Odborům se nenasytnost nevyplácí

24. března 2008, 00:00 - Filip Černoch
24. března 2008, 00:00

Odbory připomínají dobu, kdy společná akce byla jedinou cestou ke zlepšení.

Vlak stojí už hodinu v poli, vzduch je ztěžklý vztekem a netečná průvodčí oznamuje dalších třicet minut zpoždění. Dáma v modrém odpálkuje jakékoliv námitky s odkazem na chybnou politiku vedení Českých drah. A protože tuto výmluvu na management neslyším poprvé, nedá mi to. „Tak si říkám, že když je to tak špatné, proč jednou nezkusíte stávkovat za výměnu ředitele a všech těch neschopných bílých límečků nahoře? Neznám cestujícího, který by vás nepodpořil a projednou by to bylo i za nějakým užitečným cílem,“ ptám se jedovatě. Průvodčí zkoprní a třískne dveřmi.

Dnešní odbory připomínají dobu, kdy si malé děti s uplakanýma a unavenýma očima odpracovávaly v továrnách své dvanáctihodinové směny a kdy kolektivní akce byla jedinou cestou k dosažení lidských pracovních podmínek. Koho ale ochraňují třeba v dnešním Česku? Státní zaměstnance, kterým vytřískávají mzdy srovnatelné se soukromým sektorem, aniž by je tlačili do podobné efektivity práce? Kdo kdy viděl odboráře třeba v některém z hypermarketů, v nichž se s prodavačkami zachází jako se spotřebním zbožím?

Podobně nesmyslné chování ale vidíme i v zahraničí. Ve Finsku odbory oslavují vítězství, protože zabránily domácí dopravní společnosti převést ztrátovou loď pod estonskou vlajku a najmout tamní levnější lodníky. Jenže prodělečné lodi se podnikatel stejně dříve nebo později nějak zbaví.

Jinak ale vypadají okolnosti v případu Laval. Kdo by se Švédům divil? Mzdový dumping je nepěkná věc, obzvlášť u krátkodobého poskytování služeb. Lotyšští zaměstnanci pár měsíců vydrží i se svými menšími platy, jenže jejich konkurence je pro drahé Švédy zničující. Ale ani v tomto případě není pravda jednobarevná. Firma Laval totiž byla v jedné fázi vyjednávání ochotna přistoupit na navýšení mezd až na standardní švédskou úroveň, i když z právního hlediska fakticky nemusela. Kompromis ale skandinávským odborům nestačil a požadovaly stále víc, až nad v zásadě férový rámec stanovený evropskou legislativou. Jenže ani jim se hamižnost nevyplatila a dnes tak zbytečně pláčou nad výdělkem ve formě zničujícího rozhodnutí Evropského soudu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít