Article, show

Odhalená, neodhalená

24. září 2010, 16:08 - Vadim Fojtík
24. září 2010, 16:08

Strojírenský podnik koupili od Appianu čtyři manažeři

Nejasné majetkové uspořádání, a přesto miliardové zakázky od státu, mnohdy bez výběrového řízení. Tak fungoval obchodní model mezi firmou Škoda Transportation a Českými drahami. I kvůli tomu byl státní přepravce často kritizován.

Většina pro Plzeň O tom, že je kritika oprávněná, svědčí několik údajů. České dráhy utratily za nákup nových vozů od roku 2007 do počátku toho letošního 12,6 miliardy korun. Většinu z této sumy, zhruba 11,3 miliardy korun, inkasoval plzeňský podnik či některá z jeho dceřiných firem. Média v této souvislosti psala počátkem letošního roku o několika případech. Třeba když ČD v takzvaném jednacím řízení na dodávku 34 nových řídicích vozů oslovily jen společnost Pars nova ze skupiny Škoda Transportation. „Není to poprvé, kdy vynechaly klasický tendr. Stejným způsobem už vybraly na konci loňského roku nové dvoupodlažní příměstské soupravy CityElefant od Škody Vagonky,“ uvedla letos v lednu Mladá fronta Dnes. Stejně získala společnost Škoda Transportation několik zakázek bez výběrových řízení i od dceřiné společnosti ČD – firmy ČD Cargo, a to ještě za již odvolaného ředitele firmy Josefa Bazaly. Na nevýhodnost nákupů upozornil i mimořádný audit společnosti KPMG, která takové investice označila jako zbytečné. Někdejší vedení ČD Cargo ale oponuje tím, že se v následujících letech ukáže, o jak výhodné investice šlo.

Nikdo jiný nezůstal Škoda Transportation ovládla v rámci expanze takřka všechny významnější výrobce kolejových vozidel v Česku. ČD a jejich dceřiná firma mohou argumentovat i tím, že by zakázky od státní firmy měli získávat především čeští výrobci, když už kvůli ničemu jinému, tak aspoň proto, aby získali pro úspěch v zahraničních tendrech tolik důležité reference. Takový argument ale poněkud kazí skutečnost, že v tomto případě není vůbec jasné, komu plynuly zisky ze zakázek pro stát. Oficiálně je majitelem škodovky holandská společnost Appian Machinery. Respektive byla. Počátkem minulého týdne totiž Škoda Transportation oznámila, že jejím novým vlastníkem je čtveřice mužů – dva z nich jsou vrcholoví manažeři podniku, jeho generální ředitel Tomáš Krsek a druhý nejvyšší muž ve firmě Michal Korecký. Významného evropského výrobce kolejových vozidel dále ovládne Marek Čmejla a Jiří Diviš, zástupci zahraniční investiční společnosti Appian.
Manažeři financují nákup firmy částečně z vlastních zdrojů a zbytek formou půjčky. Žádné bankovní úvěry si prý na nákup akcií nevzali. Cenu transakce s odvoláním na dohodu s Appianem noví vlastníci nezveřejnili. Krsek na otázku týdeníku EURO pouze konstatoval, že jde o miliardy korun. Současně dodal, že Čmejla, Krsek a Korecký ovládnou každý přes dvacet procent akcií, zbytek firmy pak Diviš. Obchod ještě musí schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Škodovka je skvělá firma, její koupi považuji za úžasnou životní příležitost,“ komentoval transakci Krsek. Dalším důvodem, který při rozhodování sehrál významnou roli, byl prý i negativní ohlas v médiích na neprůhlednou vlastnickou strukturu.

Tajemný Appian Škoda Transportation, výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra, je posledním výrobním podnikem, který zbyl ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody a.s., jejíž zdravou část skupina Appian Group či Appian Machinery se sídlem v Amsterodamu ovládla za 800 milionů korun v roce 2003. Právě o majitelích Appianu se stále spekuluje. Ví se jen, že zmíněnou firmu v Česku zastupovali Čmejla s Divišem. Mluvčí Appianu Miroslav Novák ale slíbil, že v nejbližším možném termínu bude odhalena i tato záhada. Zatím se tedy může spekulovat o tom, že kromě Čmejly a Diviše měli v Appianu či Škodě Holding majetkové podíly i někdejší ředitel Škody Jiří Zapletal a šéf společnosti ČEZ Martin Roman. Ti ale taková tvrzení popírají. Appian se částí Škody Holding postupně zbavil. Nejlepším obchodem byl prodej plzeňského výrobce turbín Škoda Power jihokorejskému Doosanu loni v prosinci. Prodejní cena činila 11,5 miliardy korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít