Od velkých vozů jsem ustoupil

06. prosince 2004, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
06. prosince 2004, 00:00

S ČÍM PODNIKÁM Soukromý dopravce Vladimír Prým ze Srbska na Berounsku jezdil dříve velkými nákladními vozy. Po vstupu země do Evropské unie ale mění strategii. Jeho hlavním tahounem se stává menší Ford Transit.

S ČÍM PODNIKÁM Soukromý dopravce Vladimír Prým ze Srbska na Berounsku jezdil dříve velkými nákladními vozy. Po vstupu země do Evropské unie ale mění strategii. Jeho hlavním tahounem se stává menší Ford Transit. Vladimír Prým podniká v autodopravě už od roku 1990. „Tehdy úřady ani nevěděly, jak mají správně vydat živnostenský list,“ vzpomíná. Začínal jezdit s valníkem značky Avia. Později si pořídil ještě druhou avii a nakonec nákladní vůz Liaz. Jeho podnikání ale zažilo dvakrát útlum. „Koncem devadesátých let jsem živnost na půl roku přerušil. Daně byly vysoké, provoz na silnicích hrozně zhoustnul. Navíc jsem se zranil při sportu, všechno se na mě sesypalo,“ vysvětluje. K dopravě se ale nakonec vrátil a začal se zaměřovat i na skladovací služby. To ovšem změnil vstup do EU. „Dříve stály kamiony se zbožím na hranicích i několik dní, firmy proto musely vytvářet v tuzemských skladech větší zásoby. Dnes, když si česká prodejna objedná zboží z Německa, má ho druhý den ráno k dispozici. Naložepřes několik států. Část zboží vyloží u nás, část na Slovensku, zbytek třeba v Maďarsku. Sklady tedy nejsou tolik zapotřebí,“ konstatuje živnostník. Od vstupu do Unie se proto zaměřuje na drobnější dopravu. Vozí stavební materiál nebo nábytek. K tomu používá především Ford Transit. „Je to ten nejvyšší typ transitu, prostoru je v něm spousta. Má ABS, uzávěrku diferenciálu, velmi pěkný interiér obkládaný překližkou,“ pochvaluje si dopravce. Pořizovací cena přitom nebyla vysoká. „Koupil jsem ho na leasing v bazaru, předtím jezdil jen jeden rok Německu. Bazarová cena byla 535 tisíc, nový přitom vyjde na milion a čtvrt.“ Prým chválí velkou spolehlivost vozu. „Někdy s ním jezdím i 600 kilometrů denně, je v permanenci. Celkem má najeto už 155 tisíc kilometrů. Přesto s ním nejsou téměř žádné problémy,“ říká. Jedinou výjimkou byla porouchaná spojka. „Zlobily dva hydraulické spojkové válečky. Asi je to u tohoto transitu obvyklá závada. Když jsem volal do servisu, technici hned věděli, o co jde. Oprava stála necelé 23 tisíce korun. A to jsou vlastně jediné peníze, které jsem musel za dva roky na údržbu vozu dát,“ dodává živnostník. FORD TRANSIT 350 L FACY

Rok výroby 2001

Najeté kilometry 155 000

Motor vznětový

Spotřeba 10 l/100 km

Cena: 535 000 (v bazaru)

Spolehlivost: 100 %

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče