Od října už naostro

01. září 2008, 08:00 - Tomáš Johánek
01. září 2008, 08:00

PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI - Poslední čtyři týdny mají profesionální řidiči čas na to, aby získali průkaz odborné způsobilosti. Ten musí mít od 1. října každý profesionální řidič nákladního automobilu nad 3,5 tuny. Kvůli problémům s vydáním prováděcí vyhlášky a s vytištěním průkazů začalo jejich vystavování pozdě.

Řidiči nákladních aut a kamionů zaplavují v posledních týdnech dopravní odbory magistrátů a radnic měst v celé republice. Od 1. července letošního roku začaly úřady podle nového zákona vydávat nové profesní průkazy způsobilosti řidiče. Mnozí z řidičů přitom netuší, že mají na výměnu starého průkazu čas pouze do konce září.

Povinnost vyměnit si profesní průkaz mají šoféři od dubna. Zpočátku ale ještě nebyla definitivně dána jeho podoba, řidiči proto výměnu odkládali. Dlouho také nové průkazy chyběly. „Státní tiskárna cenin nám dodává ten průkaz teprve od července. Opravdu je tam lhůta do posledního září, takže je potřeba průkazy vyměnit,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Řidiči si stěžují, že fronty na radnicích musejí vystát hned dvakrát – jednou, když o průkaz žádají, a podruhé, když si ho jdou vyzvednout. „Už podruhé tady trávím půl dne,“ stěžuje si například jeden ze žadatelů o nový průkaz na pardubickém magistrátu.

Místo na úřad jdou do autoškoly

Pokud má řidič propadlý průkaz způsobilosti, měl by podle zákona absolvovat školení o délce trvání minimálně 140 hodin a ceně v řádu desítek tisíc korun. Stejné školení by mělo čekat každého řidiče s povinností vlastnit profesní průkaz, pokud se jím nebude moci prokázat po 1. říjnu.

Někteří řidiči s propadlým průkazem ale objevili nový trik, který je bude stát výrazně méně. Dobrovolně se zříkávají příslušných kategorií na řidičském průkazu a znovu se hlásí do autoškoly. Ten, kdo znovu absolvuje autoškolu, získá průkaz způsobilosti také a za nižší cenu. Například na plzeňském magistrátu je podobná praxe zcela běžná. „Podobné žádosti řešíme několikrát denně,“ říká šéf odboru správních činností plzeňského magistrátu Jiří Marek.

CO JE POTŘEBA K VYDÁNÍ PRŮKAZU

K fotce o rozměrech 3,5 krát 4,5 centimetru stačí přinést občanský průkaz a starý profesní průkaz. Vyplněnou žádost potom žadatel vlastnoručně podepíše a zaplatí správní poplatek 200 korun. Bez platného profesního průkazu hrozí řidiči od 1. října odejmutí pěti trestných bodů, desetitisícová pokuta nebo také až roční zákaz usednout za volant.

Průkaz jen pro profesionály

Po schválení novely zákona se jako problém ukázalo i to, na koho se povinnost mít průkaz způsobilosti vztahuje, respektive kdo ho mít nemusí. Podle Vladimíra Kydlíčka ze sdružení Česmad Bohemia se tato povinnost nevztahuje na řidiče při soukromé potřebě daného vozidla. „To ovšem není přeprava na vlastní účet, ale případ, kdy řidič řídí vozidlo jako soukromá osoba,“ upozorňuje Kydlíček.

Profesní průkaz nemusí mít ani osoby, které řídí vozidlo, ale používají ho výhradně pro podnikání nebo práci v rámci zaměstnání a jejich hlavní pracovní náplní není profese řidič. To je třeba instalatérská firma, která používá takové vozidlo jako instalatérskou dílnu, a podobně. Zákon ale bohužel jasně nedefinuje, jak prokáže řidič nákladního vozidla, že není profesionálním řidičem.

Potřebují ho téměř všichni

Podle novely zákona č. 247/2000 Sb., o odborné způsobilosti řidičů, musejí mít nový průkaz profesní způsobilosti všichni řidiči vozidel s oprávněním C nebo D včetně podskupin. Povinnost se tedy vztahuje i na řidiče vozidel s celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 tuny, kteří dosud profesní průkaz nepotřebovali. Řidiči, kteří k 1. dubnu měli platný profesní průkaz, si jej mohou vyměnit na úřadu obce s rozšířenou působností do 30. září 2008. Pokud platnost jejich průkazu skončí dříve, pak nejpozději do data platnosti jejich osvědčení.

Profesní průkaz úřady vydají také řidičům, kteří nově získají řidičské oprávnění pro nákladní vozidla v období do 10. září 2009 nebo pro autobusy do 10. září 2008. Ostatní zájemci jej budou moci získat pouze na základě absolvování vstupního školení. A to formou výuky a výcviku v základním rozsahu buď 140 hodin (pro řidičské oprávnění alespoň C1, C1 + E, D1, D1 + E), nebo rozšířeném rozsahu 280 hodin (pro řidičské oprávnění C, C + E, D, D + E).

Povinnost zdokonalování odborné způsobilosti se nevztahuje pouze na stanovené výjimky – například řízení vozidla hasičů, policie, armády, traktorů a podobně.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče