Od konce tříkolek uplynulo 35 let

24. března 2008, 00:00 - Karel Sedláček
24. března 2008, 00:00

Kdysi populární tříkolky Velorex jsou dnes už historickou vzácností. Od roku 1943 jich bylo vyrobeno téměř 17 tisíc a ještě před dvaceti lety patřily ke koloritu českých silnic. Letos slaví 35 let od ukončení výroby. Jaká byla jejich historie?

Velorex

V roce 1938 začal podnikatel František Stránský provozovat v České Třebové živnost spolu se svým bratrem Mojmírem pod názvem Moto-Velo-Sport, opravna jízdních kol. „U bicyklů ale nechtěli zůstat. Inspirováni tříkolkami Morgan, přemýšleli o koncepci levného vozítka, které by zaplnilo mezeru mezi motocykly a automobily, o vozítku lidovém, pro mladé a méně majetné motoristy,“ říká ředitelka Městského muzea Česká Třebová Jana Voleská. Všechny zatáčky vývoje vynálezu i životní cesty vynálezců zná nejen z hlediska profese, ale i z rodinných důvodů. Dědeček jejího manžela je výše zmíněný Mojmír Stránský, který dosud žije v České Třebové.

První byl Oskar

V roce 1943 postavili bratři Stránští první zkušební tříkolku, jejímž základem byla trubková konstrukce potažená tenkým duralovým plechem a mechanické části pocházely z bicyklu. Tak vznikla první „kára na ose“ čili Oskar. Motor použili z motocyklu. „Bratři byli z Oskara tak nadšeni, že se nechali vyfotografovat u místního fotografa. Aby demonstrovali, že hmotnost vozítka je nižší než 100 kilogramů, drželi tříkolku v rukou,“ vzpomíná paní Voleská nad dobovou fotografií. „Po válce si nechali konstruktérské vynálezy patentovat a zahájili sériovou výrobu. Rám karoserie začali potahovat v té době novým materiálem – koženkou, která nahradila dříve používané montérkové plátno,“ dodává.

Přišel však rok 1948 a komunisté firmu zlikvidovali. Mojmír Stránský se však svých plánů nevzdával a zaměřil se na výrobu tříkolky jako dopravního prostředku pro invalidy. Jejich dílna byla v roce 1950 začleněna do výrobního družstva Velo Hradec Králové; o dva roky později bylo přejmenováno na Velorex. Poptávka převyšovala nabídku a výrobu proto přestěhovali do Solnice, vzdálené od České Třebové 42 kilometrů. Bratři Stránští tam denně dojížděli svými vozítky.

TOVÁRNÍ PRODUKCE

model vyrobeno Oskar, Velorex Oskar 54,

Velorex 16/250 2500 kusů

Velorex 16/175 800 kusů

Velorex 16/350 12 000 kusů

Velorex 435.0 1380 kusů

Čtyřicet měsíčně

V roce 1954 vyrábělo osmdesát zaměstnanců až 40 tříkolek měsíčně. Koncem ledna roku 1954 však František ve svém vozítku havaroval a následkům těžkého zranění podlehl. „Celá rodina byla těžce zasažena. V té chvíli začala KSČ na Mojmíra útočit a nutila jej ke vstupu do strany. Odmítl a ze Solnice odešel,“ říká Voleská.

Vynikající konstruktérské nápady jej však neopustily. Vyrobil například v roce 1960 čtyřkolové vozítko „Superlaminát“. Pro tříkolku Velorex 16/250 cm3 a 16/350 cm3 sestrojil první bezpečnostní kolo bez paprsků a získal patent na ruční ovládání automobilů pro invalidy. Pod Sdruženými službami města Česká Třebová zřídil vývojové středisko pro výrobu plastických hmot. Mojmír Stránský pak vystřídal ještě několik podniků a v roce 1984 odešel do důchodu.

Jak skončil Velorex

V roce 1963 došlo k zásadní změně ve výrobním programu solnického závodu. Zahájili výrobu typu 16 s motorem ČZ 175 a typu 16 s motorem Jawa 350. Oba byly již vybaveny dynamostartérem. V listopadu 1971 výrobu tříkolových vozítek ukončili a v prosinci začali vyrábět čtyřkolová vozítka pro invalidy typ 435-0. Měla řadu konstrukčních vad, takže už v roce 1973 se musela přestat vyrábět. Tím definitivně skončila historie slavných velorexů.

V devadesátých letech byl solnický závod vyčleněn z hradeckého družstva Velorex. Dnes se tam pod názvem ASV Solnice, v. d., nachází autoopravna, stanice technické kontroly, šití potahů na dříve vyráběná vozítka a program subdodávek pro Škodu Auto.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít