Obři lisují v Loděnicích

06. května 2009, 14:51 - David Kasl
06. května 2009, 14:51

Světová jednička ve výrobě vinylů vsadila na kompletní servis

Linka vpravo balí hlavně CD pro Universal Music, ta vlevo zase převážně pro softwarovou společnost Symantec. Květnové odpoledne v hale společnosti GZ Digital Media v logistickém parku v Rudné u Prahy je spíše poklidné. „Nyní nám nastává okurková sezona, nejvíce živo je u nás od září do poloviny listopadu,“ vysvětluje obchodní ředitel firmy Michal Štěrba. Žluté krabice s antivirovými programy amerického giganta, které výrobci CD, DVD a vinylových desek z Loděnic u Prahy přinesou ročně téměř 200 milionů korun, svým způsobem symbolizují pohled jeho šéfa na současnou světovou finanční krizi. „Nikdo z ní radost nemá, současně ale platí ono známé, že všechno špatné je k něčemu dobré,“ usmívá se Zdeněk Pelc, který je po šestadvaceti letech v čele bývalých gramofonových závodů nejdéle sloužícím generálním ředitelem jedné firmy v Česku.

Otevřené dveře

Kromě několikaleté exkluzivní smlouvy se Symantekem se GZ Digital Media podařilo loni uzavřít kontrakt s rovněž hudebním vydavatelstvím EMI. „Před dvěma nebo třemi lety si nedovedu představit, že bychom pro EMI vyráběli byť jediné CD,“ říká obchodní ředitel loděnické lisovny Štěrba. Vydavatelství mělo dlouhodobý kontrakt s holandským výrobcem a dveře k možné spolupráci s podobnými giganty byly neprodyšně uzavřené. „V dobách konjunktury zejména velké a bohaté firmy nehledají úspory v řádech desetníků, chtějí jistotu a servis a jsou pohodlné,“ přitakává Pelc. V dobách tvrdých ale úspory hledají všichni, a když dojde na chladnou kalkulaci, dokážou být v Loděnicích levnější než konkurence.
„Již řadu let zpátky jsme se snažili diverzifikovat své portfolio a nastoupili jsme do vlaku tiskovin a tištěných materiálů,“ vysvětluje základ současného úspěchu firmy Štěrba. Zatímco zpočátku byla polygrafická činnost spíše přívěskem k výrobě nosičů, stává se nyní rovnocenným, či spíše silnějším pilířem výroby. Součástí loňských investic ve výši téměř sto milionů korun bylo i otevření haly v logistickém Business Parku v Rudné u Prahy. Díky tomu je firma schopná nabídnout zákazníkům kompletní servis: od výroby média přes vytištění manuálů a krabic po jejich kompletaci, uskladnění a distribuci nejen po Evropě, ale i Africe či Středním východě. „To vše v relativně krátkém čase a ve velmi bezpečném prostředí,“ popisuje Štěrba unikátnost řešení, které mnoho konkurentů ani ze západní Evropy nabídnout nedokáže. Kompletní servis samozřejmě nabízí leckdo, u většiny služeb je však v roli překupníka: u někoho nakoupí nosiče, jinde tiskoviny, sám zakázku jen zkompletuje a rozešle. „Naší základní výhodou je flexibilita. Jsme také v rámci celé zakázky jediným partnerem pro komunikaci. A v neposlední řadě dokážeme nabídnout lepší cenu,“ vypočítává Štěrba.

Kdo potřebuje Blu-ray?

Zatímco se celosvětová produkce hudebních CD v posledním čtvrtletí loňského roku propadla o 27 procent a podobný sestup se očekává i u DVD, v Loděnicích se zatím výraznějšího snížení objemu výroby neobávají. „Naši zákazníci zaznamenávají dvaceti- až třicetiprocentní pokles, my letos očekáváme u digitálních médií pokles do deseti procent,“ odhaduje Pelc.
Příliš mnoho nadějí nevkládá firma do nových médií typu Blu-ray nebo HD DVD. „Jsme jen pasivní pozorovatelé, nicméně je téměř jisté, že HD DVD je mrtvý formát. A zatím nejsme přesvědčeni, že Blu-ray je plnohodnotný nástupce DVD,“ říká Štěrba. Kdo ho totiž ve skutečnosti potřebuje? „My jako výrobci, protože je to něco nového a dražšího. Dále ti, kdo formát vynalezli, jako je Sony. Ale potřebuje pětinásobnou kapacitu oproti DVD konečný uživatel?“ odpovídá si otázkou Štěrba. V hudbě jde přitom trend opačným směrem a lidé si ji stále více stahují v méně kvalitních formátech. Ani DVD přitom ještě nevyčerpalo všechny své možnosti.
„Neděláme komodity, jakými jsou nahrávatelná CD a DVD, a v tomto směru se nechceme pouštět ani do Blu-ray,“ vysvětluje Pelc zaměření firmy na přidanou hodnotu ve formě kvalitních či exkluzivních obalů. Příliš smyslu nevidí ani u nahraných Blu-ray disků, na které se vejde třeba pět filmů v nejlepší kvalitě. „Proč bych si jich měl koupit pět, když se mi z nich líbí třeba jenom jeden? To nefunguje ani v muzice,“ dodává ředitel.

Černé zlato

Vyrábějí se z polyvinylchloridu a v polovině 90. let minulého století se jejich trh kvůli nástupu digitálních nosičů v podstatě zhroutil. Jenže svět se někdy chová nelogicky a dle březnové zprávy agentury Nielsen SoundScan se v loňském roce zvýšil prodej LP jen v USA o 89 procent. Z nečekaného boomu zájmu o vinyly těží GZ Digital Media nejvíce: zatímco drtivá většina výrobců v 90. letech stroje na jejich lisování zničila, v Loděnicích zůstaly. Dnes jedou ve dvousměnném provozu šest dní v týdnu a ročně jich firma vychrlí do celého světa na pět milionů kusů.
„Očekávám, že ve vinylech udržíme mírně vzestupný trend výroby,“ tvrdí Pelc. Když chtěli rozšířit jejich výrobu, museli rozebrat jeden z lisů a podle něj nechat vyrobit přesnou kopii. Vývoj se totiž zastavil někdy v roce 1980 a nové stroje dnes nikdo nevyrábí. Nové lisovny v Evropě i po světě v současnosti pracně sbírají know-how, které se v Loděnicích podařilo udržet. „Na květen až červen chystáme podstatné zdokonalení, které přispěje ke zvýšení kvality nahrávky na vinylových deskách,“ naznačuje Pelc bez dalších podrobností.
O krok napřed je však firma, do níž v roce 1997 vstoupili američtí investoři ze společnosti Winslaw Partners, i v oblasti balení vinylů. „Tam jsme lídry oboru a určujeme trendy,“ říká sebevědomě Štěrba. Výjimkou nejsou exkluzivní tvrdé obaly doplněné sety s USB klíčenkami, plakáty či knížkami v jednom. A jaká hudba na vinylech v současnosti jede? „Jsou to buď starší nahrávky rockovější povahy, stále častěji se ale vinyly stávají prestižní záležitostí i velkých jmen současné hudby, kteří k dvousettisícovému nákladu na CD vydají exkluzivní pětitisícovou edici na LP,“ odpovídá Štěrba. A uvádí příklad U2, Metalliky či Madonny. Trend potvrzuje i internetový prodejce Amazon.com, který pro vinyly nedávno zřídil samostatnou sekci.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít