Odskáčou to hlavně malé firmy

06. srpna 2007, 00:00 - FILIP ČERNOCH
06. srpna 2007, 00:00

PRVNÍ ZKUŠENOSTI SREACH Desítky tisíc eur nákladů, složitá administrativa, nedostatek informací. Dva měsíce po svém startu chemická legislativa REACH způsobuje stovkám firem pořádné bolení hlavy. A to ji zatím ještě ignorují leckteří menší podnikatelé, pro které bude doslova ranou do vazu.

PRVNÍ ZKUŠENOSTI SREACH Desítky tisíc eur nákladů, složitá administrativa, nedostatek informací. Dva měsíce po svém startu chemická legislativa REACH způsobuje stovkám firem pořádné bolení hlavy. A to ji zatím ještě ignorují leckteří menší podnikatelé, pro které bude doslova ranou do vazu. Prvního června odstartoval naprosto zlomový chemický zákon REACH. Ten nutí jakoukoliv firmu vyrábějící či dovážející do Evropské unie chemikálii v množství nad tisíc kilogramů ročně k jejímu otestování, registraci a případně nahrazení bezpečnější variantou. Malé a střední podniky nevyjímaje. KOMU REACH VYHLOUBÍ HROB? „Dopady začínáme vyhodnocovat, hlavně z hlediska tonáží a předpokládaných prodejů. Až pak se uvidí, zda se vůbec vyplatí do registrací jít,“ neskrývá skepsi Pavel Rosa ze společnosti Aniveg Eco, zabývající se výrobou maziv z obnovitelných zdrojů. Už teď je totiž jasné, že REACH učiní z výroby některých chemikálií vysoce prodělečný podnik. „Pochopitelně, v nejhorším případě to pro nás bude znamenat i omezení produkce. Pokud máte výrobek s tržbou sto tisíc a očekávaný náklad pro registraci v rozmezí jedné až deseti tun je půl milionu, prakticky není jiná volba,“ vysvětluje Pavel Rosa. Jinak řečeno, jedna z nejdiskutabilnějších evropských směrnic, o které jsme podrobně informovali už v prvním letošním čísle, svým spuštěním příliš nadšení nepřinesla. A není divu. Administrativně i finančně velmi náročná norma se totiž netýká jen chemických firem samotných, ale i textilních či potravinářských závodů, stejně jako výrobců autodílů, plastových výrobků nebo elektroniky. Počet testovaných látek v rámci celé Evropské unie dosahuje zhruba tří desítek tisíc. Množinu dotčených firem navíc rozšiřuje i opomíjená skupina dovozců chemikálií na společný trh, která jen v Česku může zahrnovat až stovky firem. Svaz chemického průmyslu ČR (SCHP) proto jen v Česku odhaduje náklady legislativy na zhruba tři miliardy korun, při započítání ztrát návazného průmyslu dokonce až 14 miliard. Čtyři pětiny této sumy by přitom měly jít na úkor malých a středních firem. VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE Prakticky jedinou možností, jak mohou podnikatelé očekávané statisícové náklady srazit na únosnou míru, je vytvoření národních nebo mezinárodních konsorcií. Na současné přípravné období totiž příští rok v červnu naváže první „ostrá“ fáze fungování REACH, takzvaná předregistrace chemikálií. Během ní budou mít firmy příležitost dohodnout se na vzájemné spolupráci. „Jednoduše řečeno, podnikatelé budou mít v této fázi přístup do evropské databáze, kde najdou potenciální spojence vyrábějící identickou látku. Což jim potom umožní tvorbu konsorcií, dělení nákladů a tak dále,“ představuje záchranný kruh celé řady menších společností Ladislav Novák, ředitel Svazu chemického průmyslu ČR. Otázkou pochopitelně zůstává, jak bude tento systém fungovat v praxi, komplikací mohou být například diskuze nad rozložením nákladů. INFORMACE NAD ZLATO V každém případě stovkám, možná tisícům českých firem nastanou v nejbližší době obtížné časy. A ne všichni jsou na tento nápor připraveni. „Z praxe víme, že naši členové, kteří dostávali informace průběžně, mají alespoň na teoretické úrovni o celé legislativě slušné povědomí. Naopak pro řadu hlavně menších firem mimo svaz je REACH novinkou, o níž se teprve teď dozvídají,“ konstatuje Novák. „Naše první informace o REACH jsme získali od ústecké pobočky Svazu chemického průmyslu, která nás oslovila s nabídkou účasti na informačním semináři. Až potom jsme s pomocí internetu zjišťovali o této normě víc. Zapracovala tady obecně známá smutná pravda, že hlavně malé a střední podniky prostě nemají personální kapacity sledovat všechnu novou legislativu, které je stále více, a musí se tak spoléhat na stát nebo na jiné subjekty, že si na ně s informacemi vzpomenou,“ popisuje své zkušenosti Petr Pospíšil ze společnosti BB Vytlačování plastů. Logickou otázkou samozřejmě je, kde zůstal stát, respektive v tomto případě ministerstvo životního prostředí. Právě tento rezort totiž zastává roli hlavního zodpovědného orgánu a dlouhodobě musel snášet kritiku za nedostatek kvalitních a aktuálních informací o této zásadní problematice. Ještě počátkem roku totiž podnikatelé hledali zkratku REACH na webu ministerstva takřka marně. „Řadu informací jsme dodávali formou Chemických listů nebo Zpravodaje MŽP, sám jsem mezi léty 2003 až 2005 připravil nejméně deset sdělení. A co je velmi důležité, dnes již funguje informační helpdesk provozovaný Českou informační agenturou životního prostředí Cenia. V jejím rámci je možné elektronickou formou podávat konkrétní otázky na REACH,“ obhajuje práci ministerstva náměstek ministra Karel Bláha, hlavní bruselský vyjednávač České republiky v otázce REACH. Hlavním zdrojem informací přesto zůstávají vzdělávací semináře SCHP, který na jejich pořádání získal dotaci ze státního rozpočtu i prostředků Evropské unie. Ty navíc alespoň zčásti suplují služby soukromých konzultačních agentur, jejichž boom lze v následujících měsících očekávat. Podobně, jak je tomu například už dnes u firem specializujících se na poradenství u strukturálních fondů. Ve složitosti si totiž REACH s Operačními programy nebo příručkami pro podávání dotací nijak nezadá: Český oficiální překlad normy čítá asi 850 stran, a jak upozorňuje řada firem, nad některými zawww. peklitějšími problémy se hádají i renomovaní odborníci v oboru. CENA ZA BEZPEČNOST Pokud se s REACH setkáváte poprvé a už při čtení dosavadních řádků se vám začalo dýchat hůře, finanční náročnost legislativy vám na pohodě rozhodně nepřidá. Poplatek za testování jedné látky dosáhne zhruba 19 až 89 tisíc eur, registrace spolkne dalších až 32 tisíc eur a autorizace obzvláště nebezpečných chemikálií přijde na dvojnásobek. Přesná čísla však euroúředníci teprve řeší. „Konkrétní cifry musí být známy do června příštího roku, návrh by nicméně měl světlo světa spatřit už v září,“ očekává Bláha. Leckterý podnikatel si tak může smutně povzdychnout, že s takovými náklady mu ve firmě nezůstane ani hřebík, na kterém by se mohl oběsit. Na druhou stranu, podle obhájců legislativy, úhrnné náklady dosáhnou jen 0,5 procenta celkového obratu chemického průmyslu. Což je údajně přijatelná daň za skutečnost, že se spotřebitelé dozví o složení používaných výrobků a budou chráněni před používáním těch nejškodlivějších chemikálií. „Právě zvýšení úrovně ochrany lidského zdraví a životního prostředí je jedním z nejdůležitějších cílů REACH. Zároveň by omezení těch nejškodlivějších látek mělo vést ke stimulaci výzkumu vedoucího k hledání bezpečnějších alternativ,“ vypočítává další pozitiva Karel Bláha. A svou váhu může mít i argument, že REACH nahradil a sjednotil zmatenou směs 45 dosavadních právních úprav regulujících chemickou výrobu v rámci celé Evropské unie. Tak či onak, REACH už běží. A jedinou rozumnou reakcí tak zůstává, dobře se na něj připravit. REACH VE ZKRATCE - požaduje po firmách vyrábějících nebo do Evropské unie dovážejících chemikálie v množství více než 1t/rok jejich testování a registraci - u obzvláště nebezpečných látek může být firma nucena k jejich nahrazení (i dražším) substitutem - 1. června 2007 vstoupila legislativa v platnost, zatím s velmi omezenými požadavky - 1. června 2008 startuje předregistrační fáze KDE HLEDAT INFORMACE

**cenia.cz www.schp-adaptabilita.cz/ www.mpo.cz/cz/prumysl-a-stavebnictvi/reach/

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče