Obtížná orientace, občas chybné informace

09. ledna 2006, 00:00 - ERICH HANDL, GABRIELA ŘÍHOVÁ
09. ledna 2006, 00:00

STÁTNÍ PORTÁL CENTRÁLNÍ ADRESA Potřebujete najít informaci o veřejné zakázce? Vše by mělo být dle zákona na internetu na takzvané Centrální adrese. Profit na jejích stránkách v minulých týdnech surfoval. Zjištění: portál je užitečný, hledání na jeho stránkách je ale dost obtížné. A jsou tam i chybné informace!

STÁTNÍ PORTÁL CENTRÁLNÍ ADRESA Potřebujete najít informaci o veřejné zakázce? Vše by mělo být dle zákona na internetu na takzvané Centrální adrese. Profit na jejích stránkách v minulých týdnech surfoval. Zjištění: portál je užitečný, hledání na jeho stránkách je ale dost obtížné. A jsou tam i chybné informace! Centrální adresa je pojem, zavedený zákonem v roce 2000. Jedná se o internetový portál, kde musí být přístupné informace o veřejných zakázkách, dražbách, převodech státního majetku či ostatních nabídkách z veřejného sektoru. Nikoli ale všechny, jen ty které přesahují limit dvou milionů korun (viz rámeček Jak velké zakázky). Jak vypadá hledání na tomto portálu? Redaktoři Profitu v minulých týdnech jeho stránkami surfovali, aby zjistili, zda je snadné najít konkrétní poptávky. Zjistili jsme, že na Centrální adrese je hodně příležitostí, hledání si ale žádá trpělivost. Některé věci jsou tam dobře skryty. Člověku ale v případě nouze pomůžou ochotní operátoři. Co ale hodně na portálu ztrpčuje život, jsou protiřečící si informace u některých zakázek. S těmi nám operátor nepomohl, vymluvil se větou: „My nic, za to můžou zadavatelé.“ Podle operátora jsou tedy viníky samy instituce veřejné správy, které portálu občas posílají chybná data. VYHLEDAVAČ JE NUTNÝ První věc, se kterou se člověk na portálu seznámí, je panel nabídek na jeho hlavní stránce. Už tady je pro laika nezvyklého na právní pojmy dost těžké se orientovat. Na návštěvníka například v kolonce „veřejné zakázky“ padají hesla jako „Oznámení zadávacího řízení na stavební práce zadané koncesionářem“ a podobně. Běžný podnikatel ve stavebnictví rozhodně musí použít vyhledavač, který reaguje na jednoduchá slova. Ani s jeho pomocí není na centrální adrese ještě vyhráno. V rámci testu jsme se zkusili vžít do role dealera nových osobních automobilů, který by rád úředníkům prodával své vozy. V rámci rychlého vyhledávání jsme hned narazili na problém. Portál nemá pro jednotlivé skupiny zakázek jednotné vyhledávací heslo, například „automobil“. Je třeba trpělivě vepisovat do kolonek vyhledavače různé varianty hledaného - „auto“ či „vozový park“. Na jedno heslo se objeví jedna skupina zakázek, na jiné zcela odlišné poptávky. Záleží na tom, co si do textu napsal zadavatel. I v rámci rychlého vyhledávání je tak třeba zdlouhavě pracovat s různými variacemi slov, než se člověk dostane k cíli. Například při zadání všeobecné specifikace „auto“ nám systém nabídl přes 300 položek. Z toho zdaleka ne všechny byly z oboru, některé poptávaly třeba herní automaty. Bylo tedy nutné zpřesnit vyhledávání zadáním oboru „doprava“. I pak se ale do aut pletou třeba autobusy. Na cestě k cíli je tedy nutná trpělivost. Obdobná je situace i při vyhledávání příležitostí z jiných oblastí. Například při zadání hesla „úklid“ systém na konci prosince vyhledal na 150 zakázek. Zahrnovaly poptávky úklidu v kancelářských prostorách až po údržbu veřejné zeleně či městských komunikací. Také tady je potřeba jednotlivé zakázky důkladně projít a vybrat jen ty, které se týkají skutečně pouze úklidu kancelářských prostor. INFORMACE OBSAHUJÍ CHYBY

Na Centrální adrese je třeba počítat i s chybnými informacemi. Například u jedné ze zakázek na speciální dopravní techniku pro horskou službu z konce loňského roku jsme našli u důležitých datumů takový zmatek, že nebylo vůbec jasné, zda horalové ještě techniku shánějí, nebo už nikoli (viz box Popletená Horská služba). „Není to problém náš, ale zadavatele. My správnost údajů nekontrolujeme, data, která nám zadavatel dodá, prostě zveřejníme,“ řekla Profitu operátorka Centrální adresy Šárka Vašátková. Nemusí být podle zákona údaje na Centrální adrese pravdivé? „Zadavatelé mají povinnost vyplnit některé kolonky v dotazníku, které požaduje ministerstvo pro místní rozvoj, jinak o žádné povinnosti nevím,“ tvrdí Vašátková.

JAK NA TO? Jaké rady pro podnikatele z našeho testu vyplývají? Pro rychlé hledání na centrální adrese je dobré znát a uvádět do kolonek více parametrů vyhledávání. Pokud je to možné, je užitečné znát jméno zadavatele či jeho IČO. Díky tomu umí vyhledavač portálu omezit počet nalezených položek ze stovek na desítky. Pokud budete chtít najít zakázku již při prvním kliknutí, je potřeba znát alespoň tři údaje. Zakázku je možné hledat také podle toho datumu zveřejnění. To ale znamená tento termín dopředu znát. Centrální adresa je navzdory výše zmíněným nedokonalostem užitečná věc. Prodejcům zboží i služeb může hodně pomoci, pokud se na portálu naučí efektivně hledat. Na adrese jsou informace o stovkách příležitostí a další tipy. Do dnešního dne portál evidoval kromě zakázek i více než 20 tisíc dražeb, které se týkaly draženého majetku o objemu téměř 30 miliard korun. ZÁKON č. 40/2000, O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH § 84: Údaje a informace vztahující se na zadávání veřejných zakázek je zadavatel povinen uveřejnit na centrálním místě. Toto místo v současné době představuje takzvaná Centrální adresa. Současně má zadavatel povinnost uveřejňovat nadlimitní veřejné zakázky, v souladu se směrnicemi ES, v Úředním věstníku Evropských společenství. POPLETENÁ HORSKÁ SLUŽBA

Minulý týden jsme na portálu našli zakázku, o které nebylo jasné, zda je vůbec ještě platná, nebo nikoli. Horská služba ze Špindlerova Mlýna v ní poptává speciální dopravní techniku. Nabídky jí je podle uvedených informací možné doručovat až do 5. října 2006. Jako dobu plnění, tedy termín dodání techniky, si ale Horská služba stanovila 15. prosinec 2005! Je tedy poptávka špindlerovské Horské služby aktuální, nebo ne? „To nevím, údaje nám posílá zadavatel, více vám nepovím,“ řekla nám na dotaz operátorka portálu Šárka Vašátková. Kdo chce vědět více, musí volat do Krkonoš.

PRAKTICKÉ RADY

Vždy zadávejte do vyhledavače co nejvíce parametrů. Zakázky hledejte podle oborů. Zkoušejte pro jednotlivé skupiny zakázek různá hesla. Pro rychlé hledání je třeba znát jméno zadavatele a jeho IČO. Operátorům kvůli chybným informacím nevolejte, je to zbytečné.

POČET UCHAZEČŮ SE NEDOZVÍTE

Portál neobsahuje jednu důležitou informaci - co se děje s konkrétní zakázkou mezi uzávěrkou nabídek a vyhlášením vítěze. Na Centrální adrese jsme v uplynulých týdnech sledovali několik aktuálních poptávek. Jejich stopa vždy ale v momentě uzávěrky pro nabídky skončila. Kolik se přihlásilo zájemců? Jak dále výběrové řízení probíhá? To už internetové stránky neříkají. „Zadavatel nemá povinnost nám dále nic oznamovat, v momentě ukončení výběrového řízení je pouze povinen zaslat jméno vítěze,“ řekla Profitu Šárka Vašátková.

JDE O MILIARDY

Od počátku fungování Centrální adresy bylo zveřejněno přibližně 67 tisíc veřejných zakázek a 20 tisíc dražeb v celkovém objemu téměř 29 miliard korun. Na Centrální adrese bylo od dubna 2004 zveřejněno přibližně 23 600 veřejných zakázek, z nichž přibližně 4700 bylo nadlimitních. Největším zadavatelem veřejných zakázek jsou územní samosprávní celky (3175 veřejných zakázek).

JAK VELKÉ ZAKÁZKY

Centrální adresa je pojem, zavedený před pěti lety zákonem. Jedná se o místo, na kterém jsou ve veřejně přístupné síti - internetu - oficiálně uveřejněny informace určené zákony (nebo i poskytnuté dobrovolně): o veřejných zakázkách, veřejných dražbách, převodech státního majetku či ostatních nabídkách. Informační systém je provozován na dvou internetových adresách: www.centralni-adresa.cz, www.centralniadresa.cz. Server spravuje Česká pošta. Zveřejňuje povinně všechny takzvané nadlimitní a podlimitní zakázky. Minimální limit je stanoven na dva miliony korun. Hranice pro nadlimitní zakázky je pro každý obor stanovovena na jinou výši. U stavebních prací je to téměř 180 milionů, u dopravy však pouze 15 milionů korun. 

ERICH HANDL, GABRIELA ŘÍHOVÁ ve spolupráci s deníkem Metro

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče