Očekávané zdražení nepřišlo

07. července 2004, 00:00 - EVŽEN KROUPA
07. července 2004, 00:00

LEASING PO DAŇOVÉ NOVELE Je novela zákona o DPH skutečně pohromou pro leasing, nebo se negativní očekávání nepotvrdila? Ředitel pro marketing a strategii společnosti D.S.

LEASING PO DAŇOVÉ NOVELE

Je novela zákona o DPH skutečně pohromou pro leasing, nebo se negativní očekávání nepotvrdila? Ředitel pro marketing a strategii společnosti D.S. Leasing Pavel Strašák říká, že cena při pořízení nového osobního automobilu prostřednictvím leasingu zůstala prakticky stejná. Média při schvalování daňové novely například avizovala zvýšení ceny leasingu automobilů v důsledku zatížení neodečitatelnou DPH. Zdražil se tedy leasing automobilů nějak drasticky? Realita rozhodně není nikterak dramatická. Leasingový i automobilový trh je díky konkurenci poměrně efektivní. Při roční ceně leasingového financování pod úrovní 10 procent a tříleté smlouvě znamená růst DPH z 5 na 19 procent navýšení celkové ceny u financovaného předmětu přibližně o čtyři procenta. Naopak tříprocentní úsporu generuje samotný pokles DPH, kterým je zatížená celá cena automobilu z 22 na 19 procent. Leasing pak ve srovnání s jinými způsoby financování automobilu přináší investorovi nepominutelnou, přibližně 2%, úsporu na pojištění. Sečteno a podtrženo: cena při pořízení nového osobního automobilu prostřednictvím leasingu před a po novele je prakticky stejná. V čem tedy vstup České republiky do Evropské unie a s tím související legislativní změny nejvíce ovlivnily leasingové financování?

Určitě půjdeme cestou segmentace podle typu zákazníka a dojde i k větší specializaci podle produktů. Zejména v segmentu financování automobilů bude místo klasického finančního leasingu k dispozici několik produktů různých charakteristik. Firemní zákazníci budou častěji využívat operativního leasingu či dokonce fullservice leasingu, zatímco drobní zákazníci u ojetých aut mohou zvolit komfortní finanční leasing nebo mírně cenově výhodnější spotřebitelský úvěr. Finanční leasing u největší části trhu, nových aut, si zachovává jak výrazný komfort, tak dobrou cenu. N aopak po daňových změnách se kvůli zatížení DPH stává prakticky nepoužitelný splátkový prodej. N ovým hromadným trendem tuzemských leasingových společností je zavádění produktu spotřebitelského úvěru.

Podnikatelé v mnoha případech neunikli složitému vyjednávání s bankou o poskytnutí úvěru. Jak dnes pro podnikatelskou klientelu vyznívá srovnání úvěru s leasingem?

Ptáte-li se na cenu půjčených peněz, musím konstatovat, že podle našich aktualizovaných průzkumů je prakticky shodná. Ptáte-li se na rozsah a kvalitu služeb, žádá si to bližší vysvětlení. Musím s povděkem kvitovat, že i banky stále vylepšují své služby. Ale leasing není jen půjčka peněz. S leasingem dnes získáte komplexní službu - od poradenství při pořízení investice, přes financování, pojištění a v některých případech i další doplňkové služby podle vlastního výběru. V naprosté většině leasingových společností se vám dostane flexibilního projednání vaší žádosti a umožní vám financování širokého spektra investic bez dalšího složitého ručení.

Proč je o využití operativního leasingu z řad tuzemských podnikatelů i po daňové novele stále větší zájem? Operativnímu leasingu prospělo snížení DPH z 22 na 19 procent, ale to určitě není hlavním důvodem pro jeho rostoucí oblíbenost. Jedněmi z nejvýznamnějších faktorů pro operativní leasing jsou nižší cena a časová flexibilita produktu. Leasingová společnost rozpouští do splátek jen rozdíl mezi cenou pořízení a zůstatkovou cenou při prodeji auta po skončení „operáku“. Klient tak získá automobil prakticky bez akontace a i samotné měsíční splátky ve srovnatelném tříletém období mohou být až o 30 procent nižší. Nezanedbatelný není ani daňový argument, leasingová splátka operativního leasingu je plně nákladovým nájemným bez jakéhokoliv časového rozlišování. Připlatíte-li si služby full-service leasingu, kromě uvedených výhod operativního leasingu navíc ušetříte čas strávený při správě a obnově automobilového parku. Operativní leasingové společnosti tak klientům ušetří také drahocenný čas, protože ten, jak známo, znamená peníze. Mají podnikatelé i po narychlo schválené daňové novele v některých případech možnost zrychleného odpisu leasované investice do nákladů? Ano. Daňová novela se vůbec nedotkla leasingu strojů, zařízení a technologií, leasingu nemovitostí, ani leasingu celé kategorie nákladních automobilů. Na jaké technické odlišnosti si budou muset po legislativní změně zvyknout klienti leasingových společností? Poskytování leasingu po datu novely se týkají určité nutné technické změny. Ze slovníků například mizí tradiční pojem akontace, protože by po prvním květnu letošního roku musela být zatěžována DPH. Místo toho leasingové společnosti nově předem inkasují první navýšenou splátku. Rovněž splátkové kalendáře doznávají změny, když daňově nejefektivnějším způsobem je samostatná fakturace leasingových splátek a oddělená fakturace pojištění. Co znamená novela zákona o DPH pro klienty, kteří s leasingovými společnostmi uzavřeli smlouvy před prvním květnem letošního roku?**

Pro tyto zákazníky se nemění podmínky smlouvy ani splátkový kalendář. Ten probíhá i po legislativní změně jako doposud.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče