Provozujeme síť restaurací a už několikrát jsme se setkali s následující situací (kterou jsme nakonec naštěstí vždy vyřešili dohodou, přesto by nás zajímal váš názor). Jeden z hostů se stal obětí napadení jiným hostem, jemu údajně zcela neznámým.
Odškodnění za materiální škody (oblečení) a za drobné zranění pak požadoval nejen na útočníkovi, ale i na nás jako majiteli restaurace. Protože prý onen útočník byl delší dobu podnapilý a agresivní a budoucí oběť na jeho chování (útoky) několikrát upozorňovala personál. Nám klade za vinu, že jsme tam takto agresivního hosta trpěli a tím výrazně přispěli k tomu, že oběť byla nakonec skutečně napadena. Jaký je správný postup?
majitel firmy, Ostrava
Ve vámi popisovaném případě se pravděpodobně bude jednat o trestný čin výtržnictví podle § 202 trestního zákona. Tedy správný postup byl přivolat policii, pokud se nedalo útokům opilého zákazníka na ostatní návštěvníky restaurace zabránit jinak.
Poškozený se potom může v rámci trestního řízení domáhat náhrady škody, která mu útokem na jeho osobu vznikla. Ovšem odpovědnost na straně provozovatele restaurace se bez bližšího prozkoumání situace nedá jednoznačně odvozovat, záleží tedy na konkrétní situaci.
Mgr. Ilona Kindlová, advokátka KŠD Šťovíček advokátní kancelář