Od hledání odbytu k poptávce přesahující kapacitu

11. října 2004, 00:00 - ZUZANA VLČKOVÁ
11. října 2004, 00:00

RATIBOŘICKÁ BIOFARMA Rodinná farma přistoupila k ekologickém u hospodářství zejména kvůli neprostupnému trhu. Dnes je špičkou ve svém oboru. Do Ratibořic se rodina Pavla Dobrovolného vrátila v roce 1992, kdy jí byl statek navrácen v rámci restitucí.

**RATIBOŘICKÁ BIOFARMA

Rodinná farma přistoupila k ekologickém u hospodářství zejména kvůli neprostupnému trhu. Dnes je špičkou ve svém oboru.

Do Ratibořic se rodina Pavla Dobrovolného vrátila v roce 1992, kdy jí byl statek navrácen v rámci restitucí. Při jeho postupné rekonstrukci zároveň přemýšlela nad podnikáním, bylo jasné, že na tradici statku není možné navázat a také, že pro produkty z chovu dobytka bude obtížné hledat odbytiště. „Trh klasické masné i rostlinné výroby je velmi obsazený, a proto jsme začali hledat netradiční cesty,“ vzpomíná na svém statku na Vysočině držitel ocenění Česká biopotravina roku 2003. „Na začátku jsme měli dvě kozy a deset ovcí, dnes máme ovcí přes sto a koz dokonce více než dvě stě. Rádi bychom naše stavy ještě rozšiřovali, poptávka je, ale kapacita prostoru i výroby je téměř naplněna,“ uvádí Dobrovolný. Úspěch zaznamenala farma díky mléčným kozím výrobkům, z celého sortimentu patří k jejich specialitě zejména tvrdý eidam zrající tři měsíce v místním malém sklípku, jehož atmosféra mu dodává neopakovatelné aroma. Ale cesta k jejich rozšíření nebyla jednoduchá. O kozích produktech panovala zažitá představa jako o ne příliš chutné potravě chudých. Postupně bylo nutné přesvědčit zákazníky, že se jedná o hodnotné výrobky. Zároveň s tím musela firma shánět odbytiště a také dopravu na ně. Právě tento problém označuje i mnoho jiných farmářů za klíčový. V současnosti mají tyto starosti už za sebou. S většími odběrateli jsou dojednány kontrakty, ty malé vítají v sobotu při akci „otevřená vrata“, kdy je také možné do farmy nahlédnout. I v tom může být budoucnost. Takové návštěvy zvenčí nejsou jen dobrý marketing, ale přímo nový trend. Praxe od nás na západ dokazuje, že agroturistika má budoucnost. Veškerou produkci zajišťuje farma sama díky malé mlékárně zbudované v areálu a rostlinné výrobě. V ní produkují, oproti živočišné výrobě, dvěma způsoby. Bioprodukce je určena pro vlastní potřebu, zatímco konvenční výpěstky jsou určeny k prodeji. Pavel Dobrovolný připouští, že i když jsou zavedenou fungující farmou, která nestíhá uspokojovat poptávku, neustálá propagace je nutná. Nejen kvůli odbytištím, ale také kvůli osvětě. Ohledně bioprodukce panuje stále mnoho mýtů a nejasností, všem není zcela zřejmé, proč jsou produkty označené jako bio dražší a v čem tkví jejich přednosti. „Zúčastňujeme se proto veškerých akcí spojených s ekologií, přijímáme na stáž a praxi studenty a samozřejmě umožňujeme exkurze - třeba i pro školky nebo důchodce.“

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít