlo minulý týden i na pražském ruzyňském letišti. „Zákon počítá přesně se situacemi, které letecké společnosti nemohou ovlivnit,“ vysvětluje vedoucí zastoupení Evropské komise v Česku Christian Bourgin. Téměř polovinu zrušených letů však podle něj zaviní dopravci. Počasí je na vině ve 12 procentech případů, čtyři procenta tvoří bezpečnostní důvody. NÁHRADNÍ PŘEPRAVA, NEBO VRÁCENÍ PENĚZ Pokud letecká společnost zruší let například kvůli technickým nebo ekonomickým důvodům, musí cestujícím na vlastní náklady buď zajistit náhradní přepravu do jejich cílové destinace, nebo proplatit letenku. Výrazné finanční sankce pak čekají aerolinky v případě, že odepřou cestujícímu nástup do letadla třeba z důvodu jeho zaplněné kapacity. U letů do 1500 kilometrů bude mít cestující nárok na kompenzaci ve výši 250 eur (7,5 tisíce korun), u letů od 1500 do 3500 kilometrů může dostat 400 eur (12 tisíc korun) a u delších letů pak 600 eur (18 tisíc korun). Při dlouhých zpožděních budou mít cestující nárok na zajištění občerstvení, případně na ubytování včetně dopravy z letiště do hotelu a zpět. DOPRAVCI: JE TO DISKRIMINACE**

Přestože se finanční kompenzace v praxi vztahují na relativně málo případů, považují dopravci nové nařízení Evropské unie za nevyvážené. Domnívají se, že je znevýhodňuje oproti jiným způsobům dopravy, například železnici. Asociace evropských leteckých dopravců se již obrátila se stížností k Evropskému soudu v Lucemburku. Ten však odmítl platnost nových pravidel odložit. „Přesto věříme, že návrh na přezkoumání norem bude pozitivně vyřízen,“ říká ředitelka právního útvaru Českých aerolinií (ČSA) Eva Stoklásková.

„Nezpochybňujeme nárok cestujících na odškodnění v případě obchodního překnihování letu. Nebo v případě, kdy z vlastního zavinění nebudeme schopni zajistit leteckou přepravu či způsobíme její zpoždění,“ dodává mluvčí ČSA Jitka Novotná. Výši kompenzací však firma považuje za neobjektivní a nepřiměřeně vysokou.

„Nové opatření považujeme za diskriminační, protože podobné nařízení neplatí pro žádný jiný druh dopravy. Navíc poneseme jako dopravce zodpovědnost i za případy, které jsme nemohli přímo ovlivnit, jako je třeba nepřidělení terminálů,“ řekla Profitu mluvčí další české letecké společnosti Travel Service Vlaďka Dufková.

Podle Christian Bourgina ze zdejšího zastoupení Evropské komise se ale podobná opatření připravují také pro jiné druhy dopravy. Například na železnici by měli dopravci vracet celou cenu jízdenky při zpoždění nad dvě hodiny u cesty, která měla trvat čtyři hodiny. Nové normy pro železnici možná začnou platit ještě letos, pravděpodobnější je však až rok 2006.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče