Obří nákupní střediska se tlačí do středu Evropy

27. října 2003, 00:00 - VÍT SMRČKA
27. října 2003, 00:00

MÍSTO DO PŘÍRODY NEBO NA CHALUPU JEZDÍ PŘES VÍKEND ČESKÁ RODINA STÁLE ČASTĚJI DO OBŘÍCH NÁKUPNÍCH STŘEDISEK. KOMERČNÍ ZÓNY SE TAK STÁVAJÍ CÍLOVOU DESTINACÍ NEJEN PRO NÁKUP, ALE I PRO TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU.

Nákupní střediska se ve východní Evropě stala centry obchodu i zábavy

Na jednoho Čecha ve srovnání s obyvatelem EU připadá méně než polovina maloobchodní plochy

VÝSTAVBA VELKÝCH OBCHODNÍCH STŘEDISEK U NÁS PŘITOM ANI ZDALEKA NENÍ U KONCE.

Praha, Varšava a Budapešť mohou očekávat v nejbližších letech zájem investorů o postavení nových nákupních, ale i „neobchodních“ komerčních ploch. V České republice totiž připadá na 1000 obyvatel necelých 60 m 2 prodejních ploch v maloobchodních řetězcích, zatímco v EU je to 140 metrů čtverečních. Také ostatní středoevropské státy zaostávají v tomto směru za většinou zemí Evropské unie. Například Španělsko má stejný počet obyvatel jako Polsko, ale přitom čtyřikrát větší rozsah obchodní plochy.

PROSTO PRO VÝSTAVBU JE VELKÝ

Výstavbu dalších nákupních středisek předpokládají i přední evropští developeři. Podle některých odhadů by v ČR během pěti let mohlo vstoupit do hry na 150 nových nákupních středisek, čímž by se prodejní plocha výrazně zvětšila. V Praze kromě Čestlic, Zličína, Černého Mostu, Letňan by mělo stát brzy další obchodní centrum Arkáda na Pankráci, kde vznikne komplex obchodů, kaváren a restaurací. „Lidé se budou více vázat k jednotlivým značkám, marketing jednotlivých obchodních řetězců se stane ještě důležitějším obchodním nástrojem,“ předpokládá Martin Kanngiesser, který pro developerskou společnost Orsay pracoval řadu let ve střední Evropě. Značný prostor pro postavení nových nákupních středisek se předpokládá ve Varšavě, která má oproti české metropoli tu výhodu, že není tak památkově chráněná. „Ve Varšavě jsou možné velké projekty,“ potvrzuje Sean Briggs, který v tamní kanceláři firmy Healey and Baker pracoval na projektech CH Targowitz, Centrum Bielany či Arkádie. “ První generace nákupních středisek stárne, někteří nájemníci je opouštějí,“ upozorňuje také na další důvod, proč by měla výstavba obřích nákupních středisek pokračovat.

POSUN SMĚREM NA VÝCHOD

Rozšiřování obchodní ploch přináší tlak na snižování nájemného. V současnosti, když se obnovují pětileté pronájmy, chtějí provozovatelé snížit nájemné, protože projekty, které v minulém desetiletí byly ojedinělé, se staly běžnou záležitostí. „Před několika lety bylo nájemné mimo město vyšší, než co se v současnosti platí v centru Varšavy,“ upozorňuje Briggs. Jestliže se platí v nákupních střediscích nájemné procenty z obratu, pohybuje se v rozsahu od 5-15 %. Maloobchodníci v Polsku platí v průměru nájemné ve výši 8 % z obratu.V České republice je zatím nájemné nižší než v EU. Vyšší nájemné jsou obchodníci ochotni zaplatit za pronájem obchodů v ulicích měst než v satelitních nákupních střediscích. V Budapešti a Praze se podle odborníků vyplácí stavět na „zelené louce“, protože místní správa nechce developery pouštět dovnitř města. Nákupní střediska a další komerční plochy se vyplácí pronajímat postupně, tak postupovalo například Tesco v Praze-Letňanech. Důležitá je nabídka veřejné dopravy. Podle výzkumů asi 60 % lidí jezdí nakupovat tímto způsobem.

STŘEDOEVROPANÉ JSOU NÁROČNÍ

Experti se shodují, že nákupní střediska ve střední Evropě je nutné přizpůsobit místním zvykům. Například ve Francii nebo Španělsku se staví unifikovaná obchodní centra, kde se patnáct, dvacet středisek v nabídce od sebe ničím neliší. Naproti tomu střední Evropa vyžaduje mnohem více variací. Rozdíly jsou i mezi Evropou a USA. “ V Evropě jde všechno mnohem rychleji,“ poznamenal k tomu jeden z developerů. Například v USA se stále běžně používají papírové šeky, což v Evropě téměř vymizelo. V dalších letech musí středoevropská města počítat s konkurencí jihovýchodní a východní Evropy. Tam budou developeři stavět logistická centra i komerční střediska.. „Je tam jiskra, kterou jsme před lety pociťovali ve střední Evropě,“ řekl k tomu developer Eric L. Rosedale.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče