Od konce tříkolek uplynulo 35 let

24. března 2008, 00:00 - Karel Sedláček
24. března 2008, 00:00

Kdysi populární tříkolky Velorex jsou dnes už historickou vzácností. Od roku 1943 jich bylo vyrobeno téměř 17 tisíc a ještě před dvaceti lety patřily ke koloritu českých silnic. Letos slaví 35 let od ukončení výroby. Jaká byla jejich historie?

Velorex

V roce 1938 začal podnikatel František Stránský provozovat v České Třebové živnost spolu se svým bratrem Mojmírem pod názvem Moto-Velo-Sport, opravna jízdních kol. „U bicyklů ale nechtěli zůstat. Inspirováni tříkolkami Morgan, přemýšleli o koncepci levného vozítka, které by zaplnilo mezeru mezi motocykly a automobily, o vozítku lidovém, pro mladé a méně majetné motoristy,“ říká ředitelka Městského muzea Česká Třebová Jana Voleská. Všechny zatáčky vývoje vynálezu i životní cesty vynálezců zná nejen z hlediska profese, ale i z rodinných důvodů. Dědeček jejího manžela je výše zmíněný Mojmír Stránský, který dosud žije v České Třebové.

První byl Oskar

V roce 1943 postavili bratři Stránští první zkušební tříkolku, jejímž základem byla trubková konstrukce potažená tenkým duralovým plechem a mechanické části pocházely z bicyklu. Tak vznikla první „kára na ose“ čili Oskar. Motor použili z motocyklu. „Bratři byli z Oskara tak nadšeni, že se nechali vyfotografovat u místního fotografa. Aby demonstrovali, že hmotnost vozítka je nižší než 100 kilogramů, drželi tříkolku v rukou,“ vzpomíná paní Voleská nad dobovou fotografií. „Po válce si nechali konstruktérské vynálezy patentovat a zahájili sériovou výrobu. Rám karoserie začali potahovat v té době novým materiálem – koženkou, která nahradila dříve používané montérkové plátno,“ dodává.

Přišel však rok 1948 a komunisté firmu zlikvidovali. Mojmír Stránský se však svých plánů nevzdával a zaměřil se na výrobu tříkolky jako dopravního prostředku pro invalidy. Jejich dílna byla v roce 1950 začleněna do výrobního družstva Velo Hradec Králové; o dva roky později bylo přejmenováno na Velorex. Poptávka převyšovala nabídku a výrobu proto přestěhovali do Solnice, vzdálené od České Třebové 42 kilometrů. Bratři Stránští tam denně dojížděli svými vozítky.

TOVÁRNÍ PRODUKCE

model vyrobeno Oskar, Velorex Oskar 54,

Velorex 16/250 2500 kusů

Velorex 16/175 800 kusů

Velorex 16/350 12 000 kusů

Velorex 435.0 1380 kusů

Čtyřicet měsíčně

V roce 1954 vyrábělo osmdesát zaměstnanců až 40 tříkolek měsíčně. Koncem ledna roku 1954 však František ve svém vozítku havaroval a následkům těžkého zranění podlehl. „Celá rodina byla těžce zasažena. V té chvíli začala KSČ na Mojmíra útočit a nutila jej ke vstupu do strany. Odmítl a ze Solnice odešel,“ říká Voleská.

Vynikající konstruktérské nápady jej však neopustily. Vyrobil například v roce 1960 čtyřkolové vozítko „Superlaminát“. Pro tříkolku Velorex 16/250 cm3 a 16/350 cm3 sestrojil první bezpečnostní kolo bez paprsků a získal patent na ruční ovládání automobilů pro invalidy. Pod Sdruženými službami města Česká Třebová zřídil vývojové středisko pro výrobu plastických hmot. Mojmír Stránský pak vystřídal ještě několik podniků a v roce 1984 odešel do důchodu.

Jak skončil Velorex

V roce 1963 došlo k zásadní změně ve výrobním programu solnického závodu. Zahájili výrobu typu 16 s motorem ČZ 175 a typu 16 s motorem Jawa 350. Oba byly již vybaveny dynamostartérem. V listopadu 1971 výrobu tříkolových vozítek ukončili a v prosinci začali vyrábět čtyřkolová vozítka pro invalidy typ 435-0. Měla řadu konstrukčních vad, takže už v roce 1973 se musela přestat vyrábět. Tím definitivně skončila historie slavných velorexů.

V devadesátých letech byl solnický závod vyčleněn z hradeckého družstva Velorex. Dnes se tam pod názvem ASV Solnice, v. d., nachází autoopravna, stanice technické kontroly, šití potahů na dříve vyráběná vozítka a program subdodávek pro Škodu Auto.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít