ODS před prahem Strakovy akademie

13. prosince 2004, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
13. prosince 2004, 00:00

STRANICKÝ KONGRES ANALÝZA Pro ODS začal boj o sněmovnu. Završila by tak vítěznou sérii, která začala volbou hlavy státu, pokračovala přes volby do Evropského parlamentu a zatím skončila senátními a krajskými volbami.

STRANICKÝ KONGRES

**ANALÝZA

Pro ODS začal boj o sněmovnu. Završila by tak vítěznou sérii, která začala volbou hlavy státu, pokračovala přes volby do Evropského parlamentu a zatím skončila senátními a krajskými volbami.

I když výzkumy veřejného mínění ukazují, že by měla ODS po dvou volebních obdobích opět vstoupit do Strakovy akademie předními dveřmi, vyhráno nemá. Ostatně průzkumy volebních preferencí před minulými volbami do sněmovny naznačovaly rovněž vítězství občanských demokratů. Nakonec ji však převálcovala Špidlova staronová ČSSD. Jak je ale vidět, rošáda na vrcholku stranické pyramidy nemusí zabírat vždy a všude. Zatímco ODS pokus přepřáhnout vyšel, sociálním demokratům to napodruhé nevyšlo. A to přes výsledky výzkumů, které dělaly ze Stanislava Grosse dlouho nejoblíbenějšího politika. I o tuto pozici nakonec Grosse připravil čestný předseda ODS Klaus, jenž pro stranu znamená určitě pěkných pár procent navíc, aniž by musela hnout prstem. Daleko podstatněji než postavení jednotlivých osobností však zatím ODS hraje do karet změna společenského klimatu. Ve veřejném diskurzu se začínají na prvních místech objevovat taková témata, jako je zadlužení veřejných rozpočtů, vysoké zdanění, neefektivnost veřejných služeb - vesměs taková, která donedávna zajímala pouze podnikatele. A zatímco na Jánském vršku mají v řešení těchto témat jasno a strana je ideologicky jednotná, v Lidovém domě tápou a strana stojí před faktickým rozdělením. Pro ODS není zatím vážným nebezpečím ani KSČM, která postupně začíná přebírat roli levicového hegemona. O konkurenci napravo pak ani vidu, ani slechu. Konečný úspěch ovšem bude nakonec záviset i na tom, jakým způsobem se současné možnosti podaří pokongresové ODS prodat. Mezi reformním zbožím bude totiž nabízet řadu produktů, jejichž aplikace může bolet. Z projevu Mirka Topolánka pod čarou zaznělo, že hodlá stranu řídit jako firmu. Spojit ideologii s marketingem u nás ještě nikdo nezkusil. Jak ale bude tato firma nakonec prosperovat, zda skončí v zisku, či ve ztrátě, se dozvíme za 18 měsíců. 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče