Odkládá se téměř vše

26. února 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
26. února 2007, 00:00

VÝSTAVBA DÁLNIC Zatímco v loňském roce se otevřelo téměř 70 kilometrů nových dálnic, letos už situace zdaleka tak růžová nebude. Všude, kde se staví, ohrožují harmonogram problémy s výkupem pozemků nebo spory s ekology. V minulých letech se česká dálniční síť rozšířila o desítky kilometrů nových dálnic.

VÝSTAVBA DÁLNIC Zatímco v loňském roce se otevřelo téměř 70 kilometrů nových dálnic, letos už situace zdaleka tak růžová nebude. Všude, kde se staví, ohrožují harmonogram problémy s výkupem pozemků nebo spory s ekology.

V minulých letech se česká dálniční síť rozšířila o desítky kilometrů nových dálnic. K dokončení alespoň základní sítě však další desítky či spíše stovky kilometrů ještě chybí. Vedle dosud ani nerozestavěných úseků na dálnici D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi a na dálnici D11 před Hradcem Králové to je především úsek na D1 mezi Kroměříží a česko-polskou hranicí či dálnice D3 mezi Prahou a česko-rakouskou hranicí. Zatím spíše pouze v představách odborníků než v pevném časovém plánu je pak dálnice D11 z Hradce Králové směrem na česko-polskou hranici.

Předpovídat, do kdy bude základní dálniční síť hotova, si dnes troufne jen málokdo. A to přesto, že plány ministerstva dopravy pevná data samozřejmě obsahují.

STĚŽUJÍ SI I NA OSTRAVSKU

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se například v plánovaném termínu, tedy v roce 2010, nepodaří dokončit dálnici D1 až k polským hranicím. Podle hrubých odhadů by výstavba měla skončit o tři roky později. „Zpoždění ale budou mít pouze dva dálniční úseky na Přerovsku, mimo jiné v důsledku protestů ekologických sdružení,“ míní mluvčí ŘSD Jan Hoření. Podle jeho slov by úsek mezi Přerovem a Lipníkem měl být hotov v roce 2011. U úseku Říkovice - Přerov se jako o termínu zprovoznění hovoří až o roce 2013.

Důvodem komplikací v tomto úseku jsou protesty ekologických aktivistů, kteří se odvolali proti územnímu rozhodnutí. „Nyní se už věc posunula tak, že se může začít s výkupem pozemků a vyřizováním stavebních povolení. Termín zahájení stavby v roce 2010 proto může být nadhodnocený. Uvádíme ho ale proto, že po zkušenostech z minulosti lze očekávat další aktivity ekologických sdružení,“ dodává mluvčí.

EXMINISTR SI MŮŽE CHYSTAT BOTY

Teplá zima pomáhá stavbařům i na dalších úsecích budoucí dálnice D1, která spojí Prahu, Brno a Ostravu, mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem. Stavba dálnice pracovně označované jako D47 zápolí s termíny a již nyní je jisté, že se nepodaří splnit slib exministra dopravy Milana Šimonovského zprovoznit tento úsek do roku 2008. Důvodem zpoždění jsou zdlouhavé výkupy pozemků.

Největším oříškem je úsek z Bohumína k polským hranicím, neboť výstavba navazující polské dálnice se protahuje ještě více a česká dálnice by tak mohla končit v polích. Pokud se mezi Lipníkem a Bohumínem nezačne jezdit do konce roku 2008, slíbil exministr Šimonovský, že celý přibližně osmdesáti kilometrový úsek dálnice projde pěšky.

Naopak pozitivní zprávou je to, že už letos by se měla otevřít dálnice mezi Bohumínem a Ostravou, v příštím roce pak některé další úseky směrem k Bílovci.

KRAJE CHTĚJÍ URYCHLIT D11 A R35 Na východě Čech se sice loni dostala dálnice D11 těsně před Hradec Králové, dopravní dostupnosti regionu to ale moc nepomohlo. Představitelé Pardubického, Královéhradeckého a Libereckého kraje proto požadují urychlení výstavby dálnice D11 dále směrem na sever a také budování rychlostní komunikace R35. „Dálnice D11 se sice přiblížila k Hradci Králové, ale situace v dopravní infrastruktuře regionu je stále neutěšená. Nemůžeme se smířit s tím, že vláda uvažuje o stavbě D11 a R35 v horizontu roku 2015,“ říká hradecký hejtman Pavel Bradík. Pozitivní zprávou je, že se přiblížilo úplné dokončení dálnice D11 až do Hradce Králové. Pozemkový fond totiž už má připraveny náhradní pozemky pro farmářku Ludmilu Havránkovou. Ta vlastní zemědělskou půdu v místech, kde má stát poslední úsek D 11. „Pokud by se problémy s pozemky podařilo vyřešit tak, abychom mohli začít ještě letos stavět, viděl bych jako reálné dokončení tohoto úseku rok 2009,“ míní mluvčí ŘSD Hoření. Stejně by se možná už v letošním roce mohlo začít stavět na posledním zbývajícím úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. „Pokud teď na jaře dostaneme stavební povolení, vypíšeme ihned výběrové řízení a okamžitě po jeho skončení bude následovat předání staveniště,“ říká mluvčí. Přednostně se prý budou stavět oba tunely a mosty, tedy objekty, které potřebují nejdelší dobu na realizaci. Pokud vše půjde podle plánu, mělo by se na tomto úseku začít jezdit v roce 2009 nebo o rok později. NA JIHU POMŮŽE SOUKROMNÍK Další dálnicí, jejíž výstavba trochu vázne, je dálnice D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Zde chybí jednak rozhodnutí o její trase ve Středočeském kraji a samozřejmě také peníze. Jedno řešení je ale na obzoru. Další výstavbu této dálnice u Tábora totiž bude pravděpodobně financovat soukromá firma. Jde o první projekt PPP, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnice v Česku. Třiceti kilometrový úsek z Tábora přes Veselí nad Lužnicí do Bošilce by měl být hotový do roku 2010, náklady na jeho výstavbu jsou odhadovány na 15 miliard korun. „Od uplatnění projektu PPP si slibuji výraznější posun ve výstavbě D3,“ doufá také jihočeský hejtman Jan Zahradník. V počtu kilometrů dálnic a rychlostních silnic je Jihočeský kraj nejzaostalejší, přitom kapacita jeho hlavních tahů přestává stačit. Tendr na přípravu projektu výstavby úseku Tábor - Bošilec vyhrálo konsorcium firem pod vedením společnosti Mott MacDonald. Tato firma je současně projektovým manažerem. Investor zatím není znám, ministerstvo dopravy ho vybere na základě doporučení projektanta. Na přípravu projektu bude také dohlížet nově složený tým zástupců vlády, Státního fondu dopravní infrastruktury, Jihočeského kraje a ŘSD. PRIVÁTNĚ I R6? I když se nejedná přímo o dálnici, další pro stát prioritní komunikací je rychlostní komunikace R6 z Prahy na Karlovy Vary a Cheb. I zde se uvažuje o zapojení soukromého kapitálu. Podle poslance Miloše Patery by soukromník mohl postavit například zhruba třiceti kilometrový úsek mezi Novým Strašecím a Hořovičkami. „Každý tvrdí, jakou je R6 prioritou, ale finance na její realizaci nikde nejsou,“ vysvětluje poslanec svou aktivitu. V současné době jsou ve výstavbě pouze úsek mezi Pavlovem a Prahou a průtah Karlovými Vary. „Přitom, i kdyby se každý rok zahajoval jeden úsek R6, tak dokončena bude v celé délce nejdříve v roce 2014,“ dodává Patera. Pro zapojení soukromého kapitálu do výstavby této rychlostní komunikace je i hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel. „Vítám jakýkoli způsob financování, který uspíší její výstavbu,“ konstatuje. Patera i Pavel si hodně slibují od ministra dopravy Aleše Řebíčka, který prý chce více prosazovat výstavbu dálnic a dalších komunikací za soukromé peníze, než tomu bylo u jeho předchůdců. * AKTUÁLNÍ STAV DÁLNIC dálnice úsek plánovaná délka v provozu D1 Praha-Brno-Lipník nad Bečvou 297 km 247 km D2 Brno-Břeclav-Slovensko 61 km 61 km D3 Praha-České Budějovice-Rakousko 171 km 9 km D5 Praha-Plzeň-Německo 151 km 151 km D8 Praha-Ústí nad Labem-Německo 92 km 76 km D11 Praha-Hradec Králové-Polsko 154 km 84 km D47 Lipník nad Bečvou-Ostrava-Polsko 80 km 0 km Pramen: Ředitelství silnic a dálnic ROZESTAVĚNÉ A PLÁNOVANÉ DÁLNIČNÍ ÚSEKY**

dálnice úsek rok zahájení rok dokončení

D1 Mořice - Kojetín 2007 2009

D1 Kojetín - Kroměříž západ 2006 2008

D1 Kroměříž západ - Kroměříž východ 2005 2008

D1 Kroměříž východ - Říkovice 2007 2010

D1 Říkovice - Přerov 2010 2013

D1 Přerov - Lipník n.Bečvou 2008 2011

D3 Praha - Nová Hospoda po 2010 ?

D3 Nová Hospoda - Mezno po 2010 ?

D3 Mezno - Chotoviny 2005 2007-02-20

D3 Chotoviny - Tábor 2005 2006

D3 Tábor - Soběslav 2007 ?

D3 Soběslav - Bošilec 2007 ?

D3 Bošilec - st. hranice ČR/Rakousko 2008 ?

D8 Lovosice-Řehlovice 2007 2009

D11 Sedlice-Hradec Králové 2007 2009

D11 Hradec Králové - Smiřice 2008 2011

D11 Smiřice - st.hranice ČR/Polsko 2010 2013

D47 Lipník nad Bečvou - Bohumín 2005 2010

Pramen: Ředitelství silnic a dálnic

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče